SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia 1 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia 1
Kod przedmiotu 05.0-WK-MATP-Ps1-Ć-S14_pNadGen0NZIU
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wiedzą na temat: rozwoju człowieka w okresie późnego dzieciństwa i wczesnej adolescencji, zaburzeń i zagrożeń rozwoju typowych dla tych okresów, a także wspierania rozwoju dzieci i młodzieży.

Wymagania wstępne

Brak wymagań.

Zakres tematyczny

  1. Rozwój dziecka w okresie późnego dzieciństwa.
    Rozwój fizyczny i motoryczny; rozwój myślenia, mowy, uwagi i pamięci; rozwój emocjonalno-społeczny; rozwój moralny. Kształtowanie samooceny.
  2. ADHD. Przyczyny, objawy, metody pracy z dziećmi z ADHD i ADD.
  3. Dysfunkcje: dysgrafia, dysleksja, dysortografia, dyskalkulia, zaburzenia lateralizacji.
  4. Dzieci zdolne i ich problemy w szkole.
  5. Rozwój w okresie wczesnej adolescencji.
    Zmiany w sferze myślenia, emocji i kontaktów z otoczeniem.
  6. Zagrożenia okresu dorastania.
    Wahania nastroju, bunt młodzieńczy, agresja, przemoc seksualna i jej długotrwałe konsekwencje, grupy nieformalne, sekty.
  7. Wspieranie rozwoju młodzieży  w okresie adolescencji.
  8. Komunikowanie społeczne w szkole.
    Relacje między nauczycielem a uczniami, rodzicami uczniów i przełożonymi. Analiza transakcji na podstawie teorii E. Berne’a.

Metody kształcenia

Metoda tekstu przewodniego, konwersacje, inscenizacje (psychodrama), studia przypadków.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę końcową z ćwiczeń składa się pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu wiadomości (50%), ocena z przygotowanej prezentacji (30%) oraz udział w dyskusji (20%).

Literatura podstawowa

  1. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2003), Psychologia rozwoju człowieka, t.2: Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.
  2. Berne E. (2005), W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN.
  3. Pfiffner L. (2004), Wszystko o ADHD. Poznań: Zysk i S-ka.

Literatura uzupełniająca

  1. Borkowska A, Domańska Ł. (2006), Neuropsychologia kliniczna dziecka: wybrane zagadnienia. Warszawa: PWN.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 25-09-2016 10:06)