SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoria wychowania fizycznego |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WFSP-TWF |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ontogenetyczne i aksjologiczne podstawy wychowania fizycznego. Kształcenie postaw wobec zadań aktualistycznych i perspektywicznych ciała.
Wiedza o rozwoju somatycznym i motorycznym człowieka.
Wykład: zarys historii rozwoju systemów i poglądów na wychowanie fizyczne. Cele wychowania fizycznego. Czynniki, środki i warunki wychowania fizycznego. Kultura fizyczna – definicja i zakres pojęć. Prakseologiczne ogniwa procesu nauczania. Pedagogika wartości ciała. Propozycje modernizacji wychowania fizycznego. Pedeutologia zawodu nauczyciela. Zabawa w edukacji fizycznej. Wpływ ćwiczeń fizycznych na organizm człowieka.
Ćwiczenia: prezentacja przez studentów testów sprawności ogólnej (m.in. test GniewkowskiejH., Sekiety B., Pilicza St., Trześniowskiego R., MTSF, EUROFIT.). Prezentacja testów sprawności fizycznej przez studentów z zakresu poszczególnych dyscyplin sportowych.
Wykład tradycyjny, analiza dokumentów źródłowych, dyskusja panelowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia - zaliczenie z oceną (kolokwium) przygotowanie prezentacji, plakatu, projektu własnego.
Wykład: egzamin pisemny (minimum 60% na ocenę pozytywną). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Dopuszcza się 30% nieobecności (usprawiedliwionych), które Student powinien uzupełnić w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia (max na dwa tygodnie przed końcem zajęć). Usprawiedliwioną nieobecność Student/-ka zobowiązani są odpracować w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej (wg wskazań osoby prowadzącej). Pozostałe warunki, nie wymienione w punkcie rozstrzygane są zgodnie z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1. Woynarowska B. pod red., 2012, Edukacja zdrowotna : poradnik dla nauczycieli wychowania fizycznego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych – Kielce.
2. Czyż St., Oleśniewicz P., 2005, Uczenie się motoryczne : przewodnik do nauczania czynności ruchowych i techniki sportowej, Wrocław
3. Żukowska Z., Żukowski R., red. 2001, Zdrowie - ruch - fair play. Warszawa.
4. Ostrowska M., 2008, Bezpieczeństwo na lekcjach wychowania fizycznego czyli Jak skutecznie unikać wypadków : poradnik dla nauczyciela wychowania fizycznego. Toruń :
5. Bielski J., 2012, Podstawowe problemy teorii wychowania fizycznego, Kraków.
6. Osiński W., 2011, Teoria wychowania fizycznego, Poznań
7 Skalika K., Polechoński J., pod red, 2014, Współczesne problemy wychowania fizycznego, Katowice.
8. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
1. Czasopismo „Lider”.
2. Czasopismo „Kultura Fizyczna”.
3. Krawański (2003) Ciało i zdrowie człowieka w nowoczesnym systemie wychowania fizycznego, Poznań: AWF.
Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 04-05-2022 11:20)