SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika
Kod przedmiotu 05.7-WL-WFSP-PED
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 8
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 30 2 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu teorii i praktyki pedagogicznej. Doskonalenie umiejętności komunikowania się w procesach edukacyjnych, pracy z grupą

Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami pedagogicznymi.

Wymagania wstępne

Podstawowa znajomość: umiejętności komunikacyjne oraz zaznajomienie się z literaturą zakres tematyczny przedmiotu.

Zakres tematyczny

Wykład: Koncepcje psychologiczne i ich pedagogiczne implikacje. Dyskursy edukacyjne i ich pedagogiczne implikacje. Współczesne warunki ucznia się. Zmiana kulturowa i edukacyjna. Kultura szkoły. Program ukryty edukacji. Warunki efektywności pracy dydaktycznej i wychowawczej. Od relacji partnerskich do demokracji w klasie szkolnej / grupie / szkole / placówce edukacyjnej / lokalnym środowisku. Procesy zachodzące w grupie społecznej / klasie szkolnej. Mechanizmy działania grupy. Mechanizmy wpływu społecznego. Trudności szkolne. Terapia pedagogiczna. Programy wychowawcze i profilaktyczne szkoły. Lekcja wychowawcza.

Ćwiczenia: Pedagogiczne konsekwencje przyjęcia przez nauczyciela określonej koncepcji psychologicznej człowieka. Pedagogiczne konsekwencje przyjęcia przez nauczyciela określonego dyskursu edukacyjnego. Rola i zadania nauczyciela/wychowawcy we współczesnej szkole. Nauczyciel jako autorytet - czy i jak możliwe? Budowanie kultury szkoły/grupy/klasy. Rozpoznawanie programu ukrytego edukacji/sytuacji wychowawczej. Tworzenie sytuacji edukacyjnych: dydaktycznych i wychowawczych. Pedagogiczne rozpoznawanie i tworzenie mechanizmów działania grupy/klasy szkolnej. Praca z uczniami w specyficznej sytuacji uczenia się. Alternatywy edukacyjne. Praca wychowawcza w szkole/klasie. Praca profilaktyczna w szkole/klasie. 

Metody kształcenia

Wykład, wykład konwersatoryjny, metoda poglądowa, metoda analityczna, dyskusja problemowa, metoda sytuacyjna, praca w grupach

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład:  zdanie pisemnego lub ustnego egzaminu (zgodnie z indywidualnym wyborem studenta) z tematyki prezentowanej w czasie wykładów.

Ćwiczenia: przygotowanie i przeprowadzenie przez studenta warsztatów dotyczących wybranej tematyki.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu (obie muszą być pozytywne), gdzie 60% stanowi ocena z egzaminu, a 40 % ocena z ćwiczeń. . Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Arends R. J., Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa1994.
  2. Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2004.
  3. Bruner J., Kultura edukacji, przekł. T. Brzostowska – Tereszkiewicz, Wydawnictwo Universitas, Kraków: 2006.
  4. Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków
  5. Dudzikowa M., Wawrzyniak – Beszterda R., (red.), Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy, Impuls, Kraków 2010.
  6. Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja. Szansa dla ambitnych, MENTOR, Chorzów 2003.
  7. Rylke H., Klimowicz , Szkoła dla ucznia - jak uczyć życia z ludźmi, WSiP, Warszawa 1992.
  8. Sztuka nauczania, t. 1-2, red. K. Konarzewski, K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.
  9. Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Impuls, Kraków 1996.
  10. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, PWN, Warszawa 2009.
  11. Tuohy D., Dusza szkoły, przeł. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.
  12. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

  1. Edukacja. Jakość czy równość?, red. E. Kobyłecka, I. Nowosad, M. J. Szymański, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
  2. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, tłum. A. Jankowski, „Media Rodzina”, Poznań 2002
  3. Nowosad I., Szymański M. J. (red.), Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Oficyna Wyd. UZ, Akademia Pedagogiczna, Zielona Góra – Kraków 2004.
  4. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003.
  5. Speck O., Być nauczycielem, tłum. E. Cieślik, GWP, Gdańsk
  6. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, „Impuls”, Kraków 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 20:24)