SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Nowe trendy w turystyce - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Nowe trendy w turystyce
Kod przedmiotu 16.2-WB-WF3PD-NTwT-S21
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Agnieszka Gandecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest analiza najnowszych tendencji występujących w turystyce i rekreacji pod wpływem zmieniających się uwarunkowań o charakterze egzo- i endogennym, a także nowoczesnych sposobów wdrażania produktów odpowiadających zainteresowaniom różnych grup społecznych. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza dotycząca geografii 

Zakres tematyczny

1. Definicja turystyki, ruchu i rynku turystycznego oraz charakterystyka uwarunkowań rozwoju turystyki. 

2. Ewolucja turystyki międzynarodowej - od formy elitarnej do masowej. Wpływ globalizacji na turystykę. Dominujące trendy spędzania czasu wolnego na przestrzeni lat. 

3. Egzo- i endogenne uwarunkowania zmian w turystyce

3. Uwarunkowanie egzogenne - wpływ zmian demograficznych i polaryzacji gospodarczej świata 

4. Uwarunkowania egzogenne - zmiany w środowisku naturalnym (klimatyczne, rozwój zrównoważony) i skutki nieprzewidzianych kryzysów na rozwój turystyki

5. Tendencje w rozwoju transportu turystycznego i ich wpływ na rynek

6. Technologie informatyczne i komunikacyjne oraz ich wpływ na zachowania producentów i konsumentów

7. Uwarunkowania endogenne - tendencje w hotelarstwie i gastronomii. 

8. Koncepcja hard&soft tourism

9. Wybrane rodzaje nowych aktywności turystycznych: turystyka kontrowersyjna

10. Turystyka aktywna – zagadnienia terminologiczne. Podziały i klasyfikacje turystyki aktywnej.

11. Turystyka sportowa, turystyka usportowiona, fanoturystyka. Geneza i funkcje. Aktualne trendy w turystyce sportowej.

12. Innowacyjne formy kreowanego lokalnego produktu turystycznego opartego na najnowszych trendach. 

Metody kształcenia

- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną, 

- metoda projektowa

- studium przypadku

- burza mózgów

- dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Projekt grupowy: przygotowanie pomysłu lokalnego produktu turystycznego w oparciu o najnowsze trendy w turystyce. Ocenie podlegać będzie: zgodność z tematem, kreatywność, umieszczenie w realiach regionu lubuskiego, możliwości realizacji. Na ocenę wpływać będzie również aktywność studenta podczas zajęć. 

Literatura podstawowa

1. Lubowiecki-Vikuk A., Trendy w turystyce zdrowotnej i aktywnej, BIULETYN KPZK PAN, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk, Zeszyt 269, 2018.

2. Biernat E., Dziedzic E., Trendy w turystyce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017.

3. Sokołowski M., Tomczykowska P., Kreatywność w turystyce. Nowe trendy w rozwoju turystyki, Wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2016.

4. Berbeka J., Borodako K. (red.) Technologie informacyjne i komunikacyjne na rynku turystycznym Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2017.

Literatura uzupełniająca

1. Alejziak W., Szczechowicz B., Globalizacja a rozwój turystyki – implikacje dla planowania i polityki turystycznej, W: Uwarunkowania I plany rozwoju turystyki. Planowanie i polityka turystyczna Z. Młynarczyk, A. Zajadacz, (red.), Turystyka i Rekreacja – Studia i Prace, 22, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2019.

2. Morozova, I. (2016). Blog podróżniczy jako przestrzeń dla kreowania i komunikowania wzorców podróży. Folia Turistica, 40, 2016.

3. Zeng, B., Gerritsen, R., What do we know about social media in tourism? A review. Tourism Management Perspectives, 10, 2014.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 18:13)