SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Akrobatyka z elementami skoków na trampolinie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Akrobatyka z elementami skoków na trampolinie
Kod przedmiotu 16.1-WL-WF-SP-AEST
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Bartłomiej Hes
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie zdrowotnych aspektów uprawiania akrobatyki sportowej i skoków na trampolinie. Poznanie możliwości wykorzystania ćwiczeń z zakresu różnych sportów gimnastycznych w edukacji szkolnej, w zakresie wychowania fizycznego. Opanowanie podstawowych wiadomości i umiejętności praktycznych z zakresu techniki wykonania oraz metodyki nauczania podstawowych elementów akrobatycznych i elementów skoków na trampolinie.

Wymagania wstępne

Student posiada umiejętności ruchowe ukierunkowane na formy gimnastyczne i akrobatyczne oraz prezentuje poziom sprawności motorycznej umożliwiający wykonywanie ćwiczeń na specjalistycznych przyrządach gimnastycznych i akrobatycznych.

Zakres tematyczny

Laboratorium: Zasady bezpieczeństwa podczas zajęć z zakresu różnych sportów gimnastycznych. Gry i zabawy ruchowe z wykorzystaniem podstawowych ćwiczeń gimnastycznych. Technika wykonania i metodyka nauczania ćwiczeń zespołowych. Zasady prowadzenia ćwiczeń kształtujących. Nauczanie podstawowych ćwiczeń akrobatycznych (piramidy dwójkowe i trójkowe) oraz elementów w skokach na trampolinie, asekuracja i samoasekuracja. Doskonalenie techniki wykonania poznanych ćwiczeń użytkowo-sportowych, ćwiczeń akrobatycznych oraz elementów na trampolinie. Znajomość terminologii i techniki wykonania poznanych elementów. Łączenie poznanych elementów w układy – kompozycja i dobór. Doskonalenie własnych układów. Znajomość podstawowych przepisów sędziowskich w akrobatyce sportowej i skokach na trampolinie.

Metody kształcenia

Pokaz, praca w grupach/praca indywidualna, pogadanka, obserwacja, opis, objaśnienie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium:  Uczestnictwo w zajęciach, sprawdzian z treści teoretycznych oraz ocena wykonania układów ćwiczeń zespołowych i na trampolinie: ocena poprawności wykonania ćwiczeń z zakresu techniki, obszerności ruchu, kompozycji, estetyki i trudności. Ocena poprawności używanej terminologii dotyczącą opisu techniki i metodyki nauczania ćwiczeń podczas wypowiedzi, ocena umiejętność prawidłowego i bezpiecznego przygotowania stanowisk ćwiczeń. 

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Mieczkowski T., Zieliński K. (1987) Skoki na trampolinie : skrypt dla studentów uczelni wychowania fizycznego. Uniwersytet Szczeciński, Szczecin
  2. Nowak M. (2009) Gimnastyka: zarys historii, terminologia i systematyka. Zamiejscowy Wydział Kultury Fizycznej w Gorzowie Wlkp. Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu, Polskie Towarzystwo Naukowe Kultury Fizycznej, Polski Związek Akrobatyki Sportowej, Gorzów Wlkp.
  3. Seredyński A. (2008) Akrobatyka sportowa: charakterystyka dyscypliny, zbiór przepisów, zasad sędziowania, podział ćwiczeń akrobatycznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów
  4. Szot Z.(1992): Ćwiczenia zwinnościowo-akrobatyczne, dwójkowe i piramidy: nauczanie programowe. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków
  5. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

Uwagi

Prowadzący zajęcia zapewnia studentom możliwość dodatkowych konsultacji warsztatowych na przyrządach 1 raz w tygodniu w dniu i godzinie podanej na początku semestru.


Zmodyfikowane przez dr Bartłomiej Hes (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 08:11)