SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy projektowania architektonicznego II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy projektowania architektonicznego II
Kod przedmiotu pod.02_pNadGenEBRSW
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr inż. arch. Zbigniew Bać
  • dr inż. arch. Piotr Sobierajewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Projekt 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z teorią projektowania budynków w różnych skalach i przeznaczeniu funkcjonalnym. 2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania projektów budynków w małej skali. 3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do prezentacji rozwiązania projektowego.

Wymagania wstępne

Formalne: pozytywne zaliczenie przedmiotu: Teoria architektury i Podstaw projektowania architektonicznego I. Nieformalne: podstawowa wiedza dotycząca kompozycji architektonicznej w odniesieniu do skali człowieka.

Zakres tematyczny

Program wykładów:  pojęcie przestrzeni architektonicznej złożonej,  przestrzeń architektoniczna i ergonomia,  tworzenie nowej wartości przestrzeni architektonicznej dostosowanej do istniejącego ukształtowania terenu,  systemy i metody w formułowaniu założeń programowych w zadanej przestrzeni architektonicznej,  elementy kompozycji architektonicznej,  oświetlenie, barwa  uwzględnienie potrzeb osób niepełnosprawnych i innych użytkowników niestandardowych. 
Program ćwiczeń projektowych:  zasady sporządzania projektu zagospodarowania terenu z uwzględnieniem przestrzeni wspólnych  i miejsc integracyjnych oraz rekreacyjnych na wybranym planie sytuacyjnym.  humanistyczne, ergonomiczne, psychologiczne i środowiskowe uwarunkowania w projektowaniu architektonicznym,  zasady komponowania przestrzeni architektonicznej z uwzględnieniem funkcji, konstrukcji oraz estetyki formy.

Metody kształcenia

Metody podające: Wykłady – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny, prelekcja. Metody poszukujące: Ćwiczenia projektowe - kształcenie interaktywne i kreatywne, praca w grupach realizowana wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: Student poddaje się weryfikacji w zakresie wiedzy obejmującej podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania architektonicznego. Projekt: Student wykonuje zadanie projektowe zgodnie z przyjętym planem zajęć. Student wykazuje świadomość potrzeby nieustannego kształcenia i podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych w zespołach projektowych.

Zasada ustalania oceny: Ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategorii: wiedza, umiejętności i kompetencje jest wynikiem zaliczenia przedmiotu na podstawie testu z progami punktowymi:

50% - 60% pozytywnych odpowiedzi – dst

61% - 70%                                             dst+
 
71% - 80%                                             db

81% - 90%                                             db+

91% - 100%                                           bdb

Oceną końcową przedmiotu jest średnia z ocen pozytywnych, otrzymanych na zajęciach z wykładu  i projektu.

Literatura podstawowa

1. Adamczewska-Wejchert H., Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Arkady, Warszawa 1985. 2. Bać Z., Wprowadzenie do projektowania osiedlowych struktur funkcjonalno-przestrzennych, Wyd. PWr., Wrocław 1978. 3. Bać Z., red. Humanizacja środowiska miejskiego a kultura, PAN Oddz. Wrocław, 50 lat Architektury i Urbanistyki w PAN, Wrocław 2002. 4. Bańka A., Społeczna psychologia środowiska, Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2002. 5. Basiata A., Kompozycja dzieła architektury, UNIVERSITAS, Kraków 2006. 6. Davidson Cragoe C., Jak czytać architekturę, Najważniejsze informacje stylach i detalach, Arkady, Warszawa 2008. 7. Jeziorkowski A., O rysunku i nie tylko, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 1998. 8. Król-Bać E., Wpływ uwarunkowań fizjofizycznych na kształtowanie najbliższego otoczenia człowieka, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1992. 9. Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej” , Arkady, Warszawa 2009, 10. Żurawski J., O budowie formy architektonicznej, Arkady, W-wa 1961.

Literatura uzupełniająca

1. Nowakowska Z., red., Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne wstępne, Kraków 1994. 2. Grandjean E., Ergonomia mieszkania – aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu, Arkady, Warszawa 1978.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Piotr Sobierajewicz (ostatnia modyfikacja: 11-08-2016 06:59)