SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Ekologia człowieka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Ekologia człowieka
Kod przedmiotu 16.1-WL-WF3PP-PW5Ecz-S19
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowacka-Chiari
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wskazanie specyfiki populacji ludzkich w oparciu o dane demograficzne. Uzyskanie wiedzy o wzajemnych interakcjach człowiek – środowisko oraz ich konsekwencjach na każdym etapie rozwoju ontogenetycznego. Promowanie proekologicznych i prozdrowotnych postaw i zachowań. Poznanie profesjonalnych źródeł bibliograficznych. Doskonalenie sposobu pracy indywidualnej i zespołowej.

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu ekologii ogólnej oraz rozwoju człowieka. Potrafi opisać i interpretować zjawiska fizjologiczne zachodzące w organizmie pod wpływem czynników zewnętrznych.

Zakres tematyczny

Wykład: krótka historia gatunku ludzkiego - dostosowania biologiczne i kulturowe; zmienność wewnątrzgatunkowa – odmiany ludzkie. Strategie ekologiczne populacji ludzkich, antropopresja. Charakterystyka populacji ludzkich (wielkość, struktura i dynamika), konsekwencje zjawisk populacyjnych; etapy ontogenezy człowieka; czynniki decydujące o jej przebiegu; akceleracja rozwoju i trendy sekularne; środowisko wewnętrzne organizmu – homeostaza i jej mechanizmy (regulacja neurohormonalna), granice przystosowań. Stan biologiczny populacji – pojęcie zdrowia i choroby (epidemie i pandemie), choroby cywilizacyjne; czynniki oraz mierniki zdrowia.

Ćwiczenia: zjawiska i zagrożenia wynikające ze środowiska naturalnego; wpływ człowieka na przyrodę oraz związane z tym zagrożenia dla ekosystemów i zdrowia; rozwiązania proekologiczne. Postawy zdrowotne i tryb życia Polaków; choroby cywilizacyjne, uzależnienia oraz choroby zakaźne; zdrowie psychiczne i psychospołeczne (czynniki wpływające na zdrowie psychiczne; stres i depresja). Epidemiologia i profilaktyka chorób przenoszonych drogą płciową. Multimedialne możliwości poprawy efektów edukacji ekologicznej. Strategia wychowania fizycznego w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym.

Metody kształcenia

Wykład: konwencjonalny, metoda podająca, informacyjna z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.

Ćwiczenia: dyskusje poprzedzone prelekcją/prezentacją przygotowaną przez studenta, praca w grupach; metody eksponujące - film, prezentacja multimedialna; przygotowanie projektu o tematyce prozdrowotnej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: zaliczenie końcowe w formie pisemnej trwa 45 minut, zawiera 25 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych. Do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 18 pkt (51%) na 35 pkt. możliwych do zdobycia. Do zaliczenia końcowego student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.

Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z prelekcji/prezentacji oraz przygotowanego projektu dotyczącego wybranego tematu związanego z przedmiotem.W przypadkach nieobecności na ćwiczeniach, student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

W przypadkach nieobecności (usprawiedliwionej) na zajęciach, student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia (max na dwa tygodnie przed końcem zajęć). Nieobecność Student/-ka zobowiązani są odpracować w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej (wg wskazań prowadzącego). Pozostałe warunki, nie wymienione w punkcie rozstrzygane są zgodnie z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Campbel B.: Ekologia człowieka, PWN, Warszawa, 1995
  2. Malinowski A.: Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1999
  3. Wolański N.: Ekologia człowieka, t. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2006
  4. Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

  1. GUS - Roczniki statystyczne
  2.  Malinowski A.: Auksologia, rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym, Oficyna Wyd. UZ, Zielona Góra, 2004
  3. Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka, PWN, Warszawa, 2005

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowacka-Chiari (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 20:28)