SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Warsztaty psychologiczne |
Kod przedmiotu | 05.0-WB-WFSD-WPs |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z wiedzą na temat rozwoju człowieka w okresie późnego dzieciństwa i wczesnej adolescencji, zaburzeń i zagrożeń rozwoju typowych dla tych okresów, a także wspierania rozwoju dzieci i młodzieży.
1. Rozwój dzieci w okresie wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa. Rozwój przywiązania dziecka do figury przywiązania. Rozwój fizyczny i motoryczny; rozwój myślenia, mowy, uwagi i pamięci; rozwój emocjonalno-społeczny; rozwój moralny. Kształtowanie samooceny.
2. ADHD. Przyczyny, objawy, metody pracy z dziećmi z ADHD i ADD.
3. Dysfunkcje: dysgrafia, dysleksja, dysortografia, dyskalkulia, zaburzenia lateralizacji.
4. Dzieci autystyczne: nietypowe potrzeby, zaburzone funkcje w codziennym funkcjonowaniu, sposoby pracy z dziećmi autystycznymi.
5. Zaburzenia lękowe wśród dzieci: przyczyny, objawy, sposoby postępowania w szkole i w domu.
6. Dzieci zdolne: typowe problemy w domu i w szkole; potrzeby edukacyjne dzieci zdolnych.
7. Rozwój w okresie wczesnej adolescencji. Zmiany w sferze myślenia, emocji i kontaktów z otoczeniem, proces poszukiwania własnej tożsamości.
8. Zagrożenia okresu dorastania. Wahania nastroju, bunt młodzieńczy, agresja, przemoc seksualna i jej długotrwałe konsekwencje, grupy nieformalne, wspieranie rozwoju młodzieży w okresie adolescencji.
9. Komunikowanie społeczne w szkole. Relacje między nauczycielem a uczniami, rodzicami uczniów i przełożonymi. Analiza transakcji na podstawie teorii E. Berne’a.
Metoda tekstu przewodniego, konwersacje, inscenizacje (psychodrama), studium przypadków
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratorium: zaliczenie na ocenę na postawie pozytywnej oceny z kolokwium (80%) oraz udziału w dyskusji (20%). Warsztaty w wybranych szkołach, poradniach psychologicznych. Ocena na podstawie aktywności i zaangażowania studenta podczas warsztatów. W przypadku nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1. Birch A. Psychologia rozwojowa w zarysie, PWN, Warszawa 2007.
2. Harwas-Napierała B., Trempała J. Psychologia rozwoju człowieka, t.2: Charakterystyka okresów życia człowieka, PWN, Warszawa 2003.
3. Berne E. W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 2005.
4. Pfiffner L. Wszystko o ADHD, Zysk i S-ka, Poznań 2004.
5. Strelau J. Psychologia różnic indywidualnych, Scholar, Warszawa 2006.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 03-05-2022 12:57)