Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z istotą marketingu, z zasadami posługiwania się narzędziami marketingu mix, zaznajomienie z środkami i formami promocji w działalności biznesowej, poznanie podstawowych zasad planowania i realizacji skutecznych programów komunikacji marketingowej, kształtowanie umiejętności doboru efektywnych działań promocyjnych w działalności produkcyjnej lub usługowej w zakresie doradztwa żywieniowego i w zawodzie dietetyka.
Wymagania wstępne
Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi (takimi jak np. Word, Power Point, Excel).
Zakres tematyczny
Wykłady
Podstawowe założenia marketingu i promocji. Otoczenie marketingowe i zasoby przedsiębiorstwa.
Źródła informacji marketingowych i badania marketingowe na potrzeby skutecznej promocji.
Zachowanie konsumentów na rynku. Zasady wyodrębniania jednorodnych grup klientów.
Promocja jako wyraz komunikacji marketingowej.
Instrumenty promocji mix.
Nowoczesne formy promocji.
Promocja produktów żywnościowych, usług związanych z doradztwem żywieniowym, promocja gabinetu dietetycznego.
Ćwiczenia:
Podstawowe pojęcia marketingowe. Omówienie założeń projektu „Moja firma - strategia promocji”.
Analiza SWOT przedsiębiorstwa jako baza budowy strategii promocyjnej.
Prowadzenie badań marketingowych na użytek strategii promocji.
Projektowanie celów promocji mix.
Segmentacja klientów.
Analiza możliwości wykorzystania instrumentów komunikacji marketingowej (reklama, promocja sprzedaży, marketing bezpośredni, public relations, sprzedaż osobista).
Prezentacja projektów.
Metody kształcenia
metody podające:
wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych,
wykład problemowy.
metody poszukujące:
problemowe: giełda pomysłów,
ćwiczeniowo-praktyczne: metoda projektu, dyskusje
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Uzyskanie pozytywnej oceny z testu z wykładów oraz z projektu z ćwiczeń.
- wykłady: zaliczenie z oceną na podstawie testu (20 pytań: jednokrotnego wyboru, otwarte, prawda-fałsz) z treści prezentowanych w trakcie wykładów,
- ćwiczenia: zaliczenie z oceną na podstawie wykonanego projektu strategii promocyjnej firmy (indywidualnie lub w grupach): ocenie podlega kompletność zagadnień, merytoryka opracowania oraz prezentacja projektu na zajęciach
- obecność na zajęciach oraz uczestnictwo w dyskusjach
Ocena końcowa składa się w 50% z oceny z testu, 50% z oceny z ćwiczeń (projekt - 80%; aktywność (obecność, udział w dyskusjach) - 20%)
Literatura podstawowa
Kotler Ph., Keller K.L. Marketing. wyd. 2022 zm. i uzupeł., Dom Wydawniczy „Rebis”. Poznań 2022
Pabian A. Promocja, nowoczesne środki i formy. Difin. Warszawa 2008
Boguszewicz-Kreft M., Marczak M.: Promocja usług, Wyd. CeDeWu, Warszawa, 2019
Kowalska A., Olszańska A., Urban S. Marketing produktów spożywczych i gastronomii. Wydawnictwo UE we Wrocławiu. Wrocław 2016
Literatura uzupełniająca
Wybrane artykuły z czasopism: Marketing w praktyce, Marketer+
Pietraszek M. Reklama i public relations w małej firmie. Wyd. Helion. Gliwice 2014
Nowe Trendy w Dietetyce, pod red. naukową K. Krzystyniaka, J. Klonowskiej, Wyd. Medyk, 2020
Kubisiak P. (red.), ICAN Management Review Polska, ICAN Institute, Warszawa 2020
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-02-2023 21:43)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.