SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Grafika inżynierska - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Grafika inżynierska
Kod przedmiotu 06.4-WI-P-g.i.01-2014-L-S14_pNadGen1DB4E
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura krajobrazu
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr inż. arch. Paweł Kochański
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 27 1,8 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z zasadami rysunku technicznego.

Wymagania wstępne

Formalne: zaliczenie przedmiotu Technologia informacyjna

Nieformalne: brak

Zakres tematyczny

Program wykładów:

Znormalizowane elementy rysunku technicznego; formaty arkuszy, pismo techniczne, rodzaje linii rysunkowych i ich zastosowanie; podziałki; tabliczki rysunkowe. Techniki kreślenia podstawowych konstrukcji geometrycznych (krzywe płaskie) z uwzględnieniem krzywych stopnia drugiego (elipsa, parabola, hiperbola). Przybory i materiały niezbędne do wykonywania rysunków technicznych. Oznaczenia stosowane w rysunku technicznym. Rodzaje rysunków technicznych. Skalowanie rysunków. Obliczanie objętości i powierzchni projektowanych obiektów Konstrukcje rysunkowe. Rzutowanie prostokątne. Metody rzutowania i ich wykorzystanie w praktyce inżynierskiej. Podstawowe wiadomości o wielościanach i powierzchniach. Przekroje, przebicia i przenikania wielościanów. Rysunek techniczny budowlany. Rysunek techniczny maszynowy. Widoki i przekroje części maszyn. Zasady wykonywania rysunków technicznych elementów architektury krajobrazu. Rysunki schematyczne instalacji stosowanych w architekturze krajobrazu. Grafika wektorowa i rastrowa. Pojęcie rozdzielczości. Powiększanie obrazu. Reprezentacja kolorów. Kanały alfa. Odcienie szarości. Korekcja gamma. Podstawy teorii koloru. Krzywe Beziera. Transformacje obiektów 2D. Zarządzanie barwą i profile kolorystyczne.

Program ćwiczeń

Podstawowe pojęcia (skala, plan, mapa itp.). Konwersja barw pomiędzy modelami RGB, CMY, HSL i HSV. - Wektorową reprezentacja obrazu dwuwymiarowego. Podstawowe transformacje obrazu wektorowego (obroty, przesunięcia, skalowanie itp.). Przeliczanie i skalowanie wartości współrzędnych pomiędzy różnymi obszarami.

Program ćwiczeń laboratoryjnych:

Pismo techniczne. Rzutowanie prostokątne elementów. Oznaczenia na rysunkach. Zasady wymiarowania. Rysunek odręczny. Kreskowanie. Techniki kreślenia podstawowych konstrukcji geometrycznych (krzywe płaskie) z uwzględnieniem krzywych stopnia drugiego (elipsa, parabola, hiperbola).

Metody kształcenia

metody podające: wykład informacyjno- problemowy.

metody ćwiczeniowo-praktyczne: metoda projektu, laboratoryjna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Wykład – warunkiem zaliczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego. Minimum 3 pytania problemowe. Uzyskane punkty: 0-50%/ niedostateczny; 51-60%/ dostateczny; 61-70%/ dostateczny plus; 71-80%/ dobry: 81-90%/ dobry plus; 91-100%/ bardzo dobry.
  • Ćwiczenia laboratoryjne – warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z wszystkich przewidzianych programem ćwiczeń.

Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen wszystkich elementów składowych kształcenia (uwzględniającą jako wagę liczbę godzin w poszczególnych elementach).

Literatura podstawowa

Literatura uzupełniająca

Uwagi

Limit osób w grupie laboratoryjnej: 14.

Zajęcia laboratoryjne w pracowni komputerowej


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Andrzej Greinert, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-08-2016 18:04)