Zapoznanie studenta z istotą i zasadami tworzenia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET). Ukształtowanie umiejętności tworzenia IPET. Ugruntowanie postawy aktywności i sumienności
Wymagania wstępne
Ukończony kurs psychologii rozwojowej. Podstawy pedagogiki i dydaktyki.
Zakres tematyczny
1) Podstawy prawne tworzenia programów. 2) Wielospecjalistyczna diagnoza potrzeb dziecka – jako podstawa pomocy dziecku. 3) Tworzenie IPET-u – zasady. 4) Formy dokumentacji. 5) Współpraca w tworzeniu i realizacji IPET-u. 6) Ewaluacja IPET-u.
Metody kształcenia
Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Projekt IPET. Aktywny udział w zajęciach.
Literatura podstawowa
Cabaj R., Diagnoza nauczycielska: narzędzia pomiaru pedagogicznego, Gdynia 2012.
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.
Jas M., Jarosińska M., Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży: ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, Warszawa 2010.
Głodkowska J. (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2011.
Głodkowska J. (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 2010.
H.L.Swanson, K.R.Harris, S.Graham (red.) Handbook of learning disabilities, New York-London 2003.: The Guilford Press.
Literatura uzupełniająca
Akty prawne dotyczące organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole.
Leśniewska K., Puchała E., Zaremba L. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Praca zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem w przedszkolach, szkołach i placówkach. Warszawa 2011..
Hajnicz W., Konieczna A. (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Warszawa 2013.
Crosson-Tower C., The role of educators in preventing and responding to child abuse and negect, UC Dpertment of Health and human Services, Waszyngton 2003, (www.ncalib).
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-04-2022 16:46)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.