SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Ochrona i rekultywacja gleb - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Ochrona i rekultywacja gleb
Kod przedmiotu Ochrona i rekult.gleb 03LBUD_pNadGenOPNGG
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Inżynieria środowiska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Andrzej Greinert, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Projekt 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin

Cel przedmiotu

Wprowadzenie studentów w podstawy gleboznawstwa – genezy gleb, właściwości i klasyfikacji; ujęcie gleby jako części składowej środowiska przyrodniczego; określenie wpływu właściwości fizycznych, chemicznych i fizyczno-chemicznych gleb na ich żyzność wraz z możliwościami regulacji; zapoznanie z przyczynami i formami degradacji gleb i metodami oraz technikami ich rekultywacji.

Wymagania wstępne

Formalne: zaliczenie przedmiotów: Biologia i ekologia, Chemia ogólna;

Nieformalne: Wiedza z zakresu biologii, i chemii z ubiegłych semestrów oraz geografii na poziomie szkoły średniej.

Zakres tematyczny

Program wykładów: Podstawowe pojęcia gleboznawcze. Gleba i jej funkcje. Czynniki glebotwórcze. Procesy glebotwórcze. Trójfazowy układ gleby. Właściwości fizyczne, chemiczne i fizyczno-chemiczne gleb. Biologiczne przemiany w glebach. Systematyka genetyczna gleb Polski na tle innych systemów klasyfikacyjnych. Polskie klasyfikacje użytkowe gleb. Antropogeniczne przekształcenia gleb. Czystość gleb w świetle przepisów i norm; liczby graniczne. Wybór kierunku i celów rekultywacji. Rekultywacja techniczna i biologiczna terenów. Metody przeciwdziałania degradacji środowiska. Ochrona gleb przed erozją.

Program ćwiczeń laboratoryjnych: Opis profilu glebowego. Pobieranie próbek glebowych. Podstawowe metody oznaczeń polowych materiału glebowego. Sporządzanie wyciągów glebowych. Oznaczanie podstawowych wskaźników fizyczno-chemicznych gleb – odczyn, kwasowość hydrolityczna, suma kationów o charakterze zasadowym, zawartość węgla organicznego, skład granulometryczny, zasolenie. Kolorymetria w analizie gleb. Fotometria płomieniowa w analizie gleb. Czytanie map glebowych. Ocena stanu gleb na podstawie wyników analiz laboratoryjnych.

Program zajęć projektowych: Wykonanie projektu prostego terenu zdegradowanego, obejmującego charakterystykę terenu, ocenę stanu gleb oraz harmonogram działań rekultywacyjnych, obmiary prac i skrócony kosztorys.

Metody kształcenia

Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych; wykład problemowy.

Metody poszukujące: problemowe: giełda pomysłów w ocenie przyczyn i skutków zjawisk chemicznych, fizycznych i biologicznych zachodzących w glebach oraz zjawisk degradacyjnych; sytuacyjna: analizowanie przez grupy studentów rzeczywistych sytuacji glebowych i terenowych; ćwiczeniowo-praktyczne: laboratoryjna, obserwacji i pomiaru w terenie, studium przykładowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Celem uzyskania zaliczenia przedmiotu wszystkie formy prowadzonych zajęć muszą być zaliczone na ocenę pozytywną. Część ćwiczeniowa zaliczana jest na podstawie:

  • prezentacji wyników i raportów na zajęciach laboratoryjnych – raporty z zajęć podlegają ocenie
  • raportu z zajęć terenowych – raport z zajęć podlega ocenie
  • wykonania projektu z zakresu ochrony gleb przed działaniem czynników degradacyjnych – na ocenę.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie 100% zajęć laboratoryjnych, terenowych i pracy projektowej. Egzamin końcowy – w formie pisemnej; obejmuje 10 pytań. Całość kolokwium jest punktowana w skali 50-punktowej. Ocena końcowa jest rezultatem porównania liczby uzyskanych przez studenta punktów z tabelą: 5,0 – 45-50 pkt. / 4,5 – 40-44 pkt. / 4,0 – 35-39 pkt. / 3,5 – 34-30 pkt. / 3,0 – 25-29 pkt. Zgodnie z Regulaminem Studiów obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Ocena końcowa z przedmiotu obejmuje 50% oceny z egzaminu, 30% z zajęć laboratoryjnych i 20% z zajęć projektowych.

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański B., Zawadzki S.: Gleboznawstwo. PWRiL, Warszawa, 1996.
  2. Greinert A., Greinert H.: Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego; Wydawnictwo Politechniki Zielonogórskiej, 1999.
  3. Greinert H.: Ochrona gleb. Zielona Góra, 1997.
  4. Greinert A.: Przewodnik do ćwiczeń z gleboznawstwa i ochrony gleb. Skrypt. Wydawnictwo Politechniki Zielonogórskiej, 1998.

Literatura uzupełniająca

  1. Mocek A., Drzymała S., Maszner P.: Geneza, analiza i klasyfikacja gleb. Wyd. AR w Poznaniu, 1997.
  2. PTG: Systematyka Gleb Polski, wyd. 5; Red. Czępińska-Kamińska; Roczniki Gleboznawcze, Tom LXII, Nr 3, Wyd. „Wieś Jutra”, Warszawa, 2011.
  3. Uggla H., Uggla Z.: Gleboznawstwo leśne. PWRiL, Warszawa, 1979.
  4. Uggla H.: Gleboznawstwo rolnicze. PWN, Warszawa, 1979.

Uwagi

Wymagane jest posługiwanie się w celach opisów gleb najnowszym wydaniem Systematyki Gleb Polski (V wyd. z 2011 r.).


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Sylwia Myszograj, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-03-2019 11:56)