SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika 1 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika 1
Kod przedmiotu 05.0-WK-MATP-P1-Ć-S14_pNadGenY0A03
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Klaudia Pietrań
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą pracy szkoły i nauczyciela na drugim etapie edukacyjnym (klasy IV – VI szkoła podstawowa). Doskonalenie umiejętności analizy podstawowych środowisk wychowawczych oraz projektowanie sytuacji wychowawczych z uwzględnieniem roli nauczyciela. Uświadamianie potrzeby ciągłego rozwoju zawodowego i osobistego.

Wymagania wstępne

Brak wymagań.

Zakres tematyczny

  1. Uczeń w systemie szkolnym. Progi edukacyjne. Szanse edukacyjne dzieci i młodzieży. Selekcje szkolne. Ewaluacja osiągnięć szkolnych ucznia.
  2. Adaptacja w zmieniającej się rzeczywistości szkolnej. Pierwsze wybory edukacyjne. Wstępna orientacja zawodowa.
  3. Praca opiekuńczo-wychowawcza nauczyciela na II etapie edukacyjnym (klasy IV-VI).  Program wychowawczy szkoły, program własny nauczyciela,
  4. Edukacja zdrowotna, programy profilaktyczne.
  5. Tworzenie klimatu wychowawczego.  Dynamika grupy uczniowskiej.  Współpraca i współdziałanie uczniów. Stymulowanie rozwoju społeczno-moralnego dzieci.
  6. Bezpieczeństwo dzieci w szkole i poza szkołą. Ochrona zdrowia dziecka.  Edukacja dla bezpieczeństwa – dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych.
  7. Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami dzieci.

Metody kształcenia

Pogadanka, dyskusja, metoda problemowa, analiza filmu dydaktycznego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest ustne sprawdzenie wiadomości, aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach, prezentacja wybranego zagadnienia pedagogicznego uwzględniającego związek teorii z praktyką edukacyjną – indywidualnie lub w grupie (prezentacja PowerPoint), analiza wybranych scenek z filmu dydaktycznego.

Literatura podstawowa

  1. Bleja-Sosna B. (red.), Szkolny program profilaktyki na poziomie szkoły podstawowej, Wyd. Bea, Toruń 2004.
  2. Borzucka-Sitkiewicz K., Syrek E., Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo WAiP, Warszawa 2009.
  3. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza : elementy metodyki, PEKW „Gaja”, Zielona Góra 2009.
  4. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  5. Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Wyd. „Impuls”, Kraków 2007.
  6. Nowosad I., Mortag I., Ondrakova J., Jakość życia I jakość szkoły, Wyd. Uniwersytetu Zielono-górskiego, Zielona Góra 2010.
  7. Nowosad I., Szymański M. J. (red.), Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Oficyna Wyd. UZ, Akademia Pedagogiczna, Zielona Góra – Kraków 2004.
  8. Pisula D., ABC doradcy zawodowego. Rozmowa doradcza, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2010.
  9. Pisula D., Poradnictwo kariery przez całe życie, KOWEZiU, Warszawa 2009.
  10. Szczęsna A., Wsparcie społeczne w rozwoju zawodowym nauczycieli, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010.
  11. Szymański M.J., Selekcyjne funkcje szkolnictwa a struktura społeczna, IBE, Warszawa 1996.
  12. Śliwerski, B. Program wychowawczy szkoły. WSIP, Warszawa 2001.
  13. Wiatrowski, Podstawy pedagogiki pracy, Wyd. AB, Warszawa 2005.
  14. Winiarski, Rodzina, szkoła, środowisko lokalne: problemy edukacji środowiskowej, IBE, Warszawa 2000.
  15. Woynarowska B., Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca

  1. Baka Ł, Górna J., Kukla D., Wieczorek G. (red.), Współczesny wymiar doradztwa zawodowego w Polsce i na świecie, Wyd. Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa-Warszawa 2009.
  2. Barić L., Osińska H., Oświata zdrowotna i promocja zdrowia podręcznik dla studentów i praktyków, Polskie Towarzystwo Oświaty Zdrowotnej, Warszawa 2006.
  3. Karski J., Praktyka i teoria promocji zdrowia, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2007.
  4. Koszewska, K, Tołwińska-Królikowska, E., Szkolny program wychowawczy – materiały dla rad pedagogicznych. Wyd. CODN, Warszawa 2001.
  5. Lewicki C., Edukacja Zdrowotna – systemowa analiza zagadnień Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006.
  6. Leppert R., Melosik Z., Wojtasik B. (red.), Młodzież wobec niegościnnej przyszłości, Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP, Wrocław 2005.
  7. Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Wyd. „Impuls”, Kraków 2001.
  8. Nowosad I., Jerulank H.,(red.), Nauczyciele i rodzice. Inicjowanie procesu współpracy i doskonalenie warsztatu, Wyd. ODN, Zielona Góra 2002.
  9. Oleszkowicz A. (red.), Adolescencja, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1993.
  10. Osobisty planer kariery, Młodzieżowy Program Pomocy Zawodowej @lternatywa, Program Phare 2001Schumacher C., Schwartz S., 100 zawodów z przyszłością, Wyd. Adamantan, Warszawa 1998.
  11. Paszkowska-Rogacz A. (red.), Materiały metodyczno-dydaktyczne do planowania kariery zawodowej uczniów, Cześć 1 – Podstawy rozwoju zawodowego młodzieży, KOWEZiU, Warszawa 2006.
  12. Wojtasik B., Kargulowa A. (red.), Doradca – profesja, pasja, powołanie?, Materiały ze Światowego Kongresu Poradnictwa Zawodowego, Warszawa 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 25-09-2016 10:03)