SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Doktryny polityczno-prawne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Doktryny polityczno-prawne
Kod przedmiotu 10.9-WX-PR-DPP-W-14_pNadGen8TH74
Wydział Wydział Prawa i Administracji
Kierunek Prawo
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Bohdan Halczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z założeniami głównych doktryn polityczno-prawnych, doskonalenie umiejętności samodzielnej pracy z opracowaniem naukowym oraz tekstem źródłowym, rozwijanie nawyku samokształcenia, uświadomienie słuchaczom, że znajomość doktryn polityczno-prawnych jest istotnym elementem procesu ich edukacji.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Myśl polityczno-prawna antyku; średniowieczny dyskurs o państwie, prawie i religii (cesaropapizm, papalizm, doktryna św. Tomasza z Akwinu); Renesans: realizm polityczny i doktryna suwerenności władzy; Nowożytne koncepcje umowy społecznej, prawo natury; Koncepcje oświeceniowe, rozwój konstytucjonalizmu idei państwa; Konserwatyzm (teokraci, szkoła historyczna, konserwatyzm dziś); Liberalizm XIX-XX w.; Socjalizm, komunizm w XIX i XX w. - socjalizm utopijny, socjalizm marksistowski, socjaldemokracja, lewicowy totalitaryzm, socjalizm w anarchizmie; Polityczny pozytywizm, darwinizm społeczny, socjologia Pareto, Nietzsche - krytyka demokracji; Doktryna społeczno-polityczna Kościoła katolickiego; Totalitaryzm (faszyzm, nazizm, stalinizm); Wybrane współczesne kierunki rozwoju myśli politycznej i filozofii prawa (John Rawls, Ronald Dwork, I. Berlin, Ayn Rand, Milton Friedman) - feminizm, ekologizm, fundamentalizm religijny.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, analiza tekstów źródłowych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zdanie egzaminu. Zagadnienia zostaną wcześniej przekazane studentom. W trakcie egzaminu student otrzyma cztery zagadnienia wybrane losowo. Odpowiedź pozytywna na dwa pytania kwalifikuje do oceny dostatecznej. Trzy pytania to ocena dobra, a cztery ocena bardzo dobra. Zdawanie egzaminu, zarówno w pierwszym terminie jak również w drugim ma charakter pisemny.

Literatura podstawowa

1.      A. Heywood, Ideologie polityczne. Wprowadzenie, (wydanie dowolne)

Literatura uzupełniająca

1.      D. Boucher, P. Kelly (red.), Myśliciele polityczni. Od Sokratesa do współczesności, (wydanie dowolne)

2.      C. Calhoun, Nacjonalizm, Warszawa 2007

3.      E. Gellner, Narody i nacjonalizm, Warszawa 1991

4.      W. Kwaśnicki, Historia myśli liberalnej, Warszawa 2000

5.      I. Stelzer (red.), Neokonserwatyzm, Warszawa 2007

6.      Z. Rau, Liberalizm – zarys myśli politycznej XIX i XX w., Warszawa 2000

7.      R. Skarzyński, Konserwatyzm: zarys dziejów filozofii politycznej, Warszawa 1998

8.      C. Strzeszewski, Katolicka nauka społeczna, Lublin 1994

9.      A. Sylwestrzak, Historia doktryn politycznych i prawnych, (wydanie dowolne)

10.    W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, (wydanie dowolne)

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Kajetan Górny (ostatnia modyfikacja: 12-09-2016 22:20)