SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Prace nad relacjami interpresonalnymi - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Prace nad relacjami interpresonalnymi
Kod przedmiotu 01.9-WB-ŻCZ2P-pri-S22
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Żywienie człowieka i dietoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Halina Bartkiewicz
  • doc. dr inż. Izabela Wojewoda
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest rozwijanie umiejętności: komunikowania się, aktywnego słuchania, rozumienia emocji towarzyszących komunikacji, tworzenia odpowiednich warunków do budowania relacji z innymi ludźmi, ukierunkowanie zmian w zakresie interakcji międzyludzkich.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

  1. Relacje interpersonalne. Tworzenie interakcji. Związki między ludźmi.
  2. Komunikacja werbalna. Komunikacja niewerbalna.
  3. Emocje w relacjach. Dynamika relacji interpersonalnych.
  4. Intymność i dystans w relacjach interpersonalnych.
  5. Klimat porozumiewania się.
  6. Radzenie sobie z konfliktami. Rozwiązywanie konfliktów, efektywne sposoby współpracy i pracy zespołowej.
  7. Samodoskonalenie się w relacjach interpersonalnych.

Metody kształcenia

metody podające:

  • wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych

    metody poszukujące:

  • wypowiedzi uczestników na zadany temat,
  • ćwiczenia sytuacji komunikacji w małych grupach,
  • gry zespołowe,
  • case’y dydaktyczne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę końcową składają się:

  • ocena z kolokwium (20 pytań: zamknięte jednokrotnego wyboru, otwarte, prawda-fałsz)
  • ocena aktywności (zadania realizowane na ćwiczeniach, obecność, udział w dyskusjach)

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium oraz pozytywnych ocen z wszystkich zadań realizowanych na ćwiczeniach.

Ocena końcowa składa się w 50% z oceny z kolokwium i w 50% z oceny z aktywności.

Literatura podstawowa

  1. Adler Ronald B., Rosenfeld Lawrence B., Proctor II Russel F., Relacje interpersonalne: proces porozumiewania się, Wyd. Rebis., Poznań 2018
  2. Baney Joann, Komunikacja interpersonalna, Wolters Kluwer Polska: International Publishing Service, Warszawa 2009
  3. Mosty zamiast murów: podręcznik komunikacji interpersonalnej, red. nauk. John Stewart, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020.
  4. Sikorski W. Niewerbalna komunikacja interpersonalna: doskonalenie przez trening. Wyd. Difin 2018.
  5. Kwiatkowska A., Krajewska-Kulak E, Panek W. Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie. PZWL 2016.
  6. Woynarowska B. Edukacja zdrowotna. PWN 2017.

Literatura uzupełniająca

  1. Adams K., Galanes G.J., Komunikacja w grupach, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008
  2. Hartley Peter, Komunikowanie interpersonalne, Wyd. ASTRUM, Wrocław 2006
  3. Chełpa S., Witkowski T.: Psychologia konfilktów, Wyd. Bez Maski, 2015

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-02-2023 19:45)