Zapoznanie studentów z podstawową problematyką teorii gier i przykładami jej zastosowań w ekonomii
Wymagania wstępne
Podstawowe kursy matematyki i mikroekonomii
Zakres tematyczny
Wprowadzenie do teorii gier i jej rola w ekonomii i naukach społecznych. Nobliści zajmujący się teorią gier i ich dokonania. Modele matematyczne w teorii gier. Pojęcie strategii i myślenia strategicznego.
Gra o sumie zerowej. Diagram przesunięć. Strategia dominująca. Punkt równowagi. Strategie minimax, maximin. Punkt siodłowy. Strategia czysta a strategia mieszana, strategia wyrównująca. Wypłaty w strategiach mieszanych. Interpretacja graficzna strategii mieszanej.
Motywy postępowania gracza (motyw kooperacyjny, rywalizacyjny i indywidualistyczny).
Niekooperacyjne gry n-osobowe w postaci ekstensywnej i strategicznej. Twierdzenia o punkcie stałym.
Postać normalna (macierzowa) gry. Gry dwuosobowe o sumie zerowej.
Teoria gier a konkurencja. Podejmowanie decyzji w warunkach konkurencji.
Klasyczne gry w postaci normalnej. Dylemat więźnia, dylemat ochotnika, gry na wyczerpanie.
Drzewka gry, zbiór informacji, metoda przycinania drzewka. Dominacja, strategie mieszane i równowaga Nasha. Optima Pareto. Rozwiązanie paretooptymalne.
Strategie maksyminowe i minimaksowe w grach o sumie zerowej.
Gry kooperacyjne, funkcje charakterystyczne i imputacje. Wartosć Shapleya i indeks siły Shapleya-Shubika. Indeks Banzhafa.
Konflikt interesów. Podział dóbr. Duopol Cournota. Gra Stackelberga.
Gry z naturą.
Ruchy strategiczne Schellinga tj. zobowiązania, obietnice, groźby i możliwości ich wykorzystania do analizy gry
Gry z naturą. Kryterium Walda, Hurwicza, Savage’a, Bayesa.
Zastosowania teorii gier w ekonomii i innych dziedzinach wiedzy.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, case study, rozwiązywanie problemów i zadań przez studentów, rozgrywanie wybranych gier przez studentów, dyskusja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Sprawdzanie stopnia przygotowania studentów poprzez rozwiązywanie wybranych zadań, problemów i studiów przypadku.
Sprawdzian pisemny w postaci testu, lista pytań z zakresu tematycznego ćwiczeń zostaje studentom przesłana z miesięcznym wyprzedzeniem, pytania testowe, test wyboru, wybór jednokrotny, krótkie zadania do rozwiązania (na zaliczenie należy uzyskać 65% poprawnych odpowiedzi w teście).
Literatura podstawowa
Watson J., Strategia. Wprowadzenie do teorii gier, WN-T, Warszawa 2005.
Drabik E., Zastosowanie teorii gier w ekonomii i zarządzaniu, Wyd. SGGW, Warszawa 2005.
Hillier F. S., Lieberman G. J., Introduction to Operations Research, McGraw-Hill Publishing Company, New York 1990.
Literatura uzupełniająca
Malawski M., Wieczorek A., Sosnowska H., Konkurencja i kooperacja. Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych, PWN, Warszawa 1997.
Straffin P.D., Teoria gier, Wyd. SCHOLAR, Warszawa 2001.
Cykl dziesięciu wykładów prof. Marka Szopy z Uniwersytetu Śląskiego nt. teorii gier udostępnionych w Internecie.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Paweł Szudra (ostatnia modyfikacja: 12-05-2022 12:47)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.