SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot o treściach społecznych (Społeczne problemy architektury) - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot o treściach społecznych (Społeczne problemy architektury)
Kod przedmiotu 06.4-WI-AiUD-N.Społ.Ć01-Ć-S15_pNadGen87C79
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura / Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. arch. Justyna Kleszcz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1.Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z wybranymi współczesnymi społecznymi problemami architektury w kontekście występujących w danej sytuacji czynników społecznych, geopolitycznych, ekonomicznych, ekologicznych itd.

2.Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta stosowania w praktyce zasad kształtowania przestrzeni w skali architektonicznej i urbanistycznej w celu ograniczenia występowania problemów społecznych wynikających z kultury projektowania przestrzeni, jak również umiejętności właściwej diagnozy problemów już istniejących i wypracowywania rozwiązań mających na celu ograniczenie ich występowania w przestrzeni zastanej.Jednocześnie celem jest uświadomienie studentom negatywnych skutków społecznych podejmowania niewłaściwych decyzji projektowych, niepopartych dogłębną analizą problemów występujących w danej przestrzeni, związanych z rzeczywistą działalnością użytkowników przestrzeni. 

3.Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do pracy w zespole i analizy wybranych aspektów funkcjonowania społeczności lokalnych, identyfikacji i wskazania obszarów wymagających interwencji. Przygotowanie i przeprowadzenie analiz, pozwalających na pogłębienie wiedzy na temat wybranego aspektu funkcjonowania społeczności lokalnych. Dodatkowym celem jest przygotowanie studenta do planowania działań mających poprawić sytuacje w oparciu o zebrane dane zastane i wywołane (przygotowanie rekomendacji).

Wymagania wstępne

Formalne: brak.

Nieformalne: brak.

Zakres tematyczny

Program wykładów:

Nowe problemy, nowi użytkownicy przestrzeni - człowiek i jego nie-pełnosprawności, zwierzęta w mieście, natura jako tworzywo architektoniczne i cel architektury. Przestrzeń dostępna dla wszystkich (niepełnosprawność, wykluczenie społeczne lub kulturowe różnorodność etniczna i religijna, gettoizacja, gendryfikacja, przestrzeń dla dzieci). Projektowanie uniwersalne w kształtowaniu przestrzeni publicznych, przestrzeni zamieszkania, terenów rekreacyjnych dostosowanych do potrzeb jak najszerszych grup społecznych. Rola partycypacji społecznej w przekształcaniu struktur miejskich, budowanie relacji społecznych poprzez działania architektoniczne. Nowe miasto (nowe idee, funkcje, struktura) - realizacja zasad Nowej Urbanistyki i jej wpływ na wygląd współczesnych miast, idea Cittaslow, Smart City, eco-village, agro-urbanistyka, Miasto Przyjazne Starzeniu Się itd. Architektura społeczeństwa informacyjnego - zombie urbanizm, hipster urbanizm, architektura pokolenia i-generation, radykalizm miejski, rola mobilności / elastyczności w architekturze. Architektura w ujęciu antropologicznym - podstawowe zagadnienia. Przestrzenne aspekty bezpieczeństwa / przestępczości, idea przestrzeni bezpiecznej.

Program ćwiczeń projektowych:

Zakres opracowań analitycznych obejmuje opracowanie w grupach analizy wybranego obszaru pod kątem występujących na danym i możliwych do zdiagnozowania społecznych problemów związanych z kształtowaniem i użytkowanie przestrzeni oraz zbadanie i uchwycenie elementów przestrzeni ukształtowanych i funkcjonujących prawidłowo w odniesieniu do danego aspektu: 

  • identyfikacja miejskich nieużytków na wybranym terenie,
  • miejsca przeznaczone dla zwierząt dzikich i domowych,
  • dostępność dla osób o różnym stopniu i rodzaju niepełnosprawności,
  • dostępny plac zabaw, dostępna toaleta miejska - bariery niepełnosprawności
  • rozwój miejskiego rolnictwa,
  • miejsca inicjatyw budżetu obywatelskiego,
  • budowanie relacji społecznych - miejsce spotkań.

Przedstawienie w formie schematów graficznych propozycji rozwiązania wybranych zagadnień skorelowanych z tematyką wykładów.

Opracowanie prezentacji dotyczącej wybranych zagadnień problemowych ilustrowanych przykładami krajowymi i światowymi o tematyce uzupełniającej i rozszerzającej wybrane kwestie omawiane na wykładach. Wygłaszane prezentacje stanowią dla studentów przyczynek do podjęcia dyskusji problemowej służącej pogłębieniu umiejętności analitycznej oceny jakości przestrzeni zbudowanej pod kątem diagnozy występujących problemów społecznych.

Metody kształcenia

Metody podające: wykłady – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny, prelekcja.

Metody poszukujące: ćwiczenia – metoda analityczna i projektowa, studia przypadków z towarzyszącą dyskusją i analizą bazujące na wygłaszanych prezentacjach, praca w grupach - analizy terenowe rzeczywistych sytuacji w przestrzeni miejskiej oraz w obiektach i zespołach architektonicznych na podstawie przeprowadzonych wizji lokalnych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:
Student poddaje się weryfikacji wiedzy dotyczącej problematyki społecznych problemów architektury i urbanistyki, której podstawą jest pozytywny wynik kolokwium zaliczeniowego (wg skali ocen min. 3,0 – maks. 5,0) oraz obecność na wykładach. Zasady ustalania oceny: ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategorii: wiedza, umiejętności i kompetencje jest wynikiem zaliczenia przedmiotu na podstawie kolokwium z progami punktowymi:

Zasada ustalania oceny z wykładu:
Ocena z kolokwium zależna jest od progów procentowych uzyskanych na podstawie pozytywnych odpowiedzi:

  • 50% - 60%    Dostateczny
  • 61%- 70%     Dostateczny plus
  • 71% -80%     Dobry
  • 81% - 90%    Dobry plus
  • 91% - 100%   Bardzo dobry

Ćwiczenia:

Student poddaje się weryfikacji postępów w zdobywaniu wiedzy poprzez przygotowanie i wygłoszenie w formie prezentacji multimedialnej krótkiego opracowania dotyczącego wybranych zagadnień problemowych z zakresu społecznych problemów architektury w Polsce i na świecie oraz opracowanie zestawu analiz problemowych wybranego obszaru pod kątem występujących na nim konkretnych problemów społeczno - kulturowych oraz prostych metod ich rozwiązania dostosowanych do profilu społecznego mieszkańców danego obszaru.

Oceną końcową z seminarium jest wyliczenie na podstawie: przygotowanej i wygłoszonej prezentacji, przygotowanych i złożonych opracowań analitycznych dotyczących wybranego obszaru Zielonej Góry, listy obecności oraz aktywności na zajęciach, zaangażowania i systematyczności w pracy, samodzielności w wypowiedzi ustnej oraz umiejętności obrony własnych poglądów. Potwierdzeniem wykonanych zadań jest złożenie w terminie ustalonym z prowadzącym pracy analitycznych oraz prezentacyjnych w formie dokumentującej postęp prac.

Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny końcowej z przedmiotu jest zaliczenie części ćwiczeniowej i wykładowej, wszystkie formy prowadzonych zajęć muszą być zaliczone na ocenę pozytywną. Oceną końcową osiągniętych efektów kształcenia jest średnia uzyskanych przez studenta ocen z wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  • Alexander, C., Język wzorów, GWP 2008.
  • Aronson E., Wilson T., Akert R. M., Psychologia społeczna. Serce i umysł Zysk i Ska 1997.
  • Botton de A., Architektura szczęścia, Czuły Barbarzyńca Press 2010.
  • Czarnecki Bartosz, Siemiński Waldemar, Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin 2004.
  • Czarnecki Bartosz, Przestrzenne aspekty przestępczości, Politechniki Białostockiej 2011.
  • Czyński, M., Architektura w przestrzeni ludzkich zachowań, Wyd. PS 2006.
  • Gehl J., Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, RAM 2009.
  • Krenz Jacek, Architektura znaczeń, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej 1997.
  • Lynch K., Obraz miasta, Archiwolta 2011.
  • Magazyn MIASTA kultura - ludzie - przestrzeń, vol. 01-15.

Literatura uzupełniająca

  • Gehl J., Miasta dla ludzi, RAM 2014.
  • Hall E., Ukryty wymiar, PIW 1976 , Muza 1997.
  • Jałowiecki, B., Łukowski, W., Gettoizacja, Wydawnictwo Scholar 2007.
  • Jędrzejczak D., Geografia humanistyczna miasta, Dialog 2004.
  • Jędrzejczak D., (red.) Humanistyczne oblicze miasta , UW 2004
  • Newman, O., Defensible Space (-) NY. 1972.
  • Springer F., 13 Pięter, Wydawnictwo Czarne 2015.
  • Springer F., Miasto Archipelag, Karakter 2016.
  • Springer F.,Zaczyn. O Zofii i Oskarze Hansenach, Karakter 2013.

Uwagi

Sala wykładowa i seminaryjna z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w rzutnik multimedialny oraz ekran projekcyjny.


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-05-2017 16:39)