Celem przedmiotu jest rozwijanie umiejętności: komunikowania się, aktywnego słuchania, rozumienia emocji towarzyszących komunikacji, tworzenia odpowiednich warunków do budowania relacji z innymi ludźmi, ukierunkowanie zmian w zakresie interakcji międzyludzkich.
Wymagania wstępne
Brak.
Zakres tematyczny
Relacje interpersonalne. Tworzenie interakcji. Związki między ludźmi.
Komunikacja werbalna. Komunikacja niewerbalna.
Emocje w relacjach. Dynamika relacji interpersonalnych.
Intymność i dystans w relacjach interpersonalnych.
Klimat porozumiewania się.
Radzenie sobie z konfliktami. Rozwiązywanie konfliktów, efektywne sposoby współpracy i pracy zespołowej.
Samodoskonalenie się w relacjach interpersonalnych.
Metody kształcenia
metody podające:
wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
metody poszukujące:
wypowiedzi uczestników na zadany temat,
ćwiczenia sytuacji komunikacji w małych grupach,
gry zespołowe,
case’y dydaktyczne
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę końcową składają się:
ocena z kolokwium (20 pytań: zamknięte jednokrotnego wyboru, otwarte, prawda-fałsz)
ocena aktywności (zadania realizowane na ćwiczeniach, obecność, udział w dyskusjach)
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium oraz pozytywnych ocen z wszystkich zadań realizowanych na ćwiczeniach.
Ocena końcowa składa się w 50% z oceny z kolokwium i w 50% z oceny z aktywności.
Literatura podstawowa
Adler Ronald B., Rosenfeld Lawrence B., Proctor II Russel F., Relacje interpersonalne: proces porozumiewania się, Wyd. Rebis., Poznań 2018
Baney Joann, Komunikacja interpersonalna, Wolters Kluwer Polska: International Publishing Service, Warszawa 2009
Mosty zamiast murów: podręcznik komunikacji interpersonalnej, red. nauk. John Stewart, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020.
Sikorski W. Niewerbalna komunikacja interpersonalna: doskonalenie przez trening. Wyd. Difin 2018.
Kwiatkowska A., Krajewska-Kulak E, Panek W. Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie. PZWL 2016.
Woynarowska B. Edukacja zdrowotna. PWN 2017.
Literatura uzupełniająca
Adams K., Galanes G.J., Komunikacja w grupach, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.