SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Żywienie i suplementacja w sporcie |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WF-ŻSS |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu postępowania żywieniowego u osób ze uprawiających sport oraz rekreację ze specjalnymi potrzebami żywieniowymi.
Obowiązuje wiedza i umiejętności zdobyte w procesie dotychczasowego kształcenia w ramach obowiązkowych przedmiotów związanych z żywieniem człowieka
Wykłady
Wykład wprowadzający (informacje o przedmiocie i zapoznanie z karta przedmiotu). Zasady żywienia w wysiłku fizycznym u osób w różnym wieku i stanie metabolicznym z uwzględnieniem węglowodanów, białka, tłuszczów, witamin, składników mineralnych oraz wody. Żywienie osób uprawiających różne, wybrane dyscypliny sportu. Suplementy, odżywki i fitopreparaty wspomagające sprawność i wydolność organizmu (charakterystyka najskuteczniejszych suplementów i fitopreparatów stosowanych w sporcie).
Laboratorium
Opracowanie zaleceń żywieniowych i diet dla osób w różnym wieku i stanie metabolicznym (uprawiających sport lub w trakcie rekonwalescencji ) .
metody podające: wykłady i prezentacja ćwiczeń z wykorzystaniem technik multimedialnych
metody aktywizujące: dyskusja, praca w grupach na wytyczony przez prowadzącego temat (burza mózgów), analiza wyników badań, wywiad żywieniowy.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawa zaliczenia przedmiotu są: obecność na wykładach i ćwiczeniach, aktywność, oceny cząstkowe (kolokwium lub odpowiedź ustna w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych), stworzenie projektu żywieniowego dla wybranej osoby, wynik pisemnego kolokwium obejmującego materiał wykładów. Ocena końcowa to 50% wartości oceny z wykładów oraz 50 % wartości oceny z ćwiczeń laboratoryjnych.
Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Lim M. Y., O'Neale Roach J.: Metabolizm i żywienie. Seria Crash Course. Wydawnictwo Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2014.
Jarosz M (red.): Normy żywienia dla populacji Polski. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2020.
Zając Z. (red.): Dietetyczne i suplementacyjne wspomaganie procesu treningowego. Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach, Katowice 2010.
Celejowa I.: Żywienie w sporcie. PZWL, 2014
Czasopisma i publikacje naukowe dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – www.bu.uz.zgora.pl
Ćwiczenia połączone (minimum 1,5 h)
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Gawrońska (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 13:35)