SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do studiowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do studiowania
Kod przedmiotu 01.9-WB-ŻCZ2P-wds-S22
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Żywienie człowieka i dietoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Justyna Korycka - Korwek
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat funkcjonowania uczelni i praw studentów oraz pomoc studentom w przystosowaniu ich do trybu nauczania na studiach wyższych oraz motywacja do ich ukończenia z jak najlepszym wynikiem.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza o studiach i studiowaniu.

Zakres tematyczny

1.      System szkolnictwa wyższego w Polsce. Ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego. Europejski System Transferu i Akumulacji Punktów (ECTS).

2.      Misja i strategia rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego. Podstawowe akty prawne. Statut i Regulamin studiów. Organy uczelni. Struktura organizacyjna. Dokumentacja studenta. Etyka środowiska akademickiego.

3.      Potencjalne miejsca pracy po ukończeniu kierunku Żywienie Człowieka i Dietoterapia. Specyfika studiowania na kierunku.

4.      Efekty uczenia się dla kierunku. Program kształcenia. Program studiów. Rodzaje zajęć dydaktycznych. Możliwości wyboru przedmiotów i bloków przedmiotów.

5.      Wiedza naukowa a wiedza potoczna. Źródła wiedzy. Aktywne słuchanie. Zasady efektywnego notowania. Korzystanie ze źródeł pisanych. Techniki poprawiające koncentrację. Podstawowe metody zapamiętywania. Krytyczne myślenie.

6.      Korzystanie z biblioteki. 

7.      Efektywne zarządzanie własnym czasem. Planowanie. Higiena życia a nauka. Miejsce do nauki. Odżywianie. Sen i wypoczynek. Aktywność ruchowa. Rola sportu akademickiego.

8.      Elementy coachingu jako sposób motywacji studentów do osiągania najlepszych wyników, regularnego uczęszczania na zajęcia oraz angażowania się w działalność uczelni.

9.      Wykonywanie prac pisemnych. Przygotowanie plakatu (posteru). Przygotowanie prezentacji. Publiczna prezentacja własnej pracy. Udział w dyskusji.

10.    Sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności. Sprawdziany, kolokwia, egzaminy ustne, egzaminy testowe, egzaminy pisemne. Przygotowywanie się do egzaminów.

11.    Radzenie sobie ze stresem. Narzędzia aktywizacji mózgu do nauki. Metody koncentracji.

Metody kształcenia

- wykład z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych

- wykład problemowy

- dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą uzyskania pozytywnej oceny z przedmiotu są:

- aktywność w trakcie zajęć, aktywny udział w dyskusjach,

- pozytywne zaliczenie końcowego testu sprawdzającego wiedzę. Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej jest udzielenie minimum 50 % poprawnych odpowiedzi.

Literatura podstawowa

  1. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
  2. Polska Rama Kwalifikacji, 2018.
  3. Regulamin studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim.
  4. Bennewicz M., Prelewicz A.: Coaching. Zestaw narzędzi. wyd. Onepress, 2018.

 

 

Literatura uzupełniająca

Opracowanie zbiorowe: Techniki uczenia się. Jak efektywnie przyswajać wiedzę. Wyd. Rea, 2016

Uwagi

W sylabusie wprowadzono treści dotyczące elementów coachingu. Wiedzę do ich efektywnego przekazania zdobyto podczas kursu pn. "Coaching Menedżerski", w ramach projektu "Zintegrowany program kształcenia na Uniwersytecie Zielonogórskim" współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach osi priorytetowej:III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych.


Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-02-2023 22:42)