SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Nowe trendy w turystyce |
Kod przedmiotu | 16.2-WB-WF3PD-NTwT-S21 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest analiza najnowszych tendencji występujących w turystyce i rekreacji pod wpływem zmieniających się uwarunkowań o charakterze egzo- i endogennym, a także nowoczesnych sposobów wdrażania produktów odpowiadających zainteresowaniom różnych grup społecznych.
Podstawowa wiedza dotycząca geografii
1. Definicja turystyki, ruchu i rynku turystycznego oraz charakterystyka uwarunkowań rozwoju turystyki.
2. Ewolucja turystyki międzynarodowej - od formy elitarnej do masowej. Wpływ globalizacji na turystykę. Dominujące trendy spędzania czasu wolnego na przestrzeni lat.
3. Egzo- i endogenne uwarunkowania zmian w turystyce
3. Uwarunkowanie egzogenne - wpływ zmian demograficznych i polaryzacji gospodarczej świata
4. Uwarunkowania egzogenne - zmiany w środowisku naturalnym (klimatyczne, rozwój zrównoważony) i skutki nieprzewidzianych kryzysów na rozwój turystyki
5. Tendencje w rozwoju transportu turystycznego i ich wpływ na rynek
6. Technologie informatyczne i komunikacyjne oraz ich wpływ na zachowania producentów i konsumentów
7. Uwarunkowania endogenne - tendencje w hotelarstwie i gastronomii.
8. Koncepcja hard&soft tourism
9. Wybrane rodzaje nowych aktywności turystycznych: turystyka kontrowersyjna
10. Turystyka aktywna – zagadnienia terminologiczne. Podziały i klasyfikacje turystyki aktywnej.
11. Turystyka sportowa, turystyka usportowiona, fanoturystyka. Geneza i funkcje. Aktualne trendy w turystyce sportowej.
12. Innowacyjne formy kreowanego lokalnego produktu turystycznego opartego na najnowszych trendach.
- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną,
- metoda projektowa
- studium przypadku
- burza mózgów
- dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Projekt grupowy: przygotowanie pomysłu lokalnego produktu turystycznego w oparciu o najnowsze trendy w turystyce. Ocenie podlegać będzie: zgodność z tematem, kreatywność, umieszczenie w realiach regionu lubuskiego, możliwości realizacji. Na ocenę wpływać będzie również aktywność studenta podczas zajęć.
1. Lubowiecki-Vikuk A., Trendy w turystyce zdrowotnej i aktywnej, BIULETYN KPZK PAN, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk, Zeszyt 269, 2018.
2. Biernat E., Dziedzic E., Trendy w turystyce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017.
3. Sokołowski M., Tomczykowska P., Kreatywność w turystyce. Nowe trendy w rozwoju turystyki, Wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2016.
4. Berbeka J., Borodako K. (red.) Technologie informacyjne i komunikacyjne na rynku turystycznym Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2017.
1. Alejziak W., Szczechowicz B., Globalizacja a rozwój turystyki – implikacje dla planowania i polityki turystycznej, W: Uwarunkowania I plany rozwoju turystyki. Planowanie i polityka turystyczna Z. Młynarczyk, A. Zajadacz, (red.), Turystyka i Rekreacja – Studia i Prace, 22, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2019.
2. Morozova, I. (2016). Blog podróżniczy jako przestrzeń dla kreowania i komunikowania wzorców podróży. Folia Turistica, 40, 2016.
3. Zeng, B., Gerritsen, R., What do we know about social media in tourism? A review. Tourism Management Perspectives, 10, 2014.
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 18:13)