SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ekonomia menedżerska |
Kod przedmiotu | 14.3-WZ-ZarzD-EM |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Zarządzanie |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Strategie rozwoju biznesu |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie pogłębionej wiedzy z zakresu podejmowania decyzji menedżerskich. Przybliżenie najważniejszych problemów decyzyjnych z jakim muszą się zmierzyć współcześni menedżerowie. Przedstawienie terminologii stosowanej w ekonomii menedżerskiej, kształtowanie umiejętności wykorzystania przy formułowaniu wniosków dotyczących zachodzących procesów społecznych i gospodarczych. Przedstawienie zasad analizy ekonomicznej pozwalającej podejmować optymalne decyzje. Zapoznanie studentów z narzędziami umożliwiającymi podejmowanie decyzji menedżerskich. Kształtowanie umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk ekonomicznych oraz zastosowania właściwych narzędzi analitycznych do badania ich przebiegu. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról. Rozwijanie kompetencji pracy w zespole poprzez zadania grupowe.
Brak
Wykład: Wprowadzenie do ekonomii menedżerskiej, przedsiębiorstwo w teoriach ekonomicznych, obszary zainteresowania ekonomii menadżerskiej. Podejmowanie decyzji gospodarczych. Rola analizy popytu w podejmowaniu decyzji menedżerskich. Analiza decyzji produkcyjnych w oparciu o koszty. Podejmowanie decyzji na rynku wolnokonkurencyjnym, w monopolu, konkurencji monopolistycznej oraz oligopolu.
Ćwiczenia: Podejmowanie decyzji menedżerskich, zasady analizy ekonomicznej pozwalającej podejmować optymalne decyzje, proces decyzyjny w przedsiębiorstwie. Analiza popytu. Elastyczność a utarg całkowity. Decyzje produkcyjne. Analiza kosztów w krótkim i długim okresie. Analiza marginalna w procesie decyzyjnym. Decyzje menadżerskie w przedsiębiorstwach działających w ramach różnych modeli rynkowych.
Wykład: wykład konwencjonalny i problemowy, pokaz.
Ćwiczenia: dyskusje grupowe, burza mózgów, prace indywidualne, prace grupowe, studia przypadków, studia literatury, praca z tekstem.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: forma pisemna, kolokwium zaliczeniowe (K_W01; K_U05; K_K05; K_K08)- odpowiedź studenta na trzy pytania wybrane przez prowadzącego sformułowane w oparciu o prezentowane podczas wykładu treści teoretyczne oraz problemowe– lista pytań z zakresu tematycznego wykładów przesłana studentom z miesięcznym wyprzedzeniem; Termin: zgodnie z harmonogramem studiów
Oceny (punktacja):
51%- 60% - dostateczny (3.0)
61%-70% - dostateczny plus (3.5)
71%-80% - dobry (4.0)
81%-85% - dobry plus (4.5)
86%-100% - bardzo bobry (5.0)
Ćwiczenia: na ocenę składać się będzie ocena z kolokwium (K_U02; K_U05; K_U06; K_U08; K_K05; K_K02; K_K02; K_K08). Termin zaliczenia kolokwium: zgodnie z harmonogramem studiów. Warunkiem otrzymania zaliczenia z kolokwium jest uzyskanie min. 51% poprawnych odpowiedzi.
Oceny (punktacja):
51%- 60% - dostateczny (3.0)
61%-70% - dostateczny plus (3.5)
71%-80% - dobry (4.0)
81%-85% - dobry plus (4.5)
86%-100% - bardzo bobry (5.0)
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i egzaminu z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. Froeb Luke M., McCann Brian T., Ekonomia menedżerska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012.
2. Samuelson W. F., Marks S. G., Ekonomia menedżerska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009.
3. Strużyckiego M. (red.), Doskonalenie procesów zarządzania w przedsiębiorstwach a świadomość menedżerska, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 2001.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. Bowden Elbert V., Bowden Judith H., Ekonomia: nauka zdrowego rozsądku: amerykańsko-polski podręcznik akademicki makro- i mikroekonomii Wyższej Szkoły Społeczno-Ekonomicznej w Warszawie, Fundacja "Innowacja", Warszawa 2002.
2. Munter M., Komunikacja menedżerska, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.: International Publishing Service SP. z o.o., Warszawa 2009.
Wprowadzone przez mgr Anna Gąsiorek-Kowalewicz
Zmodyfikowane przez dr Paweł Szudra (ostatnia modyfikacja: 23-05-2022 20:27)