SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rysunek i rzeźba - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rysunek i rzeźba
Kod przedmiotu 06.4-WI-P-r.rz.01-2014-L-S14_pNadGen2AETO
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura krajobrazu
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. Jan Gawron
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wprowadzenie studentów w podstawy wiedzy dotyczącej warsztatu sztuk pięknych, obejmującej podstawowe narzędzia i materiały niezbędne w rysunku i rzeźbie. Zaprezentowanie bogactwa tego warsztatu ma na celu poznanie różnorodnych technik plastycznych.

Wymagania wstępne

Formalne: brak

Nieformalne: podstawowe przygotowanie warsztatu rysunkowego i malarskiego oraz elementarna znajomość technik rysunkowych i malarskich

Zakres tematyczny

Program ćwiczeń:

Cel i zadania przedmiotu. Omówienie literatury przedmiotu. Omówienie narzędzi i materiałów. Podstawowe pojęcia. Rysunek odręczny z natury i wyobraźni - ogólne zasady kompozycji płaszczyzny rysunku, metody płaskiego odwzorowania rzeczywistości przestrzennej. Rysunek odręczny z natury i wyobraźni - zasady sporządzania perspektywy jednozbiegowej. Rysunek odręczny z natury i wyobraźni - zasady sporządzania perspektywy dwuzbiegowej i wielozbiegowej. Pojęcie, klasyfikacja i zastosowanie perspektywy. Rzut prostopadły taboretu. Rysunek w projektowaniu terenów zieleni, wymiarowanie rysunków. Rysunek w projektowaniu terenów zieleni, opisywanie rysunków. Znaczenie zapisu malarskiego i jego historia, techniki tradycyjne w malarstwie. Szkic rysunkowy i malarski z natury i wyobraźni. Szkic rysunkowy i malarski z natury i wyobraźni – studium bryły. Szkic rysunkowy i malarski z natury i wyobraźni - studium martwej natury. Projekt rysunkowy i malarski „Wnętrze, w którym mieszkam”. Zestawienie, omówienie i przegląd najciekawszych prac związanych z projektem rysunkowym i malarskim  „Wnętrze, w którym mieszkam”.

Rysunek odręczny z natury i wyobraźni w terenie - ogólne zasady kompozycji płaszczyzny rysunku, metody wykreślania pejzażu na płaszczyźnie. Rysunek odręczny z natury i wyobraźni w terenie - zastosowanie perspektywy jednozbiegowej w konstrukcji prac pejzażowych. Rysunek odręczny z natury i wyobraźni - zastosowanie perspektywy dwuzbiegowej w konstrukcji prac pejzażowych. Rysunek odręczny z natury i wyobraźni - zastosowanie perspektywy wielozbiegowej w konstrukcji prac pejzażowych. Szkic rysunkowy i malarski z natury i wyobraźni - studium żywej natury. Szkic rysunkowy i malarski z natury i wyobraźni - studium drzewa. Szkic rysunkowy i malarski z natury i wyobraźni - studium krajobrazu. Projekt rysunkowy i malarski  „Dom i ogród moich marzeń”. Zestawienie, omówienie i przegląd najciekawszych prac związanych z projektem rysunkowym i malarski m „Dom i ogród moich marzeń”.

Kompozycje rzeźbiarskie: instalacja przestrzenna, modelowanie krajobrazu i jego elementów. Przekształcanie dwuwymiarowych koncepcji projektowych w różnorodne prezentacje przestrzenne.

Elementy fotografii i grafiki warsztatowej.

Metody kształcenia

metody podające: opowiadanie, opis, krótki wykład informacyjny

metody poszukujące: problemowe: giełda pomysłów dotyczących zagadnienia plastycznego określonego konkretnym tematem, ćwiczeniowo-praktyczne: obserwacji, studium przedmiotu, praktyczne stosowanie technik plastycznych, metoda projektu, praktyczne ćwiczenia z wykorzystaniem perspektywy, dyskusji: okrągłego stołu, ma na celu wyrażenie opinii związanych z projektami plastycznymi

metody eksponujące: pokaz: prezentowanie praktycznych możliwości zastosowania perspektywy, prezentowanie sposobów posługiwania się technikami rysunkowymi i malarskimi, wystawa: prezentacja prac plastycznych

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • prezentacje umiejętności plastycznych w postaci wystaw cząstkowych
  • sprawdzanie prac cząstkowych
  • sprawdzanie obecności na zajęciach
  • prezentacja projektów plastycznych w postaci końcowej wystawy

Na ocenę końcową składają się:

  • zaliczenie wszystkich prac plastycznych
  • zaliczenie dwóch egzaminacyjnych prac studyjnych obejmujących studium martwej natury w wybranej technice

Oceną z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z powyższych zaliczeń

Literatura podstawowa

  1. Ballestar V.B., Vigue J., 2012. Rysowanie. Praktyczny podręcznik. Wyd. Arkady.
  2. Barrington Barber, Maleszko K., 2005. Podstawy rysowania pejzażu. Delta W-Z.
  3. Bolton R., 2011. Malujemy Pejzaże i Naturę. Atelier Akwarelisty. Wydawnictwo RM.
  4. Lipińska A., 2010. Materiał rzeźby. Między techniką a semantyką. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  5. Massey C., 2012. Atelier domowe. Akryle. Malujemy kwiaty i pejzaże. Wydawnictwo RM.
  6. Parramón J.M., 2000. Jak rysować w perspektywie, Galaktyka, Łódź.
  7. Zawada E., 2011. Nauka rysunku, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa.

Literatura uzupełniająca

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Andrzej Greinert, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-07-2016 11:43)