Przygotowanie studenta do samodzielnego prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania – dzieci, młodzieży i osób dorosłych poprzez:
opanowanie podstawowych umiejętności pedagogicznych niezbędnych do prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania,
poznanie regulaminów, przepisów i zasad bezpieczeństwa prowadzenia zajęć,
opanowanie współczesnej wiedzy o technikach pływania, metodyce nauczania, a także podstawowych zagadnień treningu sportowego – rekreacyjnego,
poznanie przepisów FINA – PZP,
zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie organizacji imprez pływackich, pracy z grupami sportowymi, pływania rekreacyjnego oraz pływania osób niepełnosprawnych.
Wymagania wstępne
Sprawdzian praktyczny umiejętności pływania czterema sportowymi technikami pływackimi (25m).
Zakres tematyczny
Wykłady
Charakterystyka dyscypliny sportowej – pływanie.
pływanie jako przedmiot nauczania na kursie instruktora sportu;
wiedza i umiejętności pedagogiczno - specjalistyczne instruktora pływania;
zalecane piśmiennictwo wymagania teoretyczne i praktyczne w zakresie sprawności pływackiej;
przepisy prawne dotyczące bezpieczeństwa zajęć na pływalniach i wodach otwartych, regulaminy pływalni;
przepisy dotyczące nauczania pływania indywidualnego i grup zorganizowanych;
sport pływacki w Polsce i na świecie, historia pływania.
Teoretyczne podstawy pływania
poznanie podstawowych cech środowiska wodnego jako miejsca wysiłku sportowego;
siły działające na ciało w statyce (hydrostatyka) i w dynamice (hydrodynamika);
siła napędowa jej wielkości w cyklu ruchowym sportowych sposobów pływania;
zależność oporu wody od prędkości poruszania się i pozycji ciała;
charakterystyka i teoretyczne podstawy ruchów pływackich;
specyfika oddychania podczas wysiłku w środowisku wodnym;
wpływ ćwiczeń w wodzie na organizm człowieka.
Technika pływania,
ewolucja technik pływania sportowego;
organizacja FINA , przepisy, rola i znaczenie w rozwoju pływania sportowego;
elementarne pływanie jako wstępny etap opanowania techniki pływania sportowego;
metody obserwacji i kryteria skuteczności oceny techniki pływania;
ogólna charakterystyka techniki pływania kraula na grzbiecie, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała, naprzemianstronna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania;
ogólna charakterystyka techniki pływania kraula na piersiach, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała, naprzemianstronna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania;
ogólna charakterystyka techniki pływania stylem klasycznym, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała, symetryczna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania;
ogólna charakterystyka techniki pływania stylem motylkowym, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała ramion, symetryczna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania;
symetria, koordynacja i rytm jako warunek poprawności techniki pływania na przykładzie stylu klasycznego i motylkowego;
poznanie analiza i umiejętność korekty błędów w technikach pływania;
Ćwiczenia
Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania na grzbiecie.
Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania kraulem na piersiach.
Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania stylem klasycznym.
Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania stylem motylkowym.
Praktyki
Organizacja zawodów sportowo - rekreacyjnych w pływaniu.
Metody kształcenia
audytoryjna, panel dyskusyjny, metody projektowe, zajęcia praktyczne
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady z przedmiotu kończą się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami (test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych). Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.
Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach. Ocenie podlegają:
sprawdzian praktyczny – ocena techniki i czasu pływania czterema sportowymi technikami pływackimi (50m.) – 60%
test sprawnościowy w zakresie ratownictwa wodnego na poziomie Młodszego Ratownika WOPR – 20%,
wykonanie grupowego projektu (przygotowanie, realizacji i dokumentacja z przeprowadzonych zawodów) – 20%,
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (25%) i ćwiczenia (75%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z wykładu i laboratorium.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Literatura podstawowa
Bartkowiak E.: Pływanie sportowe. Warszawa 2008
Czabański B. (red.): Elementy teorii pływania. Wrocław 2003
Karpiński R.: Pływanie. Tarnowiec 2000
Literatura uzupełniająca
Bartkowiak E.: Sportowa technika pływania. Warszawa 1995
Czabański B., Fiłon M.: Elementy teorii pływania. Wrocław 1991
Program specjalizacji w treściach, wymiarach godzinowych i w zestawieniu literatury został opracowany na podstawie „Programu kształcenia na stopień licencjonowanego instruktora sportu w pływaniu Polskiego Związku Pływackiego”.
Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 04-05-2022 11:42)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.