SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pływanie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pływanie
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-P
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Grzybowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 45 3 27 1,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta do samodzielnego prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania – dzieci, młodzieży i osób dorosłych poprzez:

  • opanowanie podstawowych umiejętności pedagogicznych niezbędnych do prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania,
  • poznanie regulaminów, przepisów i zasad bezpieczeństwa prowadzenia zajęć,
  • opanowanie współczesnej wiedzy o technikach pływania, metodyce nauczania, a także podstawowych zagadnień treningu sportowego – rekreacyjnego,
  • poznanie przepisów FINA – PZP,
  • zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie organizacji imprez pływackich, pracy z grupami sportowymi, pływania rekreacyjnego oraz pływania osób niepełnosprawnych.

Wymagania wstępne

zaliczony I semestr specjalizacji instruktorskiej z pływania

Zakres tematyczny

Wykład: 

  1. Technika pływania (poznanie analiza i umiejętność korekty błędów w technikach pływania; technika skoku startowego i startu do pływania na grzbiecie; technika wykonywania nawrotów stosowana w pływaniu sportowym)
  2. Metodyka nauczania pływania (ewolucja metod nauczania pływania; szybkość uczenia się pływania jako przejaw uzdolnień ruchowych człowieka, inne czynniki decydujące o skuteczności uczenia się i nauczania pływania, pokaz ruchu na lądzie, wybór pierwszego sposobu pływania; metodyka nauczania pływania niemowląt i dzieci w wieku przedszkolnym; rola i dobór gier i zabaw w procesie nauczania pływania; zapoznanie kursanta z programami nauczania pływania (ogólnopolski program nauczania pływania PZP, Mały Mistrz MSiT, 20, 30 lekcji nauki pływania E. Bartkowiaka, 60 lekcji pływania I. Barany); pływanie osób dorosłych, metody nauczania i doskonalenia pływania osób dorosłych; kontrola i ocena procesu nauczania; dokumentacja instruktora pływania.

 

Laboratorium:

  1. Wstępny etap nauczania pływania - ćwiczenia oswajające z wodą, ćwiczenia wypornościowe, leżenia i poślizgi, wślizgi z siadu, ćwiczenia oddechowe; gry i zabawy stosowane w nauczaniu pływania - umiejętność doboru gier i zabaw w procesie nauczania i doskonalenia pływania.
  2. Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu startu do grzbietu, w nauczaniu skoku startowego i w nauczaniu nawrotów stosowanych w sportowych sposobach pływania.
  3. Pomoce dydaktyczne, przybory, urządzenia stosowane w procesie nauczania pływania.
  4. Hospitacje zajęć nauki pływania niemowląt, dzieci i młodzieży, zajęć z dorosłymi i osobami niepełnosprawnymi.

Metody kształcenia

audytoryjna, panel dyskusyjny, metody projektowe, zajęcia praktyczne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: kończy się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami (test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych). Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.

Laboratorium:  kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach. Ocenie podlegają: 

  • sprawdzian praktyczny – ocena techniki i czasu pływania czterema sportowymi technikami pływackimi (50m.) wraz ze startami i nawrotami – 60%
  • test sprawnościowy w zakresie ratownictwa wodnego na poziomie Ratownika WOPR – 20%,
  • opracowane przez studenta materiały metodyczne (konspekty, arkusze statystyczne, protokoły) – 20%.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (25%) i laboratoriów (75%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z wykładu i laboratorium.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Matynia J., Rostkowska E.: Zabawy i gry ruchowe w nauczaniu pływania. Poznań 1989
  2. Wiesner W.: Pływaj razem z nami. Wrocław 1997
  3. Wiesner W.: Nauczanie – uczenie się pływać. Wrocław 1999
  4. Wojciechowska-Maszkowska B., Urantówka J., Wieloch M.: Nauka pływania – Atlas ćwiczeń. Opole 2009

Literatura uzupełniająca

  1. Barany I.: 60 lekcji pływania dla dzieci. Warszawa 1970
  2. Bartkowiak E.: 20 lekcji pływania. Warszawa 1974
  3. Białecki R.: Wykorzystanie skoków do wody w nauczaniu pływania. Gdańsk 1996
  4. Krawczyk Z., Czekalska J.: 10-lekcyjny kurs nauki pływania dzieci w wieku 1–3 lat. Warszawa 1995
  5. Wiesner W.: Naucz pływać swoje dziecko. Wrocław 1992

Uwagi

Program specjalizacji w treściach jak i ich wymiarach godzinowych został opracowany na podstawie „Programu kształcenia na stopień licencjonowanego instruktora sportu w pływaniu Polskiego Związku Pływackiego”.


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Grzybowski (ostatnia modyfikacja: 28-04-2022 23:56)