SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Gleboznawstwo - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Gleboznawstwo
Kod przedmiotu 06.4-WI-P-g.01-2014-L-S14_pNadGenPS2CG
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura krajobrazu
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Andrzej Greinert, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin

Cel przedmiotu

Wprowadzenie studentów w podstawy gleboznawstwa – genezy gleb, właściwości i klasyfikacji; ujęcie gleby jako miejsca życia roślin uprawnych oraz elementu środowiska przyrodniczego; określenie wpływu właściwości fizycznych, chemicznych i fizyczno-chemicznych gleb na ich żyzność wraz z możliwościami regulacji; zapoznanie z przyczynami i formami przekształceń gleb, warunkującymi poprawność gospodarowania gruntami i kształtowania środowiska.

Wymagania wstępne

Formalne: brak

Nieformalne: znajomość podstawowych procesów biologicznych i chemicznych oraz geografii

Zakres tematyczny

Program wykładów:

Podstawowe pojęcia gleboznawcze; Gleba i jej funkcje; Czynniki glebotwórcze; Procesy glebotwórcze; Trójfazowy układ gleby; Budowa i skład fazy stałej gleb; Właściwości fizyczne, chemiczne i fizyczno-chemiczne gleb; Biologiczne przemiany w glebach; Systematyka genetyczna gleb Polski na tle innych systemów klasyfikacyjnych; Klasyfikacja bonitacyjna; Kompleksy przydatności rolniczej gleb; Charakterystyka głównych typów, podtypów i gatunków gleb Polski; Antropogeniczne przekształcenia gleb; Zmiany właściwości gleb pod wpływem gospodarki rolnej, leśnej i sadowniczej; Czystość gleb w świetle przepisów i norm.

Program zajęć laboratoryjnych i terenowych:

Opis profilu glebowego – zajęcia terenowe; Pobieranie próbek glebowych; Podstawowe metody oznaczeń polowych materiału glebowego; Oznaczanie podstawowych wskaźników fizyczno-chemicznych gleb – odczyn, zasolenie, kwasowość hydrolityczna, suma kationów o charakterze zasadowym, skład granulometryczny, właściwości buforowe gleb; Czytanie map glebowych.

Metody kształcenia

metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, wykład problemowy

metody poszukujące: problemowe: giełda pomysłów w ocenie przyczyn i skutków zjawisk chemicznych, fizycznych i biologicznych zachodzących w glebach, sytuacyjna: analizowanie przez grupy studentów rzeczywistych sytuacji glebowych i terenowych, ćwiczeniowo-praktyczne: laboratoryjna, obserwacji i pomiaru w terenie, studium przykładowe

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • egzamin pisemny z częścią testową
  • prezentacje wyników i raporty na zajęciach laboratoryjnych
  • raport z zajęć terenowych
  • sprawdzanie obecności na zajęciach

Na ocenę końcową składają się:

  • zaliczenie 100% prac laboratoryjnych i zajęć terenowych – wymóg wstępny przystąpienia do egzaminu
  • zdanie przedmiotowego egzaminu końcowego obejmującego treści wykładowe i teoretyczne oraz wnioskowe treści ćwiczeniowe; student losuje 2-3 kartki z pytaniami, na które odpowiada po czasie danym na przygotowanie do odpowiedzi; oceniana jest kompletność odpowiedzi

Oceną z przedmiotu jest ocena z egzaminu końcowego.

Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen wszystkich elementów składowych kształcenia (uwzględniającą jako wagę liczbę godzin w poszczególnych elementach).

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański B., Zawadzki S.: Gleboznawstwo. PWRiL, Warszawa 1996
  2. Greinert H.: Ochrona gleb. Zielona Góra 1997
  3. Greinert A.: Przewodnik do ćwiczeń z gleboznawstwa i ochrony gleb. Skrypt. Wydawnictwo Politechniki Zielonogórskiej 1998.
  4. Greinert A., Greinert H.: Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego; Wydawnictwo Politechniki Zielonogórskiej 1999
  5. PTG: Systematyka Gleb Polski, wyd. 5; Red. Czępińska-Kamińska; Roczniki Gleboznawcze, Tom LXII, Nr 3, Wyd. „Wieś Jutra”, Warszawa 2011

Literatura uzupełniająca

  1. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z.: Gleboznawstwo z elementami geologii. Skrypt, Wyd. AR w Szczecinie, Szczecin 1997
  2. Kollender-Szych A., Niedźwiecki E., Malinowski R.: Gleby miejskie. Wyd. Nauk. AR w Szczecinie, Szczecin 2008
  3. Mocek A., Drzymała S., Maszner P.: Geneza, analiza i klasyfikacja gleb. Wyd. AR w Poznaniu 1997
  4. Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J.: Zarys gleboznawstwa. Podręcznik dla studentów wydziałów ogrodniczych. Wyd. AR w Lublinie 1999
  5. Uggla H., Uggla Z.: Gleboznawstwo leśne. PWRiL, Warszawa 1979
  6. Uggla H.: Gleboznawstwo rolnicze. PWN, Warszawa 1979

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Andrzej Greinert, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-07-2016 10:15)