SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Marketing w przemyśle żywieniowym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Marketing w przemyśle żywieniowym
Kod przedmiotu 01.9-WB-ŻCZ2P-mpż-S22
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Żywienie człowieka i dietoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • doc. dr inż. Izabela Wojewoda
  • dr inż. Halina Bartkiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z istotą marketingu, zaznajomienie z czynnikami wpływającymi na rynek i nabywcę, zapoznanie z zasadami segmentacji rynku i posługiwania się narzędziami marketingu mix, nabycie umiejętności stosowania instrumentów marketingowych oraz nabycie umiejętności konstruowania strategii marketingowej w przedsiębiorstwach związanych z rynkiem żywnościowym.

Wymagania wstępne

Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi (takimi jak np. Word, Power Point, Excel).

Zakres tematyczny

Wykłady

  1. Pojęcie, geneza i rozwój marketingu. Otoczenie marketingowe i zasoby przedsiębiorstwa.
  2. Źródła informacji marketingowych i badania marketingowe.
  3. Postępowanie nabywców na rynku i czynniki wpływające na zachowanie konsumentów. Istota, zasady i kryteria segmentacji rynku.
  4. Żywność jako produkt marketingowy. Funkcje opakowania i marki na rynku artykułów żywnościowych.
  5. Cena i jej kształtowanie oraz dystrybucja jako element marketingu.
  6. Promocja jako wyraz komunikacji marketingowej.
  7. Klasyfikacja i budowa strategii marketingowej w biznesie związanym z doradztwem żywieniowym i dietetyką.

Ćwiczenia:

  1. Podstawowe pojęcia marketingowe. Omówienie założeń projektu „Moja firma”. Dane ogólne o firmie : branża, nazwa, lokalizacja, zasoby materialne, ludzkie.
  2. Analiza SWOT przedsiębiorstwa jako baza budowy celów.
  3. Budowa kwestionariusza ankiety.
  4. Omówienie wyników badań rynkowych/konsumenckich.
  5. Projektowanie celów marketingowych.
  6. Wybór segmentu rynku i zasięgu działania firmy.
  7. Opracowanie strategii produktu.
  8. Polityka cenowa.
  9. Wybór instrumentów komunikacji marketingowej.
  10. Opracowanie strategii dystrybucji.
  11. Prezentacja projektów.

Metody kształcenia

metody podające:

  • wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych,
  • wykład problemowy.

metody poszukujące:

  • problemowe: giełda pomysłów,
  • ćwiczeniowo-praktyczne: metoda projektu, dyskusje

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie pozytywnej oceny z testu z wykładów oraz z projektu z ćwiczeń.

- wykłady: zaliczenie z oceną na podstawie testu (20 pytań: jednokrotnego wyboru, otwarte, prawda-fałsz) z treści prezentowanych w trakcie wykładów,

- ćwiczenia: zaliczenie z oceną na podstawie wykonanego projektu strategii marketingowej firmy (indywidualnie lub w grupach): ocenie podlega kompletność zagadnień, merytoryka opracowania oraz prezentacja projektu na zajęciach

- obecność na zajęciach oraz uczestnictwo w dyskusjach

Ocena końcowa składa się w 50% z oceny z testu, 50% z oceny z ćwiczeń (projekt - 80%; aktywność (obecność, udział w dyskusjach) - 20%)

Literatura podstawowa

  1. Kotler Ph., Keller K.L. Marketing. wyd. 2022 zm. i uzupeł., Dom Wydawniczy „Rebis”. Poznań 2022
  2. Kowalska A., Olszańska A., Urban S. Marketing produktów spożywczych i gastronomii. Wydawnictwo UE we Wrocławiu. Wrocław 2016
  3. Domański T., Bryła P. Marketing produktów żywnościowych. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa 2010
  4. Squadrilli Luciana , Scarso Slawka G.:  Marketing smaku, Wyd. Esteri, Wrocław, 2017

Literatura uzupełniająca

  1. Bombol M., Kasprzak R., Marketing for management and economics, Warsaw School of Economics, Warszawa 2015
  2. Czasopisma: Marketing w praktyce, Marketer+
  3. Jeznach M. (red.) Podstawy marketingu żywności. Wydawnictwo SGGW. Warszawa 2007
  4. Nowe Trendy w Dietetyce, pod red. naukową K. Krzystyniaka, J. Klonowskiej, Wyd. Medyk, 2020

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-02-2023 21:17)