SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Żywienie w profilaktyce chorób niezakaźnych |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WFD-ŻPCHN |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
1. Wskazanie i zapoznanie ze współzależnościami pomiędzy żywieniem a zdrowiem człowieka.
2. Przedstawienie czynników ryzyka żywieniowo zależnych chorób cywilizacyjnych
2. Zapoznanie z zasadami prewencji wtórnej chorób niezakaźnych, ze szczególnym uwzględnieniem leczenia dietą.
3. Wyjaśnienie związków pomiędzy żywieniem a wskaźnikami stanu zdrowia, czynnikami ryzyka rozwoju choroby i występowaniem chorób.
Podstawowe wiadomości z chemii i biologii w zakresie programu studiów I stopnia.
1. Podstawy patofizjologii najczęściej spotykanych chorób niezakaźnych, rola diety. Zaburzenia przemian węglowodanów, metabolizmu aminokwasów i lipidów.
2. Zdrowa dieta jako element profilaktyki i leczenia chorób cywilizacyjnych
3. Żywienie w cukrzycy
4. Leczenie dietetyczne zaburzeń lipidowych
5. Diety stosowane w profilaktyce i leczeniu otyłości.
6. Dieta a profilaktyka i leczenie nadciśnienia tętniczego oraz innych chorób układu krążenia.
7. Dieta a profilaktyka osteoporozy.
8. Znaczenie diety w profilaktyce onkologicznej.
9. Zespół metaboliczny
10. Integracja metabolizmu: stan sytości, głodu. Zaburzenia odżywiania.
11. Żywienie w profilaktyce innych chorób niezakażnych
Wykłady: realizowane są w formie prezentacji multimedialnej, mają na celu podsumowanie szczegółowej wiedzy odnoszącej się do profilaktyki w rozwoju niezakaźnych chorób przewlekłych z naciskiem na praktyczne jej zastosowanie
Laboratorium: realizowane w formie dyskusji problemowej, pracy projektowej, samodzielnego wykonywania ćwiczeń i pracy w grupie nad analizą przypadku.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: zaliczenie pisemne obejmujące treści programowe wykładów i laboratorium. Kolokwium końcowe obejmuje test z pytaniami zamkniętymi, jednokrotnego wyboru.
Laboratorium: warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach, umiejętność pracy w grupie, zaliczenie pracy samokształceniowej (projekt-prezentacja) warunkuje dopuszczenie do zaliczenia końcowego.
Ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów. Obliczanie oceny z kolokwium zaliczeniowego i zadań realizowanych podczas zajęć następuje zgodnie z progami procentowymi: 94-100% ocena bardzo dobry; 85-93% ocena dobry plus; 76-84% ocena dobry; 68-75% ocena dostateczny plus; 60-67% ocena dostateczny; 0-59% ocena niedostateczny. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe warunki zaliczenia przedmiotu określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim
1. Ciborowska H., Rudnicka A. Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. PZWL 2009
2. Grzymisławski M.: Dietetyka kliniczna. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020
3. Ostrowska L. i wsp.: Diagnostyka laboratoryjna w dietetyce. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2018
1.Szostak W. B, Cichocka A., Cybulska B. Zdrowa dieta śródziemnomorska. Comes 2009
2. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 05-05-2022 10:51)