SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do studiowania |
Kod przedmiotu | 01.9-WB-ŻCZ2P-wds-S22 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Żywienie człowieka i dietoterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat funkcjonowania uczelni i praw studentów oraz pomoc studentom w przystosowaniu ich do trybu nauczania na studiach wyższych oraz motywacja do ich ukończenia z jak najlepszym wynikiem.
Podstawowa wiedza o studiach i studiowaniu.
1. System szkolnictwa wyższego w Polsce. Ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego. Europejski System Transferu i Akumulacji Punktów (ECTS).
2. Misja i strategia rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego. Podstawowe akty prawne. Statut i Regulamin studiów. Organy uczelni. Struktura organizacyjna. Dokumentacja studenta. Etyka środowiska akademickiego.
3. Potencjalne miejsca pracy po ukończeniu kierunku Żywienie Człowieka i Dietoterapia. Specyfika studiowania na kierunku.
4. Efekty uczenia się dla kierunku. Program kształcenia. Program studiów. Rodzaje zajęć dydaktycznych. Możliwości wyboru przedmiotów i bloków przedmiotów.
5. Wiedza naukowa a wiedza potoczna. Źródła wiedzy. Aktywne słuchanie. Zasady efektywnego notowania. Korzystanie ze źródeł pisanych. Techniki poprawiające koncentrację. Podstawowe metody zapamiętywania. Krytyczne myślenie.
6. Korzystanie z biblioteki.
7. Efektywne zarządzanie własnym czasem. Planowanie. Higiena życia a nauka. Miejsce do nauki. Odżywianie. Sen i wypoczynek. Aktywność ruchowa. Rola sportu akademickiego.
8. Elementy coachingu jako sposób motywacji studentów do osiągania najlepszych wyników, regularnego uczęszczania na zajęcia oraz angażowania się w działalność uczelni.
9. Wykonywanie prac pisemnych. Przygotowanie plakatu (posteru). Przygotowanie prezentacji. Publiczna prezentacja własnej pracy. Udział w dyskusji.
10. Sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności. Sprawdziany, kolokwia, egzaminy ustne, egzaminy testowe, egzaminy pisemne. Przygotowywanie się do egzaminów.
11. Radzenie sobie ze stresem. Narzędzia aktywizacji mózgu do nauki. Metody koncentracji.
- wykład z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych
- wykład problemowy
- dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą uzyskania pozytywnej oceny z przedmiotu są:
- aktywność w trakcie zajęć, aktywny udział w dyskusjach,
- pozytywne zaliczenie końcowego testu sprawdzającego wiedzę. Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej jest udzielenie minimum 50 % poprawnych odpowiedzi.
Opracowanie zbiorowe: Techniki uczenia się. Jak efektywnie przyswajać wiedzę. Wyd. Rea, 2016
W sylabusie wprowadzono treści dotyczące elementów coachingu. Wiedzę do ich efektywnego przekazania zdobyto podczas kursu pn. "Coaching Menedżerski", w ramach projektu "Zintegrowany program kształcenia na Uniwersytecie Zielonogórskim" współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach osi priorytetowej:III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-02-2023 22:42)