SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie zespołów usługowych |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-AiUP-Proj.zesp.usł.07W-W-S14_pNadGenW4Y4F |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Projekt | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z zewnętrznymi i wewnętrznymi czynnikami kształtującymi komfort i bezpieczeństwo w urbanistycznych, wielofunkcyjnych zespołach usługowych oraz z projektowymi zasadami tworzenia usługowych, wyspecjalizowanych układów urbanistyczno-architektonicznych.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta przeprowadzania wstępnej analizy i oceny jakości istniejących i zaprojektowanych struktur usługowych na podstawie ich cech funkcjonalno-przestrzennych, ekonomiczno-użytkowych, społeczno-kulturowych, przyrodniczo-krajobrazowych itp. oraz nauczenie studenta sposobu opracowania, zgodnie z obliczonym programem, urbanistyczno-architektonicznej koncepcji wielofunkcyjnego zespołu usługowego o wyspecjalizowanej funkcji na terenie zabudowanym lub otwartym.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do pracy w zespole i uwrażliwienie na problemy społeczne związane z potrzebą podwyższania jakości miejskich przestrzeni publicznych o funkcjach handlowych, administracyjnych, kulturowych, rekreacyjnych itp.
Formalne:
Student wcześniej musi uzyskać zaliczenie z przedmiotów: Projektowanie architektoniczne obiektów mieszkalnych i usługowych, Podstawy projektowania urbanistycznego I i II oraz Projektowanie urbanistycznych zespołów I – mieszkaniowych.
Program wykładów:
Rozwój struktur usługowo-dyspozycyjnych – podstawowe pojęcia, definicje i teorie. Strefowanie funkcji usługowych na obszarach osadniczych; hierarchiczne i policentryczne systemy obsługi obszarów osadniczych. Dostępność komunikacyjna i przestrzenna usług w zintegrowanych wielofunkcyjnych zespołach usługowych śródmiejskich i podmiejskich, na obszarach aktywności gospodarczej. Charakterystyka docelowego ruchu do centrum oraz jej wpływ na wewnętrzną organizację programowo-przestrzenną struktur usługowo-dyspozycyjnych miasta i zurbanizowanych terenów podmiejskich. Czynniki obiektywne i subiektywne kształtujące komfort i bezpieczeństwo w obrębie zespołów usługowych. Elementy krystalizujące strukturę obszarów wielofunkcyjnych; powiązania zewnętrzne i wewnętrzne. Funkcjonalne i kompozycyjne parametry zagospodarowania stref ruchu pieszego w wielofunkcyjnych zespołach usługowych. Ewolucja zasad kształtowania wieloużytkowych przestrzeni publicznych na przykładach zagranicznych i krajowych. „Plan otwarty”, czyli możliwość przekształcania struktury w czasie.
Program ćwiczeń projektowych:
Część podstawowa projektu:
1. Plan układu funkcjonalno-przestrzennego terenów w rejonie zespołu.
2. Projekt szczegółowego zagospodarowania usług w granicach zespołu.
3. Szczegółowe rozwiązanie wybranego fragmentu głównej części zespołu.
4. Rozwinięcia widokowe, przekroje i perspektywy wnętrz urbanistycznych zespołu.
5. Szczegółowy program i opis koncepcji zagospodarowania obszaru w granicach zespołu.
6. Makieta lub zdjęcia z makiety, albo aksonometria, także wizualizacje komputerowe.
Część uzupełniająca projektu:
7. Plany, schematy analiz i studiów urbanistycznych oraz szkice projektowanego zespołu.
8. Inwentaryzacja terenu objętego projektem szczegółowego zagospodarowania zespołu.
Metody podające:
Wykłady dotyczące interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu teorii kształtowania wielofunkcyjnych zespołów usługowych, realizowane są w sposób konwencjonalny
z wykorzystaniem urządzeń audiowizualnych.
Metody poszukujące:
Ćwiczenia projektowe dotyczące nabywania przez studenta praktycznych umiejętności tworzenia urbanistyczno-architektonicznego projektu wielofunkcyjnego zespołu usługowego, realizowane są w zespołach projektowych, wykonujących indywidualne i wspólne zadania studialne oraz koncepcyjno-twórcze.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Student poddaje się weryfikacji wiedzy dotyczącej czynników wpływających na poziom komfortu i bezpieczeństwa w urbanistycznych wielofunkcyjnych zespołach usługowych, poddaje się weryfikacji wiedzy dotyczącej projektowych zasad tworzenia wyspecjalizowanych wielofunkcyjnych zespołów usługowych.
Projekt:
Student przeprowadza prezentację własnych opracowań studialnych i projektowych, które wykonywane są na okresowych przeglądach z wykorzystaniem środków technicznych i materiałowych, uwzględnia w projekcie urbanistycznym zespołu usługowego wymagania na poziomie poprawności i w stopniu zaawansowania zgodnym z zakresem programu ćwiczeń projektowych, przedstawia do weryfikacji wykonany indywidualnie projekt urbanistyczno-architektoniczny w skali szczegółowego planu zagospodarowania przestrzennego zespołu usługowego w terenie zabudowanym lub otwartym, przedstawia do weryfikacji opracowane wspólnie z zespołem projektowym wstępnej analizy i oceny jakości struktur istniejących i zaprojektowanych zespołów usługowych w zakresie zgodnym z programem ćwiczeń projektowych, wykazuje się aktywnością i umiejętnością pracy w zespole projektowym, wykazuje na zajęciach zainteresowanie w rozwiązywaniu problemów społecznych miasta poprzez poprawę jakości usługowych przestrzeni publicznych, potwierdza podejmowane poza zajęciami w terenie inwentaryzacyjno-projektowe konsultacje społeczne i inne.
Zasada ustalania oceny:
Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „wiedza” jest wynik (W) z pisemnego egzaminu, uzyskany na podstawie testu z progami punktowymi:
Brak efektu kształcenia:
0,0 pkt = nd, 0,5 pkt = nd+,
Uzyskany efekt kształcenia:
1,0 pkt = dst, 1,5 pkt = dst+, 2,0 pkt = db, 2,5 pkt = db+, 3,0 pkt = bdb.
Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „umiejętności” jest wynik (U) z przeglądów okresowych (0,1UI, 0,2UII) i oddania końcowego (0,7UK) projektu.
Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „kompetencje” jest wynik (K) z liczby konsultacji projektowych, odbytych bezpośrednio z prowadzącym na zajęciach i na przeglądach. Łączna ocena za przedmiot (P) jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z egzaminu (W) i projektu (U):
P = 0,5(W+U),
gdzie wartość oceny U zależy od oceny K: U = K(0,1UI + 0,2UII + 0,7UK),
dla oceny: negatywnej K = 0, pozytywnej K = 1.
Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych oraz w rzutnik folii.
Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych
oraz w rzutnik folii.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-05-2017 20:28)