Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi kryteriami oceny jakości żywności. Ocena jakości artykułów spożywczych. Metody stosowane w ocenie jakości żywności. Podczas nauczania student zapoznaje się z towaroznawczą klasyfikacją żywności oraz podstawowymi kryteriami oceny jakości surowców i produktów żywnościowych w aspekcie spełniania bezpieczeństwa i wartości żywieniowej.
Wymagania wstępne
Podstawy z zakresu żywienia człowieka, właściwości składników żywności.
Standaryzacja żywności, rola normalizacji w kreowaniu jakości żywności
Wymagania prawa żywnościowego
Podstawowe zagrożenia jakości żywności (chemiczne, fizyczne i biologiczne)
Charakterystyka jakościowa żywności pochodzenia zwierzęcego: żywiec i drób rzeźny, ryby i ich przetwory
Charakterystyka jakościowa żywności pochodzenia zwierzęcego: mleko i jaja, miód i ich przetwory
Charakterystyka jakościowa żywności pochodzenia roślinnego: owoce, warzywa, zboża i ich przetwory
Substancje dodatkowe dozwolone – wpływ na jakość produktów spożywczych
Ćwiczenia:
Kryteria jakości żywności
Analiza zagrożeń w produkcji żywności pochodzenia roślinnego
Analiza zagrożeń w produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego
Podstawowe elementy obowiązkowe i nieobowiązkowe w ocenie surowców i produktów spożywczych
Towaroznawcza i sensoryczna ocena jakości żywności. Pieczywo i makarony
Towaroznawcza i sensoryczna ocena jakości żywności. Wyroby cukiernicze
Towaroznawcza i sensoryczna ocena jakości żywności. Obiadowe koncentraty spożywcze
Towaroznawcza i sensoryczna ocena jakości żywności. Deserowe koncentraty spożywcze
Towaroznawcza i sensoryczna ocena jakości żywności. Sery dojrzewające i topione
Towaroznawcza i sensoryczna ocena jakości żywności. Konserwy rybne
Towaroznawcza i sensoryczna ocena jakości żywności. Napoje owocowe
Towaroznawcza i sensoryczna ocena jakości żywności. Dżemy i przetwory owocowe
Towaroznawcza i sensoryczna ocena jakości żywności. Przekąski
Towaroznawcza i sensoryczna ocena jakości żywności. Napoje bezalkoholowe
Towaroznawcza i sensoryczna ocena jakości żywności. Słodycze i miód
Metody kształcenia
metody podające:
wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
wykład problemowy
metody poszukujące:
sytuacyjna: analiza przypadku
ćwiczenia laboratoryjne (analiza jakości różnych produktów spożywczych wg wybranych standardów)
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Podczas ćwiczeń student zdobywa oceny z:
- sprawozdań (waga 0,3)
- wejściówek (waga 0,7)
Ocena końcowa z ćwiczeń to średnia ważona z wszystkich aktywności studenta na ćwiczeniach.
Ocena z części wykładowej to średnia z kolokwiów przeprowadzonych podczas wykładów (1 lub 2 kolokwia na semestr).
Na ocenę końcową składają się oceny z ćwiczeń (50%) oraz z części wykładowej (50%).
Literatura podstawowa
Celmerowski, Z., Marjańska, E., Szpakowska, M., Grudowski, P., & Brodnicka, E. (2016). Wybrane aspekty zarządzania jakością i towaroznawstwa żywności systemy, metody, narzędzia. Difin SA.
Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego. Pr. zbior. pod red. K. Świetlikowskiej. Wyd. SGGW, Warszawa, 2008
Literatura uzupełniająca
Technologia żywności pochodzenia zwierzęcego. Surowce. T. Skrabka-Błotnicka. Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław, 2007
Słupski, J., Tarko, T., Drożdż, I., Żywności, P. T. T., & Małopolski, O. (Eds.). (2018). Składniki bioaktywne surowców i produktów roślinnych. Oddział Małopolski Polskiego Towarzystwa Technologów Żywności.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-02-2023 20:04)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.