SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ergonomia i bezpieczeństwo w aktywności fizycznej |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WF-SD-EiBAF |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie studentom wiedzy z zakresu ergonomii i epidemiologii uszkodzeń ciała wynikających z aktywności fizycznej i sportu.
Ogólne wiedza z anatomii, biomechaniki i fizjologii wysiłku
Wykład: Ergonomia współczesna. Wybrane elementy biomechaniki w aspekcie ergonomii. Biomechanika kręgosłupa. Pozycje i postawy ciała, kąty posturalne. Antropometria. Pomiary ciała ludzkiego i stanowisk pracy. Wiedza biofizyczna w aspekcie ergonomii. Fizjologia pracy, wydolność fizyczna. Siła, moc i sprawność mięśni. Warunki pracy. Środowisko pracy. Termoregulacja. Hałas. Oświetlenie. Wydatek energetyczny. Bezpieczeństwo pracy. Ryzyko zawodowe. Bezpieczeństwo ruchowe człowieka. Biomechanika upadku. Prawidłowe postawa ciała przy szybkich zmianach pozycji ciała w celu unikania zdarzeń w aspekcie biomechaniki.
Laboratorium: Profilaktyka upadków i zderzeń ciała w lokomocji człowieka. Metodyka doskonalenie prawidłowych nawyków ruchowych podczas upadku. Prawidłowe techniki upadku w różnych dyscyplinach sportu i rekreacji ruchowej. Testy nieaparaturowe służące do oceny zagrożenia uszkodzenia ciała podczas upadku. Wykorzystanie trenażera obrotowego do badania nawyków ruchowych podczas upadku. Testy służące do badania koordynacji ruchowej w ruchu obrotowym. Badanie równowagi ciała przy użyciu platformy stabilometrycznej. Sposoby zapobiegania upadkom dzieci w szkole oraz dorosłych w różnych grupach wiekowych. Metodyka ćwiczeń służących do unikania zderzeń człowieka w sporcie i codziennej lokomocji człowieka. Dyscypliny sportowe rozwijające prawidłowe nawyki ruchowe przy unikaniu zderzeń. Ćwiczenie elementów sztuk walki, tańca w doskonaleniu szybkości poruszania się. Fizjologia wysiłku w dyscyplinach wymagających szybkości w unikaniu zderzeń. Wykorzystanie przyborów do doskonalenia szybkości poruszania w unikaniu zderzeń. Techniki podnoszenia ciężkich przedmiotów.
Metoda podająca: wykład multimedialny, wykład informacyjny, metoda bezpośredniej celowości ruchu, syntetyczno –analityczna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: w ramach wykładu student ma zaliczyć kolokwium na temat wiadomości teoretycznych (minimum 50% punktów z testu)
Laboratorium: student musi uzyskać pozytywną ocenę za umiejętności praktyczne przewidziane w efektach kształcenia
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia od 3,00 do 3,25 stanowi ocenę końcową 3,0; średnia od 3,26 do 3,74 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia od 3,75 do 4,24 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia od 4,25 do 4,74 stanowi ocenę końcową 4,5 ; średnia od 4,75 daje ocenę 5,0.
Zmodyfikowane przez dr Andrzej Mroczkowski (ostatnia modyfikacja: 27-04-2022 21:48)