SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fizjologia starzenia się - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fizjologia starzenia się
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFD-FS
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mariusz Naczk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej procesu starzenia się organizmu ludzkiego oraz zmian fizjologicznych oraz funkcjonalnych towarzyszących starzeniu się. W następstwie zajęć student ma wiedzieć jak ocenić poziom motoryczności i wydolności osoby starszej, ocenić potrzeby ustroju w zakresie jego funkcjonalności oraz wskazać środki i metody poprawiające jakość życia, samodzielność i bezpieczeństwo osoby w wieku starszym.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu anatomii,  fizjologii oraz motoryczności człowieka.

Zakres tematyczny

  1. Starzenie się jako proces; zmiany zachodzące w wieku starszym w układach: krążenia, oddechowym, hormonalnym oraz w metabolizmie
  2. Zmiany zachodzące w układzie ruchu i układzie nerwowym człowieka w procesie starzenia się
  3. Aktywność ruchowa człowieka w ontogenezie, hipokinezja, jej znaczenie i skutki w procesie starzenia człowieka
  4. Typowe problemy układu ruchu wieku starczego; osteoporoza, zwyrodnienie stawów, sarkopenia
  5. Ocena stanu funkcjonalnego osoby starszej - Activity Daily Living i Instrumental Activities of Daily Living
  6. Metody oceny wydolności tlenowej osób starszych; jednomilowy test chodu i test „korytarzowy”
  7. Metody oceny poziomu siły funkcjonalnej osób starszych; "chair stand-up test" i "biceps curl test"
  8. Ocena równowagi i jakości chodu osób starszych – „Tinetti test” i „8-Foot Up-and-Go test”.
  9. Podstawy treningu zdrowotnego osób starszych. Zasady treningu. Metody treningowe.
  10. Trening wytrzymałości osób starszych, metody, środki i formy aktywności fizycznej dostosowane do potrzeb i możliwości seniorów.
  11.  Trening siły osób starszych, metody, środki i formy aktywności fizycznej dostosowane do potrzeb i możliwości seniorów.
  12. Aktywność ruchowa osób starszych w cukrzycy, osteoporozie w chorobach układu krążenia
  13. Adaptacja organizmu do treningu wytrzymałościowego. Mechanizmy adaptacyjne w układzie krążenia i oddychania. Adaptacja w układzie mięśniowym. Wpływ treningu na tempo zmian w okresie starzenia, w różnych okresach życia. Skuteczność treningu wytrzymałościowego u osób starszych w różnym wieku
  14. Adaptacja organizmu do treningu siłowego. Mechanizmy adaptacyjne w układzie mięśniowym i biernym układzie ruchu. Wpływ treningu siłowego na układ krążenia i oddychania. Skuteczność treningu u osób starszych w różnym wieku.

Metody kształcenia

Wykład – metoda podająca,  prezentacja multimedialna,  burza mózgów

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Student jest zobowiązany do zaliczenia wszystkich zajęć laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu przedmiotu (w razie nieobecności student ma obowiązek wykazania się wiedzą z zakresu materiału realizowanego na zajęciach, w których student nie uczestniczył - do dwóch 2 tygodni od terminu nieobecności) oraz uzyskanie minimum oceny dostatecznej z zaliczenia końcowego obejmujących zakres tematyczny realizowany na zajęciach. Student może być zwolniony z zaliczenia końcowego jeśli uzyska oceny za aktywność na minimum 70% zajęć (ocena końcowa stanowi średnią ocen cząstkowych).

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

 

Literatura podstawowa

1.  Marchewka A, Dąbrowski Z, Żołądź JA. Fizjologia starzenia się. Wyd. Naukowe PWN Warszawa 2013.

2.  Wieczorowska-Tobis Katarzyna. „Fizjoterapia w geriatrii” PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2019

3. Mętel S i wsp. Wykorzystanie testu Functional Strength w ocenie stanu funkcjonalnego oraz w monitorowaniu procesu rehabilitacji medycznej osób starszych. Gerontologia

4. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

1. Publikacje naukowe dotyczące starzenia się oraz wpływu aktywności fizycznej na funkcjonalność ustroju osób starszych np.

  • Brzenczek-Owczarzak Wioletta, Naczk Mariusz, Arlet Jarosław, Forjasz Justyna, Jędrzejczak Tomasz, Adach Zdzisław: Estimation of the efficacy of inertial training in older women. Journal of Aging and Physical Activity 2013, 21(4) s. 433-443.
  • Naczk Mariusz, Marszałek Sławomir, Naczk Alicja: Inertial training improves strength, balance, and gait speed in elderly nursing home residents. Clinical Interventions in Aging 2020, 15 s. 177–184.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 05-05-2022 10:50)