SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Monitorowanie efektów treningu zdrowotnego i sportowego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Monitorowanie efektów treningu zdrowotnego i sportowego
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFD-METZ
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Mateusz Rynkiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie wiedzy dot. odpowiedzi organizmu na wysiłek fizyczny ze szczególnym uwzględnieniem monitorowania treningu zdrowotnego oraz treningu sportowego i diagnostyki zaburzeń związanych z procesem zmęczenia i przetrenowania, anemii sportowej, choroby cieplnej itp. Zapoznanie studenta z najnowszymi metodami badawczymi stosowanymi w biochemii i fizjologii wysiłku fizycznego, jak analiza immunologiczna, genotypowanie, zaawansowane próby wysiłkowe. Wypracowanie umiejętności formułowanie problemów badawczych, dobór adekwatnych metod, technik diagnostycznych i narzędzi badawczych.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu biochemii i fizjologii wysiłku oraz umiejętność korzystania z cyfrowych/naukowych baz danych i prezentacji efektów obserwacji naukowych.

Zakres tematyczny

1. Ocena wpływu wysiłku fizycznego, monitorowanie efektów treningu sportowego i zdrowotnego, recepta na wysiłek (exercise prescription)

2. Adaptacja krążeniowo – oddechowa do wysiłku fizycznego i warunków środowiska

3. Regeneracja i reorganizacja mięśni szkieletowych; adaptacja układu mięśniowego i rola komórek macierzystych (satellite cells)

4. Negatywne zjawiska zdrowotne w sporcie:

·         przemęczenie i przetrenowanie

·         obniżenie zasobów ustrojowego żelaza i anemia sportowa

·         zdrowie immunologiczne i infekcje górnych dróg oddechowych

·         zaburzenie homeostazy przewodu pokarmowego

·         odwodnienie, deficyt elektrolitów i choroba cieplna

·         stres oksydacyjny i zapalenie naczyń krwionośnych

5. Efekty zdrowotne regularnej aktywności fizycznej:

·         neuroprotekcyjna rola aktywności fizycznej

·         przeciwdziałanie starzeniu się układu sercowo-naczyniowego

·         przeciwdziałanie starzeniu mięśni szkieletowych - sarkopenii

6. Epigenetyczne mechanizmy adaptacji do wysiłku fizycznego i warunków środowiska; zmiany temperatury, hipoksja, nutrigenomika

7. Markery genetyczne w ocenie predyspozycji sportowych

 

Metody kształcenia

Wykład: konwencjonalny, metoda podająca, informacyjna z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz elementy prezentacji problemowej i dyskusji

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie prezentacji nt. oceny ryzyka zaburzeń zdrowotnych u osób aktywnych fizycznie na podstawie wskazanego przez prowadzącego artykuł naukowego i/lub własnych obserwacji.

 

Literatura podstawowa

  1. Hübner-Woźniak E. Ocena wysiłku fizycznego oraz monitorowanie treningu sportowego metodami biochemicznymi. Wyd. AWF Warszawa 2006.
  2. Jegier A, Nazar K, Dziak A. Medycyna sportowa. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2013.
  3. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

  1. Mędraś M. Endokrynologia wysiłku fizycznego sportowców. Wyd. MedPharm Polska 2010.
  2. MCMahon PJ. Medycyna sportowa; Współczesne metody diagnostyki i leczenia. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2009.
  3. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ http://www.bu.uz.zgora.pl/

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Mateusz Rynkiewicz (ostatnia modyfikacja: 08-05-2022 21:14)