SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Ergonomia i bezpieczeństwo w aktywności fizycznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Ergonomia i bezpieczeństwo w aktywności fizycznej
Kod przedmiotu 16.1-WL-WF-SD-EiBAF
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andrzej Mroczkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy z zakresu ergonomii i epidemiologii uszkodzeń ciała wynikających z aktywności fizycznej i sportu.

Wymagania wstępne

Ogólne wiedza z anatomii, biomechaniki i fizjologii wysiłku

Zakres tematyczny

Wykład: Ergonomia współczesna. Wybrane elementy biomechaniki w aspekcie ergonomii. Biomechanika kręgosłupa. Pozycje i postawy ciała, kąty posturalne. Antropometria. Pomiary ciała ludzkiego i stanowisk pracy. Wiedza biofizyczna w aspekcie ergonomii. Fizjologia pracy, wydolność fizyczna. Siła, moc i sprawność mięśni. Warunki pracy. Środowisko pracy. Termoregulacja. Hałas. Oświetlenie. Wydatek energetyczny. Bezpieczeństwo pracy. Ryzyko zawodowe. Bezpieczeństwo ruchowe człowieka. Biomechanika upadku. Prawidłowe postawa ciała przy szybkich  zmianach pozycji ciała w celu unikania zdarzeń w aspekcie biomechaniki.

Laboratorium: Profilaktyka upadków i zderzeń ciała  w lokomocji człowieka. Metodyka doskonalenie prawidłowych nawyków ruchowych podczas upadku. Prawidłowe techniki upadku w różnych dyscyplinach sportu i rekreacji ruchowej. Testy nieaparaturowe służące do oceny zagrożenia uszkodzenia ciała podczas upadku. Wykorzystanie trenażera obrotowego do badania nawyków ruchowych podczas upadku.  Testy służące do badania koordynacji ruchowej w ruchu obrotowym. Badanie równowagi ciała przy użyciu platformy stabilometrycznej. Sposoby zapobiegania upadkom dzieci w szkole oraz dorosłych w różnych grupach wiekowych.  Metodyka ćwiczeń służących do unikania zderzeń człowieka w sporcie i codziennej lokomocji człowieka.  Dyscypliny sportowe rozwijające prawidłowe nawyki ruchowe przy unikaniu zderzeń. Ćwiczenie elementów sztuk walki, tańca w doskonaleniu szybkości poruszania się. Fizjologia wysiłku w dyscyplinach wymagających szybkości w unikaniu zderzeń. Wykorzystanie przyborów do doskonalenia  szybkości poruszania w unikaniu zderzeń. Techniki podnoszenia ciężkich przedmiotów.

Metody kształcenia

Metoda podająca: wykład multimedialny, wykład informacyjny, metoda bezpośredniej celowości ruchu, syntetyczno –analityczna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: w ramach wykładu student ma zaliczyć  kolokwium na temat wiadomości teoretycznych (minimum 50% punktów z testu)

Laboratorium: student  musi uzyskać pozytywną ocenę za umiejętności praktyczne przewidziane w  efektach kształcenia  

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia od 3,00 do 3,25 stanowi ocenę końcową 3,0; średnia od 3,26 do 3,74 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia od 3,75 do 4,24 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia od 4,25 do 4,74 stanowi ocenę końcową 4,5 ; średnia od 4,75 daje ocenę 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Diagnosis of Motor Habits during Backward Fall with Usage of Rotating Training Simulator. Andrzej Mroczkowski, Dariusz Mosler. W: Sport and Exercise Science. ed. by Matjaz Merc. London: InTech, 2018 (https://www.intechopen.com/books/sport-and-exercise-science/diagnosis-of-motor-habits-during-backward-fall-with-usage-of-rotating-training-simulato)
  2. Ergonomia w edukacji (red.) Jana Janigi i Dariusza Frejmana. Łużycka Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Jana Benedykta Solfy w Żarach. Wyd. Monogram 2010.
  3. The present and future of ergonomics, labour protection and work safety education. L. M. Pacholski, J. S. Marcinkowski; Polish Ergonomics Society. Poznań Division with Poznan University of Technology. Institute of Management Engeneering and National Labour Inspection prof. Jan Rosner Training Centre, Wrocław.  Wrocław; Poznań: Poznan University of Technology. Institute of Management Engineering, 1998.
  4. Wpływ warunków pracy na sprawność motoryczną (red.) Edward Kowal. Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2008
  5. Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

  1. Edukacja ergonomiczna: problemy i materiały (red.) Jana Janigi i Ireneusza Nijakiego]. Żary: Wydawnictwo Naukowe Łużyckiej Wyższej Szkoły Humanistycznej, 2009.
  2. Struktura i ogólna metodologia nauki ergonomii. Edward Franus. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas", 1992.
  3. Ergonomia: skrypt dla studentów. Małgorzata Wróblewska. Opole: Politechnika Opolska, 2004.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Mroczkowski (ostatnia modyfikacja: 27-04-2022 21:48)