SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy projektowania architektonicznego II |
Kod przedmiotu | pod.02_pNadGenEBRSW |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Projekt | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z teorią projektowania budynków w różnych skalach i przeznaczeniu funkcjonalnym. 2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania projektów budynków w małej skali. 3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do prezentacji rozwiązania projektowego.
Formalne: pozytywne zaliczenie przedmiotu: Teoria architektury i Podstaw projektowania architektonicznego I. Nieformalne: podstawowa wiedza dotycząca kompozycji architektonicznej w odniesieniu do skali człowieka.
Program wykładów: pojęcie przestrzeni architektonicznej złożonej, przestrzeń architektoniczna i ergonomia, tworzenie nowej wartości przestrzeni architektonicznej dostosowanej do istniejącego ukształtowania terenu, systemy i metody w formułowaniu założeń programowych w zadanej przestrzeni architektonicznej, elementy kompozycji architektonicznej, oświetlenie, barwa uwzględnienie potrzeb osób niepełnosprawnych i innych użytkowników niestandardowych.
Program ćwiczeń projektowych: zasady sporządzania projektu zagospodarowania terenu z uwzględnieniem przestrzeni wspólnych i miejsc integracyjnych oraz rekreacyjnych na wybranym planie sytuacyjnym. humanistyczne, ergonomiczne, psychologiczne i środowiskowe uwarunkowania w projektowaniu architektonicznym, zasady komponowania przestrzeni architektonicznej z uwzględnieniem funkcji, konstrukcji oraz estetyki formy.
Metody podające: Wykłady – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny, prelekcja. Metody poszukujące: Ćwiczenia projektowe - kształcenie interaktywne i kreatywne, praca w grupach realizowana wg szczegółowego harmonogramu zajęć.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: Student poddaje się weryfikacji w zakresie wiedzy obejmującej podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania architektonicznego. Projekt: Student wykonuje zadanie projektowe zgodnie z przyjętym planem zajęć. Student wykazuje świadomość potrzeby nieustannego kształcenia i podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych w zespołach projektowych.
Zasada ustalania oceny: Ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategorii: wiedza, umiejętności i kompetencje jest wynikiem zaliczenia przedmiotu na podstawie testu z progami punktowymi:
50% - 60% pozytywnych odpowiedzi – dst
61% - 70% dst+
71% - 80% db
81% - 90% db+
91% - 100% bdb
Oceną końcową przedmiotu jest średnia z ocen pozytywnych, otrzymanych na zajęciach z wykładu i projektu.
1. Adamczewska-Wejchert H., Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Arkady, Warszawa 1985. 2. Bać Z., Wprowadzenie do projektowania osiedlowych struktur funkcjonalno-przestrzennych, Wyd. PWr., Wrocław 1978. 3. Bać Z., red. Humanizacja środowiska miejskiego a kultura, PAN Oddz. Wrocław, 50 lat Architektury i Urbanistyki w PAN, Wrocław 2002. 4. Bańka A., Społeczna psychologia środowiska, Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2002. 5. Basiata A., Kompozycja dzieła architektury, UNIVERSITAS, Kraków 2006. 6. Davidson Cragoe C., Jak czytać architekturę, Najważniejsze informacje stylach i detalach, Arkady, Warszawa 2008. 7. Jeziorkowski A., O rysunku i nie tylko, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 1998. 8. Król-Bać E., Wpływ uwarunkowań fizjofizycznych na kształtowanie najbliższego otoczenia człowieka, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1992. 9. Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej” , Arkady, Warszawa 2009, 10. Żurawski J., O budowie formy architektonicznej, Arkady, W-wa 1961.
1. Nowakowska Z., red., Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne wstępne, Kraków 1994. 2. Grandjean E., Ergonomia mieszkania – aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu, Arkady, Warszawa 1978.
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Piotr Sobierajewicz (ostatnia modyfikacja: 11-08-2016 06:59)