SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Ustrój i zadania samorządu terytorialnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Ustrój i zadania samorządu terytorialnego
Kod przedmiotu 14.1-WX-AdP-UIZST-K-14_pNadGenACXKG
Wydział Wydział Prawa i Administracji
Kierunek Administracja
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Rafał Bucholski
  • dr Norbert Banaszak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin

Cel przedmiotu

Pozyskanie przez studentów podstawowej wiedzy dotyczącej jednostek samorządu terytorialnego - ustroju, zakresu działania i zadań, władz i organów; kompetencji organów i jednostek pomocniczych, rozumienia roli samorządu w Polsce i w krajach Unii Europejskiej; rozumienia różnic w podejściu do samorządu w federacji i w państwie unitarnym, czynniki kształtujące ustrój i wykonywanie zadań przez jednostki samorządu terytorialnego.

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu prawa konstytucyjnego i administracyjnego.

Zakres tematyczny

Forma zajęć – wykład

  1. Pojęcie wspólnoty lokalnej, podstawowe informacje o samorządzie terytorialnym - istota i znaczenie, cechy obowiązującego w Polsce systemu samorządności terytorialnej, formy samoorganizacji społeczności lokalnych;
  2. Jednostki samorządu terytorialnego - tworzenie jednostek samorządu terytorialnego (reformy 1990 i 1998 r.), podział terytorialny państwa, ustrój, zakres działania i zadania, władze i organy; kompetencje organów, jednostki pomocnicze –
  3. Mienie jednostek samorządu terytorialnego, Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego; działalność gospodarcza samorządu terytorialnego a użyteczność publiczna; świadczenia usług przez samorząd terytorialny,
  4. Dochody jednostek samorządu terytorialnego, budżet jako instrument realizacji zadań samorządu terytorialnego
  5. Współpraca zagraniczna samorządu wojewódzkiego, samorządu powiatowego, samorządu gminnego

Forma zajęć – konwersatorium

  • Analiza tekstów ustaw ustrojowych z dyskusją
  • Praca w grupach nad ustawami określającymi zadania samorządu terytorialnego.

Metody kształcenia

Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma i warunki zaliczenia:

Wykład – egzamin pisemny (pytania otwarte); egzamin obejmuje wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury.

Konwersatorium – na ocenę z konwersatorium składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i wykładu/egzaminu.

Literatura podstawowa

  1. Izdebski H., Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności, LexisNexis 2009;
  2. Kisiel, W., Ustrój samorządu terytorialnego w Polsce, LexisNexis 2003.

Literatura uzupełniająca

  1. Ofiarska M., Ciapała J., (red.) praca zbiorowa, Zarys prawa samorządu terytorialnego, Poznań 2001;
  2. Tarno J. P., (red.), Samorząd terytorialny w Polsce, LexisNexis 2004

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Maciej Kłodawski (ostatnia modyfikacja: 15-09-2016 17:20)