Zajęcia z ekologii i ochrony środowiska mają przybliżyć i pozwolić zrozumieć funkcjonowanie przyrody jako całości, ekosystemów oraz miejsce człowieka w tych strukturach. Następnym celem jest zrozumienie jak aktywność ekonomiczna człowieka wpływa na środowisko i tym samym na ludzi. Szczególnie ważnym zagadnieniem jest produkcja żywności i i występujące w tym procesie zanieczyszczenia. Aby zachować stan równowagi konieczna jest aktywność ludzka zgodna z koncepcją zrównoważonego rozwoju. Celem przedmiotu jest wypracowanie umiejętności oceny stanu środowiska oraz właściwej interpretacji zagrożeń spowodowanych działalnością człowieka. Podczas zajęć jest omawiany wpływ emisji substancji szkodliwych na stan środowiska oraz metody zapobiegania skażeniom, szczególnie w aspekcie produkcji i przetwarzania żywności.
Wymagania wstępne
Student powinien dysponować wiedzą podstawową z zakresu biologii, chemii i fizyki.
Zakres tematyczny
Wykłady:
Miejsce człowieka w przyrodzie. Wybrane zagadnienia z zakresu ekologii populacji. Biotyczne i abiotyczne czynniki ograniczające. Ekosystem .Struktura i funkcjonowanie ekosystemu.
Miasto jako ekosystem. Zjawisko synantropizacji i synurbizacji.
Znakowanie produktów przyjaznych środowisku. Zdrowa żywność. Wpływ rolnictwa na przyrodę. Rolnictwo przyjazne środowisku.
Ochrona środowiska przyrodniczego w kontekście produkcji żywności.
Koncepcja zrównoważonego rozwoju. Odnawialne źródła energii.
Inicjatywy na rzecz ochrony przyrody i środowiska w skali międzynarodowej.
Ćwiczenia:
Zanieczyszczenie środowiska a skażenie chemiczne żywności: metale ciężkie, dioksyny, PCB, WWA, azotany (V), azotany (III), pestycydy. GMO.
Zanieczyszczenia wód i ich ochrona. Rekultywacja zbiorników wodnych. Ścieki bytowe i przemysłowe. Oczyszczalnie ścieków. Uzdatnianie wody pitnej.
Zanieczyszczenia i ochrona powietrza atmosferycznego (m. in. kwaśne deszcze, ozon, pyły).
Degradacja gleb. Ochrona i rekultywacja.
Podstawy gospodarki odpadami spożywczymi. Segregacja, recykling i utylizacja odpadów.
Metody kształcenia
Wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych,
dyskusja seminaryjna (na podstawie przygotowanych wcześniej referatów),
projekty.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na zaliczenie przedmiotu składają się:
zaliczenie z ćwiczeń (projekt),
Po zaliczeniu ćwiczeń student/ka może przystąpić do pisemnego kolokwium końcowego (test wyboru). Na ocenę pozytywną wymagane jest uzyskanie minimum 50% poprawnych odpowiedzi.
Oceną z przedmiotu jest średnia ocen z kolokwium końcowego (testu) oraz z ćwiczeń.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.