SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjologia |
Kod przedmiotu | 14.2-WL-WFSP-SOC |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wiedza: Student poznaje sport jako zjawisko społeczne, zdobywa wiedzę na temat sportu jako przedmiotu badań socjologii student uczy się koncepcji teoretycznych z zakresu socjologii sportu. Student poznaje społeczne funkcje sportu oraz komponenty współczesnego sportu. Umiejętności: student umie koncepcje filozoficzno-socjologiczne w wyjaśnianiu roli społecznych podstaw działalności w zakresie wychowania fizycznego i sportu. Kompetencje społeczne: student otrzymuje wiedzę w zakresie funkcji społecznej, która pozwoli mu na socjalizację przez sport.
Podstawowe wiadomości z zakresu teorii wychowania fizycznego i sportu
Wiedza: Sport jako zjawisko społeczne. społeczne funkcje sportu, sport a płeć
Sport w mediach, sport a pop kultura. typy kariery sportowca. Dewiacje i patologie w współczesnego sportu. E-sport jako zjawisko społeczne wobec sportu tradycyjnego
Umiejętności: Student potrafi interpretować sport jako zjawisko społeczne. Student umie zdobytą wiedzę na temat sportu analizować i wykorzystać jako przedmiot badań socjologii.
Kompetencje społeczne: Student będzie wiedział jak wykorzystać nabytą wiedzę do realizowana funkcji wychowawczej poprzez wpływ na przyszłych wychowanków w zakresie kompetencji społecznych.
Metody eksponujące z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metoda podająca, wykład konwencjonalny, dyskusja problemowa
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: Pozytywna ocena z pisemnej pracy zaliczeniowej.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ustalona zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1. Heinemann K. 1990., Wprowadzenie do socjologii sportu, Warszawa 1989.
2. Krawczyk Z., Sport w zmieniającym się społeczeństwie, AWF, Warszawa 2000.
3. Socjologia kultury fizycznej. (red) Z. Krawczyk Z Warszawa 1995.
4. Kinal A., Między nerdem a zawodnikiem. Autokreacja wizerunku e-sportowców w mediach społecznościowych na przykładzie Facebooka, Rocznik Lubuski, T. 47, cz. 2 2021
1. Media-Eros-Przemoc. Sport w czasach podkultury.., (red) A. Gwóźdź, Kraków 2003.
2. Logos i etos polskiego olimpizmu. (red.) Lipiec J, Kraków 1994.
3. Guttmann A., From Ritual to Record. Nature of Modern Sports, New York 1978.
Zmodyfikowane przez dr Artur Kinal (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 12:36)