Nabycie wiedzy dotyczącej zróżnicowanych potrzeb żywieniowych dzieci w różnych przedziałach wiekowych. Nabycie wiedzy i umiejętności w planowaniu żywienia dla osób dorosłych zależnie od ich aktywności fizycznej. Uzyskanie wiedzy w zakresie żywienia człowieka w ekstremalnych warunkach środowiska.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza dotycząca fizjologii człowieka oraz procesów biochemicznych zachodzących w organizmie ludzkim.
Zakres tematyczny
Zakres tematyczny –wykłady:
Wykład wprowadzający - kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych młodzieży kluczem do zdrowego życia
Fizjologiczne mechanizmy kontrolujące głód i sytość.
Żywienie dzieci w wieku przedszkolnym.
Żywienie dzieci w wieku szkolnym i okresie dorastania
Żywienie osób dorosłych w zależności od ich aktywności fizycznej
Żywienie w ekstremalnych warunkach środowiska
Przemiana energii u dzieci otyłych
Bilans energetyczny ludzi starszych.
Zakres tematyczny –laboratoria:
Układanie diety wg zaleceń dekalogu zdrowego żywienia.
Planowanie diet dla dzieci w wieku przedszkolnym, szkolnym i okresie dorastania z uwzględnieniem specyfiki rozwojowej dzieci w danym wieku.
Wykonanie posiłków dla dzieci z nadwagą.
Bilansowanie diet dla osób dorosłych w zależności od ich aktywności fizycznej z uwzględnieniem odpowiedniej podaży makro i mikroskładników.
Produkty zalecane oraz niewskazane dla dorosłych osób z nadwagą.
Planowanie diety całotygodniowej dla osób starszych.
Zapotrzebowanie człowieka na energię, makro- i mikroskładniki w środowisku gorącym i środowisku zimnym.
Jakimi produktami żywieniowymi kompensować niedobory witaminowe oraz mikro- i makroelementów.
Metody kształcenia
Wykłady: prezentacje multimedialne, dyskusja.
Laboratorium: analiza źródłowych materiałów naukowych, analiza przypadków, praca w grupach, obserwacja pracy studenta, praca z wykorzystaniem komputerowych programów do układania jadłospisów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady: egzamin. Student będzie układał dietę dla osoby dorosłej albo starej albo ucznia o określonych parametrach. Ocena będzie uwzględniała prawidłowy skład produktów organicznych, witamin i minerałów (po pół punktu na oceniany parametr).
Laboratoria: kolokwia, projekty. Ocena końcowa będzie średnią arytmetyczną z uzyskanych ocen. Żeby uzyskać ocenę pozytywną należy uzyskać pozytywną ocenę ze wszystkich kolokwiów i projektów.
Literatura podstawowa
Jarosz M. Bułhak-Jachymczyk B.(red.) Normy żywienia człowieka PZWL, Warszawa 2020
Grzymisławski M. Moszczak M. (red) Żywienie człowieka zdrowego i chorego 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022
Grzymisławski M. (red) Dietetyka kliniczna. PZWL, Warszawa 2020
Woś H., Staszewska- Kwak A. Żywienie dzieci, PZWL, Warszawa 2015
Gawęcki J., (red.) Żywienie człowieka –podstawy nauki o żywieni 1. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2012
Literatura uzupełniająca
Ciborowska H. Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. PZWL, Warszawa 2021
Eugster G. Żywienie dzieci, Edra Urban & Partner, Wrocław 2018
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-02-2023 17:28)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.