SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pływanie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pływanie
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-P
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Grzybowski
  • mgr Maciej Bardelas
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta do samodzielnego prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania – dzieci, młodzieży i osób dorosłych poprzez:

  • opanowanie podstawowych umiejętności pedagogicznych niezbędnych do prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania,
  • poznanie regulaminów, przepisów i zasad bezpieczeństwa prowadzenia zajęć,
  • opanowanie współczesnej wiedzy o technikach pływania, metodyce nauczania, a także podstawowych zagadnień treningu sportowego – rekreacyjnego,
  • poznanie przepisów FINA – PZP,
  • zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie organizacji imprez pływackich, pracy z grupami sportowymi, pływania rekreacyjnego oraz pływania osób niepełnosprawnych.

Wymagania wstępne

zaliczony II semestr specjalizacji instruktorskiej z pływania

Zakres tematyczny

Wykłady

  1. Technika pływania,
  • poznanie analiza i umiejętność korekty błędów w technikach pływania;
  • pływanie sportowe osób niepełnosprawnych, organizacje, przepisy;
  • metody obserwacji i analiza skuteczności techniki podczas wyścigu pływackiego.
  1. Metodyka nauczania pływania,
  • kontrola i ocena procesu nauczania;
  1. Problematyka treningu pływackiego
  • ogólna charakterystyka treningu pływackiego ,cele i zadania;
  • motoryczność człowieka w ontogenezie a technika pływania;
  • struktura i treść treningu pływackiego ze szczególnym uwzględnieniem etapów treningu wszechstronnego i ukierunkowanego;
  • formy środki i metody stosowane w treningu pływackim;
  • klasyfikacja wysiłku pływaka.

Ćwiczenia

  1. Pomoce dydaktyczne, przybory, urządzenia stosowane w procesie nauczania pływania.
  2. Wybrane ćwiczenia w wodzie z dyscyplin piłki wodna, pływanie synchroniczne, aqua fitness w nauczaniu i doskonaleniu pływania oraz przydatności w pracy dydaktycznej instruktora pływania.

Praktyki

  1. Hospitacje zajęć nauki pływania niemowląt, dzieci i młodzieży, zajęć z dorosłymi i osobami niepełnosprawnymi.
  2. Samodzielne prowadzenie lekcji nauki i doskonalenia pływania, zajęć rekreacyjnych uzgodnionych z wykładowcą.

Metody kształcenia

audytoryjna, panel dyskusyjny, metody projektowe, zajęcia praktyczne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem pisemnym lub ustnym obejmującym program przedmiotu.

Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach. Ocenie podlegają:

  • sprawdzian praktyczny – ocena techniki i czasu pływania na dystansie 100 m. st. zmiennym – 50%
  • test sprawnościowy w zakresie ratownictwa wodnego na poziomie Ratownika Wodnego MSWiA – 10%,
  • pozytywna ocena z prowadzenia zajęć z zakresu nauczania i doskonalenia pływania – 20%,
  • praca teoretyczna na zadany temat – 20%.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (50%) i ćwiczenia (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z wykładu i ćwiczeń.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Bartkowiak E.: Pływanie sportowe. Warszawa 2008
  2. Czabański B.: Optymalizacja uczenia się i nauczania sportowych czynności sportowych. Wrocław 1986
  3. Szwarc Z.: Pływanie osób dorosłych jako proces nabywania umiejętności. [w.]: Osiński W., Muszkieta R. (red.): Wychowanie fizyczne i sport w badaniach naukowych. Poznań 2000
  4. Waade B. (red.): Pływanie i ratownictwo wodne. Gdańsk 2003

Literatura uzupełniająca

  1. Czekalska J.: Pływanie synchroniczne (wybrane elementy nauczania). Materiały Przeglądowej Konferencji Młodych Pracowników Naukowych. Warszawa 1985
  2. www.polswim.pl – Polski Związek Pływacki (aktualne przepisy pływania)
  3. www.wopr.pl – Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe (WOPR)
  4. www.swim.ee – strona poświęcona technice, analizie wyścigów pływackich
  5. www.plywanie.pl – forum dyskusyjne o pływaniu
  6. www.mojeplywanie.pl – forum dyskusyjne o pływaniu
  7. www.swim.info.pl – pływanie osób niepełnosprawnych

Uwagi

Program specjalizacji w treściach, wymiarach godzinowych i w zestawieniu literatury został opracowany na podstawie „Programu kształcenia na stopień licencjonowanego instruktora sportu w pływaniu Polskiego Związku Pływackiego”.


Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 04-05-2022 11:56)