SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia kultury i sztuki (wybieralny) |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-AiUP-His.KiSzt.02w-W-S14_pNadGenOVZ5L |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1.Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z najważniejszymi zagadnieniami i problemami, związanymi z historią kultury i sztuki, w tym terminologią.
2. Celem w zakresie umiejętności jest przekazanie studentowi umiejętności odróżniania stylów, postaw i nurtów artystycznych oraz określania ich cech, przybliżonego datowania dzieła sztuki na podstawie cech formalnych oraz umiejętności wykorzystania wytworów kultury i sztuki jako inspiracji twórczej.
3.Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest uzyskanie przez studenta świadomości zawodu architekta jako artysty i twórcy oraz kompetencji do popularyzacji zagadnień związanychz kulturą i sztukąw społeczeństwie.
Nieformalne: Znajomość najważniejszych zagadnień z zakresu Historii powszechnej i polskiej.
Metody podające: wykład konwencjonalny, wykład informacyjny, pokaz, prezentacje audio-wizualne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Studentprzystępuje do weryfikacji stanu jego wiedzy z wykładu poprzez uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego; pytania i zadania egzaminacyjne są skonstruowane w taki sposób, aby na ich podstawie możliwa była weryfikacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
Zasada ustalania oceny:
Oceną osiągniętych efektów kształcenia jest ocena z kolokwium końcowego. Progi punktowe:
50% - 60% pozytywnych odpowiedzi dst,
61% - 70% dst plus,
71% - 80% db,
81% - 90% db+,
91% -100% bdb.
Średnia ocen z kolokwium uwzględniająca frekwencję i czynny udział w zajęciach.
1. Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 2004.
2. Estreicher K., Historia sztuki w zarysie, Warszawa 1977.
3. Gombrich E. H., O sztuce, Warszawa 1997.
4. Honour H., Fleming J., Historia sztuki świata, Warszawa 2002.
5. Kębłowski J., Dzieje sztuki polskiej, Warszawa 1989.
6. Kozakiewicz S., Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1969.
7. Meyer P., Historia sztuki europejskiej, t. I-II, Warszawa 1973.
8. Rzepińska M.,Siedem wieków malarstwa europejskiego, Warszawa 1991.
1. Bochnak A., Historia sztuki średniowiecznej, Warszawa 1973.
2. Dobrowolski T.,Sztuka polska , Kraków 1974.
3. Krakowski P., O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1984.
4. Michałowski K., Jak Grecy tworzyli sztukę, Warszawa 1970.
5. Olszewski A., Dzieje sztuki polskiej 1890- 1980 w zarysie, Warszawa 1988.
Proponowane pytania egzaminacyjne na egzaminie dyplomowym:
1. Dokonaj charakterystyki rzeźby antycznej Grecji, podaj przykłady.
2. Dokonaj charakterystyki włoskiego malarstwa renesansowego, podaj przykłady.
3. Omów związki architektury i malarstwa barokowego.
4. Podaj przykłady wpływu malarstwa na architekturę XX wieku.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Anna Bazan-Krzywoszańska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-08-2016 11:56)