SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wykład monograficzny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wykład monograficzny
Kod przedmiotu 04.9-WZ-EkoP-WM
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Ekonomia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Tadeusz Borys
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie wiedzy o istocie kategorii jakości życia i koncepcji zrównoważonego rozwoju, relacjach między różnymi rodzajami jakości życia oraz wybranych metodach jej pomiaru..

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Jakość życia jako interdyscyplinarny przedmiot badań: m. in.  nauki o jakości, psychologii, socjologii, statystyki, filozofii i nauk ekonomicznych. Wielka trójka kategorii: jakość życia jako cel nadrzędny, rozwój społeczno-gospodarczy jako cel główny i instrumentarium; uniwersalne pojęcie rozwoju i pojęcia pochodne – istota koncepcji zrównoważonego rozwoju. Istota życia – ujęcia zawężone i holistyczne (trzy sfery życia i osiem poziomów potrzeb). Siedem typologii jakości życia: wartościująca i niewartościująca, globalna i ograniczona,  obiektywna i subiektywna, indywidualna i zbiorowa, bezpośrednia i pośrednia,  zrównoważona i niezrównoważona oraz jakość życia według systemów wartości. Wzorce i antywzorce jakości życia, praktyczne problemy „przebiegunowania wzorców”, jakość życia a cechy człowieczeństwa  - sens życia. Pomiar obiektywnej i subiektywnej jakości życia - korelacja między wskaźnikami jakości obiektywnej i subiektywnej (twierdzenie Campbella), subiektywny sens i pomiar jakości życia: wskaźniki zadowolenia/ satysfakcji/szczęścia, względne poczucie pokrzywdzenia jako czynnik wpływający na subiektywną jakość życia, subiektywna jakość życia a systemy wartości – jakość życia typu „mieć” i  jakość życia typu „być”. Wybrane systemy pomiaru jakości życia (doświadczenia Diagnoz społecznych i pomiar na poziomie lokalnym).

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Studenci zobowiązani są do zaliczenia wykładu na ocenę. Zaliczenie ma postać pisemną.

Literatura podstawowa

1.  Borys T. (red.), 2005, Wskaźniki zrównoważonego rozwoju, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok (dostępna także  forma elektroniczna).

2.  Borys T., Rogala P. (red.), 2008, Jakość życia na poziomie lokalnym – ujęcie wskaźnikowe, Wyd. UNDP, Warszawa (dostępna także  forma elektroniczna).

3.  Borys T., 2011, Zrównoważony rozwój a jakość życia człowieka, czyli krótka historia o trzech drogach i postawach życiowych, „Ekonatura”, nr 5, s. 28-30  (dostępna także  forma elektroniczna).

4.  Borys T., 2014, Jakość życia a aksjologia przywództwa, [w:] Kulaszko I. (red. nauk.) „Etyka przywództwa. Ujęcie interdyscyplinarne”, Difin, Warszawa, s. 165-175.

5. Borys T., 2015, Typologia jakości życia - pomiar statystyczny, " Wiadomości Statystyczne"  nr 7,

6. Borys T. 2021, W poszukiwaniu modułu uczuciowego jakości życia, Problemy Jakości s. 2-9, (online) DOI: 10.15199/46.2021.3.1

Literatura uzupełniająca

[1]   Czapiński J., Panek T., Diagnoza społeczna  – warunki i jakość życia Polaków. Rada Monitoringu Społecznego. Warszawa  (diagnozy od 2000 roku dostępne na stronie internetowej: www. Diagnoza spoleczna…)

[2]   Goleman D., Inteligencja emocjonalna, wyd. Media Rodzina of Poznań, Poznań, 1999.

[3]   Jakość życia w perspektywie nauk humanistycznych, ekonomicznych i ekologii, Wyd. AE Jelenia Góra 2003

[4]   Kolman R. Jakość życia na co dzień, wyd. OPO, Bydgoszcz 2002.

[5]   Skrzypek E., Uwarunkowania jakości życia w społeczeństwie informacyjnym, wyd. UMCS, Lublin 2007

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Paweł Szudra (ostatnia modyfikacja: 12-05-2022 12:47)