SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy usług hotelarskich - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy usług hotelarskich
Kod przedmiotu 01.9-WB-ŻCZ2P-puh-S22
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Żywienie człowieka i dietoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Miedzińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy z zakresu podstawowych i dodatkowych usług hotelarskich, a także nabycie umiejętności łączenia wiedzy teoretycznej z praktyką w przedmiocie ich organizacji i realizacji. Student pozyska wiedzę na temat funkcjonowania hotelu, kategoryzacji bazy hotelowej, obsługi gości, działalności usługowej i handlowej hotelu oraz trendów w zarządzaniu hotelem.

 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza dotycząca organizacji i zarządzania w przedsiębiorstwie.

Zakres tematyczny

  1. Podstawy hotelarstwa. Podstawowe pojęcia związane z hotelarstwem. Zarys historii hotelarstwa w Polsce i na świecie. Trendy w branży hotelarskiej.
  2. Relacje między turystyką, hotelarstwem a gastronomią. Usługi hotelarskie (podstawowe, dodatkowe, uzupełniające). Źródła prawa w hotelarstwie.
  3. Rynek usług hotelarskich. Rodzaje przedsiębiorstw hotelarskich. Klasyfikacja i kategoryzacja obiektów hotelarskich. Łańcuchy, systemy i sieci hotelowe. Organizacje hotelarskie w Polsce i na świecie.
  4. Eksploatacja hotelu. Części składowe współczesnego hotelu. Personel hotelowy.
  5. Działalność gastronomiczna w hotelarstwie. Specyfika gastronomii hotelowej. Usługi żywieniowe – dodatkowe i specjalne w obiektach hotelowych.
  6. Standardy obsługi w hotelu. Obsługa osób niepełnosprawnych. Obsługa konferencji.
  7. Piony usług dodatkowych w działalności obiektu hotelarskiego.

Metody kształcenia

Wykłady problemowe, prezentacje, metoda przypadków, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie oceny pozytywnej z kolokwium z wykładów (minimum 50% uzyskanych poprawnych odpowiedzi).

Literatura podstawowa

  1. Milewska M., Włodarczyk B, Hotelarstwo. Podstawowe wiadomości, Wyd. PWE, Warszawa 2020.
  2. Panasiuk A., Szostak D., Hotelarstwo, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2022.
  3. Sala J., Hotelarstwo. Usługi – Zarządzanie – Procesy koncentracji, Wyd. PWE, Warszawa 2022.

Literatura uzupełniająca

  1. Alejziak W., Marciniec T., Międzynarodowe organizacje turystyczne, Wydawnictwo F.H-U Albis, Kraków 2003.
  2. Błądek Z., Hotelarstwo – programowanie, projektowanie, wyposażenie, Palladium, Poznań 2001
  3. Drogoń W., Granecka-Wrzosek B, Podstawy hotelarstwa i usługi dodatkowe, WSiP 2018.
  4. Knowles T., Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią, PWE, Warszawa 2001.
  5. Wszędybył E., Borkowski S., Jakość i efektywność usług hotelarskich, Wyd. Nauk PWN, Warszawa 2007.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-02-2023 21:20)