SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Uprawa i nawożenie |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-P-u.n.02-2014-W-S14_pNadGenYMEKO |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura krajobrazu |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wprowadzenie studentów w zagadnienia podstawowej uprawy gleby. Możliwości wykonania różnych uprawek. Dobór wykorzystania maszyn rolniczych do uprawy roli. Zapoznanie studentów z mechaniczną pielęgnacją roślin i zbiorem płodów ogrodniczych.
Wprowadzenie studentów w podstawy żywienia w oparciu o teorię mineralnego odżywiania się roślin. Zapoznanie z obecnymi na rynku nawozami mineralnymi, z ich właściwościami, wpływem na glebę i na roślinę. Przedstawienie różnych nawozów organicznych i ich funkcji oraz sposobów przechowywania i produkcji.
Formalne: brak
Nieformalne: Znajomość wiadomości z biologii, chemii i fizyki na poziomie szkoły średniej
Program wykładów:
Teoretyczne podstawy uprawy roli; Czynniki siedliska warunkujące plonowanie roślin; Zasady uprawy roli; Technologia uprawy różnych gleb; Płodozmian i zmianowanie roślin; Siew nasion i sadzenie roślin; Metody walki z chwastami; Proekologiczne metody uprawy roli i roślin. Zasady mineralnego odżywiania się roślin. Zależność między plonem a składnikami mineralnymi. Właściwości gleby związane z żywieniem roślin i nawożeniem. Sorpcyjne właściwości gleb, odczyn i buforowość. Azot w glebie i roślinie. Przemiany biochemiczne azotu. Wpływ azotu na plon. Nawozy azotowe – charakterystyka i stosowanie. Nawozy organiczne – znaczenie, stosowanie. Ustawa o nawozach z 2000 r. Komposty, nawozy naturalne. Uruchamianie i uwstecznianie fosforu w glebie. Nawozy fosforowe. Nawozy potasowe, siarkowe, zasolenie gleb. Stosowanie nawozów wapniowych, wapniowo-magnezowych i magnezowych. Mikroelementy i mikronawozy. Nawozy wieloskładnikowe. Mieszanie nawozów. Techniki stosowania nawozów. Zasady opracowywania zaleceń nawozowych. Nawożenie roślin ogrodniczych.
Program ćwiczeń laboratoryjnych:
Zasady pracy w laboratorium. Sposoby oceny właściwości i przydatności gleb do uprawy roślin; Fizyczne, chemiczne i biologiczne skutki niewłaściwej uprawy i nawożenia; Ziemie i podłoża ogrodnicze; Zastosowanie hydrożeli w ogrodnictwie; Fertygacja roślin w uprawach polowych i bezglebowych; Przydatność różnych grup herbicydów w terenach zieleni; Obliczanie ilości składników pokarmowych w nawozach mineralnych. Oznaczanie potencjometryczne kwasowości czynnej i wymiennej. Określanie dawek nawozów wapniowych. Oznaczanie kwasowości hydrolitycznej. Obliczanie dawki CaO. Oznaczanie fotometryczne fosforu w glebie metodą uniwersalną. Prezentacja popularnych nawozów mineralnych i ich rozpoznawanie metodami organoleptycznymi i chemicznymi. Obliczanie dawek nawozów na podstawie analiz chemicznych gleby. Pobieranie prób glebowych laską Wegnera. Przygotowanie prób mieszanych. Oznaczanie kolorymetrycznie pH.
metody podające: wykład problemowy, wykład informacyjny.
metody poszukujące: ćwiczeniowo-praktyczne: laboratoryjna, obserwacji i pomiaru w terenie, problemowa; klasyczna metoda problemowa, sytuacyjna
metody eksponujące: pokaz maszyn rolniczych na Agro-Targ; pokaz pracy sprzętu na filmach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę końcową składają się:
Ocena końcowa jest średnią uzyskanych ocen z kolokwiów.
Brak
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Andrzej Greinert, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 10:16)