Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z istotą marketingu, zaznajomienie z czynnikami wpływającymi na rynek i nabywcę, zapoznanie z zasadami segmentacji rynku i posługiwania się narzędziami marketingu mix, nabycie umiejętności stosowania instrumentów marketingowych oraz nabycie umiejętności konstruowania strategii marketingowej w przedsiębiorstwach związanych z rynkiem żywnościowym.
Wymagania wstępne
Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi (takimi jak np. Word, Power Point, Excel).
Zakres tematyczny
Wykłady
Pojęcie, geneza i rozwój marketingu. Otoczenie marketingowe i zasoby przedsiębiorstwa.
Źródła informacji marketingowych i badania marketingowe.
Postępowanie nabywców na rynku i czynniki wpływające na zachowanie konsumentów. Istota, zasady i kryteria segmentacji rynku.
Żywność jako produkt marketingowy. Funkcje opakowania i marki na rynku artykułów żywnościowych.
Cena i jej kształtowanie oraz dystrybucja jako element marketingu.
Promocja jako wyraz komunikacji marketingowej.
Klasyfikacja i budowa strategii marketingowej w biznesie związanym z doradztwem żywieniowym i dietetyką.
Ćwiczenia:
Podstawowe pojęcia marketingowe. Omówienie założeń projektu „Moja firma”. Dane ogólne o firmie : branża, nazwa, lokalizacja, zasoby materialne, ludzkie.
Analiza SWOT przedsiębiorstwa jako baza budowy celów.
Budowa kwestionariusza ankiety.
Omówienie wyników badań rynkowych/konsumenckich.
Projektowanie celów marketingowych.
Wybór segmentu rynku i zasięgu działania firmy.
Opracowanie strategii produktu.
Polityka cenowa.
Wybór instrumentów komunikacji marketingowej.
Opracowanie strategii dystrybucji.
Prezentacja projektów.
Metody kształcenia
metody podające:
wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych,
wykład problemowy.
metody poszukujące:
problemowe: giełda pomysłów,
ćwiczeniowo-praktyczne: metoda projektu, dyskusje
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Uzyskanie pozytywnej oceny z testu z wykładów oraz z projektu z ćwiczeń.
- wykłady: zaliczenie z oceną na podstawie testu (20 pytań: jednokrotnego wyboru, otwarte, prawda-fałsz) z treści prezentowanych w trakcie wykładów,
- ćwiczenia: zaliczenie z oceną na podstawie wykonanego projektu strategii marketingowej firmy (indywidualnie lub w grupach): ocenie podlega kompletność zagadnień, merytoryka opracowania oraz prezentacja projektu na zajęciach
- obecność na zajęciach oraz uczestnictwo w dyskusjach
Ocena końcowa składa się w 50% z oceny z testu, 50% z oceny z ćwiczeń (projekt - 80%; aktywność (obecność, udział w dyskusjach) - 20%)
Literatura podstawowa
Kotler Ph., Keller K.L. Marketing. wyd. 2022 zm. i uzupeł., Dom Wydawniczy „Rebis”. Poznań 2022
Kowalska A., Olszańska A., Urban S. Marketing produktów spożywczych i gastronomii. Wydawnictwo UE we Wrocławiu. Wrocław 2016
Domański T., Bryła P. Marketing produktów żywnościowych. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa 2010
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.