SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie zespołów usługowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie zespołów usługowych
Kod przedmiotu 06.4-WI-AiUP-Proj.zesp.usł.07W-W-S14_pNadGenW4Y4F
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Projekt 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z zewnętrznymi i wewnętrznymi czynnikami kształtującymi komfort i bezpieczeństwo w urbanistycznych, wielofunkcyjnych zespołach usługowych oraz z projektowymi zasadami tworzenia usługowych, wyspecjalizowanych układów urbanistyczno-architektonicznych.

2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta przeprowadzania wstępnej analizy i oceny jakości istniejących i zaprojektowanych struktur usługowych na podstawie ich cech funkcjonalno-przestrzennych, ekonomiczno-użytkowych, społeczno-kulturowych, przyrodniczo-krajobrazowych itp. oraz nauczenie studenta sposobu opracowania, zgodnie z obliczonym programem, urbanistyczno-architektonicznej koncepcji wielofunkcyjnego zespołu usługowego o wyspecjalizowanej funkcji na tere­nie zabudowanym lub otwartym.

3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do pracy w zespole i uwrażliwienie na problemy społeczne związane z potrzebą podwyższania jakości miejskich przestrzeni publicznych o funkcjach handlowych, administracyjnych, kulturowych, rekreacyjnych itp.

Wymagania wstępne

Formalne:

Student wcześniej musi uzyskać zaliczenie z przedmiotów: Projektowanie architektoniczne obiektów mieszkalnych i usługowych, Podstawy projektowania urbanistycznego I i II oraz Projektowanie urbani­stycznych zespołów I – mieszkaniowych.

Zakres tematyczny

Program wykładów:

Rozwój struktur usługowo-dyspozycyjnych – podstawowe pojęcia, definicje i teorie. Strefowanie funkcji usługowych na obszarach osadniczych; hierarchiczne i policentryczne systemy obsługi obszarów osadniczych. Dostępność komunikacyjna i przestrzenna usług w zintegrowanych wielofunkcyjnych ze­społach usługowych śródmiejskich i podmiejskich, na obszarach aktywności gospodarczej. Charakte­rystyka docelowego ruchu do centrum oraz jej wpływ na wewnętrzną organizację programowo-przestrzenną struktur usługowo-dyspozycyjnych miasta i zurbanizowanych terenów podmiejskich. Czynniki obiektywne i subiektywne kształtujące komfort i bezpieczeństwo w obrębie zespołów usługo­wych. Elementy krystalizujące strukturę obszarów wielofunkcyjnych; powiązania zewnętrzne i we­wnętrzne. Funkcjonalne i kompozycyjne parametry zagospodarowania stref ruchu pieszego w wielo­funkcyjnych zespołach usługowych. Ewolucja zasad kształtowania wieloużytkowych przestrzeni pu­blicznych na przykładach zagranicznych i krajowych. „Plan otwarty”, czyli możliwość przekształcania struktury w czasie.

Program ćwiczeń projektowych:

Część podstawowa projektu:

1. Plan układu funkcjonalno-przestrzennego terenów w rejonie zespołu.

2. Projekt szczegółowego zagospodarowania usług w granicach zespołu.

3. Szczegółowe rozwiązanie wybranego fragmentu głównej części zespołu.

4. Rozwinięcia widokowe, przekroje i perspektywy wnętrz urbanistycznych zespołu.

5. Szczegółowy program i opis koncepcji zagospodarowania obszaru w granicach zespołu.

6. Makieta lub zdjęcia z makiety, albo aksonometria, także wizualizacje komputerowe.

Część uzupełniająca projektu:

7. Plany, schematy analiz i studiów urbanistycznych oraz szkice projektowanego zespołu.

8. Inwentaryzacja terenu objętego projektem szczegółowego zagospodarowania zespołu.

Metody kształcenia

Metody podające:

Wykłady dotyczące interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu teorii kształtowania wielofunkcyjnych zespo­łów usługowych, realizowane są w sposób konwencjonalny
z wykorzystaniem urządzeń audiowizual­nych.

Metody poszukujące:

Ćwiczenia projektowe dotyczące nabywania przez studenta praktycznych umiejętności tworzenia urbanistyczno-architektonicznego projektu wielofunkcyjnego zespołu usługowego, realizowane są w zespołach projektowych, wykonujących indywidualne i wspólne zadania studialne oraz koncepcyjno-twórcze.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Student poddaje się weryfikacji wiedzy dotyczącej czynników wpływających na poziom komfortu i bez­pieczeństwa w urbanistycznych wielofunkcyjnych zespołach usługowych, poddaje się weryfikacji wie­dzy dotyczącej projektowych zasad tworzenia wyspecjalizowanych wielofunkcyjnych zespołów usługo­wych.

Projekt:

Student przeprowadza prezentację własnych opracowań studialnych i projektowych, które wykonywa­ne są na okresowych przeglądach z wykorzystaniem środków technicznych i materiałowych, uwzględ­nia w projekcie urbanistycznym zespołu usługowego wymagania na poziomie poprawności i w stopniu zaawansowania zgodnym z zakresem programu ćwiczeń projektowych, przedstawia do weryfikacji wy­konany indywidualnie projekt urbanistyczno-architektoniczny w skali szczegółowego planu zagospoda­rowania przestrzennego zespołu usługowego w terenie zabudowanym lub otwartym, przedstawia do weryfikacji opracowane wspólnie z zespołem projektowym wstępnej analizy i oceny jakości struktur ist­niejących i zaprojektowanych zespołów usługowych w zakresie zgodnym z programem ćwiczeń projek­towych, wykazuje się aktywnością i umiejętnością pracy w zespole projektowym, wykazuje na zaję­ciach zainteresowanie w rozwiązywaniu problemów społecznych miasta poprzez poprawę jakości usługowych przestrzeni publicznych, potwierdza podejmowane poza zajęciami w terenie inwentaryza­cyjno-projektowe konsultacje społeczne i inne.

Zasada ustalania oceny:

Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „wiedza” jest wynik (W) z pisemnego egzaminu, uzyskany na podstawie testu z progami punktowymi:

Brak efektu kształcenia:

0,0 pkt = nd, 0,5 pkt = nd+,

Uzyskany efekt kształcenia:

1,0 pkt = dst, 1,5 pkt = dst+, 2,0 pkt = db, 2,5 pkt = db+, 3,0 pkt = bdb.

Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „umiejętności” jest wynik (U) z przeglądów okre­sowych (0,1UI, 0,2UII) i oddania końcowego (0,7UK) projektu.

Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „kompetencje” jest wynik (K) z liczby konsultacji projektowych, odbytych bezpośrednio z prowadzącym na zajęciach i na przeglądach. Łączna ocena za przedmiot (P) jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z egzaminu (W) i projektu (U):

P = 0,5(W+U),

gdzie wartość oceny U zależy od oceny K: U = K(0,1UI + 0,2UII + 0,7UK),

dla oceny: negatywnej K = 0, pozytywnej K = 1.

Literatura podstawowa

  1. Ghell J.: Zycie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych. Kraków 2009.
  2. Malasek J.: Obsługa komunikacyjna centrów miast. WKŁ, Warszawa, 1981.
  3. Nowakowski M.: Centrum miasta. Warszawa 1990.
  4. Ostrowski W.: Urbanistyka współczesna. Ośrodki miejskie. Warszawa 1975.
  5. Praca zbiorowa: Czynniki kreacji w projektowaniu urbanistycznym. Zeszyty Naukowe 6/99, Politechnika Krakowska, Kraków 1999.
  6. Sikorski M.: Lokalizacja elementów usługowych. Wrocław 1993.
  7. Wieczorkiewicz W., Centrum usługowe ośrodka gminnego. Warszawa 1983.
  8. Wojtyszyn B.: Organizacja funkcjonalno-przestrzenna miejskich ośrodków usługowych w aspekcie ruchu pieszego. Wrocław 1989.
  9. Wojtyszyn B., J.: Dostępność sąsiedzka i jej zgeometryzowana struktura przestrzeni zurbanizowanej. Wrocław 2010.
  10. Zuziak Z.: Strategia rewitalizacji przestrzeni śródmiejskich. Kraków 1998.

Literatura uzupełniająca

  1. Alexander C.: Język wzorców. Miasta, budynki, konstrukcje. Gdańsk 2008.
  2. Madni-Pour A.: Urban design in the british new towns. Open Home.1993.
  3. Pęski W.: Zrównoważony rozwój miast. Warszawa 2000.
  4. Praca zbiorowa: Kształtowanie przestrzeni zurbanizowanej w myśl zasad ekorozwoju. Wrocław 2001.

Uwagi

Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych oraz w rzutnik folii.

Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych
oraz w rzutnik folii.


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-05-2017 20:28)