SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Budowa i konserwacja dróg i nawierzchni parkowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Budowa i konserwacja dróg i nawierzchni parkowych
Kod przedmiotu 06.4-WI-D-b.k.d.n.p-Ć-N14_pNadGen033AK
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura krajobrazu
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. inż. Adam Wysokowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Projekt 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką budowy oraz konserwacji dróg i nawierzchni na terenie parków i terenów zielonych. Zakres przedmiotu obejmuje również parkowe obiekty inżynierskie takie jak mosty o niewielkiej rozpiętości, kładki i przepusty.

Wymagania wstępne

Formalne: zaliczenie przemiotu Podstawy budownictwa lub zbliżonego pod względem efektów kształcenia.

Nieformalne: podstawowa wiedza na temat materiałoznawstwa i technologii branży drogowo-mostowej.

Zakres tematyczny

Program wykładów:

Rola dróg kołowych i ciągów pieszych na terenie parków i terenów zielonych. Zagadnienia materiałowe w projektowaniu dróg i obiektów mostowych w tym głównie: grunt jako materiał budowlany, materiały wiążące, kruszywa drogowe kamienne naturalne (kliniec, tłuczeń, grysy, mieszanki), kostka brukowa i galanteria drogowa (w tym kamienna i z betonu wibroprasowanego), nawierzchnie z mieszanek mineralno-bitumicznych, mostowe konstrukcje stalowe, betonowe i drewniane (w tym drewna egzotycznego). Zakres przedmiotu obejmie również: ogólne zasady konstruowania dróg i mostów, odwodnienie dróg i obiektów mostowych (odwodnienie powierzchniowe, odwodnienie wgłębne), urządzenia i wyposażenie dróg i obiektów mostowych, oświetlenie i zasadnicze elementy iluminacji tych obiektów. Zasadniczą częścią tematyczną przedmiotu jest wiedza na temat utrzymania i konserwacji dróg na terenach zielonych i w parkach, w tym sposoby naprawy oraz właściwa konserwacja tego typu nawierzchni dróg (w tym z użyciem materiałów miejscowych). Dotyczy to również konserwacji mostów, kładek i przepustów. Powyższe zagadnienia zostaną przestawione z uwzględnieniem aspektów ekologii i ochrony środowiska.

Metody kształcenia

Zajęcia prowadzone są metodą konwencjonalną, z użyciem sprzętu audio-wizualnego oraz komputerowego.

Ważnym elementem w tym przypadku będą również zajęcia terenowe w miejscach zrealizowanych inwestycji o przedmiotowym charakterze (przedstawione zostaną przykłady „in-situ” tak pozytywne, jak i negatywne).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Warunkiem zaliczenia wykładów jest regularne uczęszczanie na wykłady oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego.
  • Warunkiem zaliczenia ćwiczeń projektowych jest wykonanie projektu prostej konstrukcji drogowej lub mostowej wpisanej w zadane otoczenie, w tym regularne konsultacje wykonywanego projektu podczas semestru.
  • Warunkiem zaliczenia ćwiczeń terenowych jest regularne uczęszczanie na zajęcia prowadzone w terenie.

Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen wszystkich elementów składowych kształcenia (uwzględniającą jako wagę liczbę godzin w poszczególnych elementach).

Literatura podstawowa

  1. Greinert A., Drozdek M. E. Od promenady do autostrady. Komunikacja z naturą. Wydawnictwo PWSZ, Sulechów 2008 r.
  2. Kalabińska M., Piłat J., Radziszewski P., Technologia materiałów i nawierzchni drogowych. Politechnika Warszawska, 2003 r.
  3. Madaj A., Wołowicki W. Budowa i utrzymanie mostów. WKiŁ Warszawa, 2007 r.
  4. Młodożeniec W. S. Budowa dróg – podstawy projektowania. Wydawnictwo BEL Studio, Warszawa 2011 r.
  5. Neufert E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego. Arkady, 2007 r.
  6. Sieniawska-Kuras A. Budownictwo drogowe w zarysie. Wydawnictwo KaBe, Krosno 2010 r.

Literatura uzupełniająca

  1. Błażejowski K., Styk S., Technologia warstw asfaltowych. WKiŁ, Warszawa 2004 r.
  2. Datka S., Lenczewski S. Drogowe roboty ziemne. WKiŁ, Warszawa 1979 r.
  3. Furtak K., Śliwiński J., Materiały budowlane w mostownictwie. WKiŁ 2004 r.
  4. Krystek R., Wrześniowski Z., Michalski L., Jamroz K., Budzyński M., Oskarbski J., Żukowska J., Węzły drogowe i autostradowe. WKiŁ Warszawa 2008 r.
  5. Nita P., Budowa i utrzymanie nawierzchni lotniskowych. WKiŁ Warszawa, 2008 r.
  6. Piłat J., Radziszewski P. Nawierzchnie asfaltowe. WKiŁ, Warszawa 2004 r.
  7. Polska norma PN-S-02204. Drogi samochodowe. Odwodnienie dróg. Grudzień 1997r.
  8. Praca zbiorowa. Podbudowy drogowe. Zeszyt 59. Wydawnictwo IBDiM, 2007 r.
  9. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Dz.U. Nr 43/1999, poz. 430.
  10. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie. Dz.U. Nr 63/2000, poz. 735.
  11. Sikorski P, Fornal B, Fortuna-Antoszkiewicz B. AutoCAD w architekturze krajobrazu. Wprowadzenie. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2006 r.
  12. Szydło A. Nawierzchnie z betonu cementowego. Polski Cement Sp. z o.o. 2002 r.
  13. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane. Tekst jednolity Dz.U. Nr 207/2003, poz. 2016 z późniejszymi zmianami.
  14. Zalecenia projektowania, budowy i utrzymania odwodnienia dróg oraz przystanków komunikacyjnych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Warszawa 2009r.
  15. Zobel H., Alkhafaji T., Mosty drewniane. WKiŁ, Warszawa 2006 r.

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Andrzej Greinert, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-08-2016 16:53)