Przygotowanie studenta do samodzielnego prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania – dzieci, młodzieży i osób dorosłych poprzez:
opanowanie podstawowych umiejętności pedagogicznych niezbędnych do prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania,
poznanie regulaminów, przepisów i zasad bezpieczeństwa prowadzenia zajęć,
opanowanie współczesnej wiedzy o technikach pływania, metodyce nauczania, a także podstawowych zagadnień treningu sportowego – rekreacyjnego,
poznanie przepisów FINA – PZP,
zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie organizacji imprez pływackich, pracy z grupami sportowymi, pływania rekreacyjnego oraz pływania osób niepełnosprawnych.
Wymagania wstępne
zaliczony II semestr specjalizacji instruktorskiej z pływania
Zakres tematyczny
Wykłady
Technika pływania,
poznanie analiza i umiejętność korekty błędów w technikach pływania;
pływanie sportowe osób niepełnosprawnych, organizacje, przepisy;
metody obserwacji i analiza skuteczności techniki podczas wyścigu pływackiego.
Metodyka nauczania pływania,
kontrola i ocena procesu nauczania;
Problematyka treningu pływackiego
ogólna charakterystyka treningu pływackiego ,cele i zadania;
motoryczność człowieka w ontogenezie a technika pływania;
struktura i treść treningu pływackiego ze szczególnym uwzględnieniem etapów treningu wszechstronnego i ukierunkowanego;
formy środki i metody stosowane w treningu pływackim;
klasyfikacja wysiłku pływaka.
Ćwiczenia
Pomoce dydaktyczne, przybory, urządzenia stosowane w procesie nauczania pływania.
Wybrane ćwiczenia w wodzie z dyscyplin piłki wodna, pływanie synchroniczne, aqua fitness w nauczaniu i doskonaleniu pływania oraz przydatności w pracy dydaktycznej instruktora pływania.
Praktyki
Hospitacje zajęć nauki pływania niemowląt, dzieci i młodzieży, zajęć z dorosłymi i osobami niepełnosprawnymi.
Samodzielne prowadzenie lekcji nauki i doskonalenia pływania, zajęć rekreacyjnych uzgodnionych z wykładowcą.
Metody kształcenia
audytoryjna, panel dyskusyjny, metody projektowe, zajęcia praktyczne
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem pisemnym lub ustnym obejmującym program przedmiotu.
Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach. Ocenie podlegają:
sprawdzian praktyczny – ocena techniki i czasu pływania na dystansie 100 m. st. zmiennym – 50%
test sprawnościowy w zakresie ratownictwa wodnego na poziomie Ratownika Wodnego MSWiA – 10%,
pozytywna ocena z prowadzenia zajęć z zakresu nauczania i doskonalenia pływania – 20%,
praca teoretyczna na zadany temat – 20%.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (50%) i ćwiczenia (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z wykładu i ćwiczeń.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Literatura podstawowa
Bartkowiak E.: Pływanie sportowe. Warszawa 2008
Czabański B.: Optymalizacja uczenia się i nauczania sportowych czynności sportowych. Wrocław 1986
Szwarc Z.: Pływanie osób dorosłych jako proces nabywania umiejętności. [w.]: Osiński W., Muszkieta R. (red.): Wychowanie fizyczne i sport w badaniach naukowych. Poznań 2000
Waade B. (red.): Pływanie i ratownictwo wodne. Gdańsk 2003
Literatura uzupełniająca
Czekalska J.: Pływanie synchroniczne (wybrane elementy nauczania). Materiały Przeglądowej Konferencji Młodych Pracowników Naukowych. Warszawa 1985
www.polswim.pl – Polski Związek Pływacki (aktualne przepisy pływania)
Program specjalizacji w treściach, wymiarach godzinowych i w zestawieniu literatury został opracowany na podstawie „Programu kształcenia na stopień licencjonowanego instruktora sportu w pływaniu Polskiego Związku Pływackiego”.
Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 04-05-2022 11:56)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.