SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka matematyki 1 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka matematyki 1
Kod przedmiotu 05.2-WK-MATP-DM1-Ć-S14_pNadGenF0LSJ
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Alina Szelecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki matematyki na II etapie edukacyjnym.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania psychologiczno-pedagogicznego (ogólnego i do nauczania na II etapie edukacyjnym) oraz z podstaw dydaktyki.

Zakres tematyczny

  1. Podstawa programowa, cele kształcenia i treści nauczania matematyki na II etapie edukacyjnym.
  2. Programy nauczania –  analiza, ocena i dobór. Rozkłady materiału.
  3. Specyfika i prawidłowości uczenia się na II etapie edukacyjnym. Charakterystyka głównych operacji umysłowych w uczeniu się matematyki.
  4. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. Trudności w uczeniu się. Indywidualizacja nauczania.
  5. Dobór metod nauczania. Metody aktywizujące.
  6. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Konstruowanie testów i sprawdzianów. Ocenianie i jego rodzaje. Sprawdzian w klasie VI szkoły podstawowej (na koniec II etapu edukacyjnego).
  7. Formy pracy. Organizacja pracy w klasie, praca w grupach. Praca domowa.
  8. Warsztat pracy nauczyciela. Wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela.
  9. Sposoby kształtowanie u uczniów pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijania ciekawości, aktywności i motywacji do uczenia się matematyki.
  10. Kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się oraz korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu.

Metody kształcenia

Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: krótkiego pisemnego referatu (20%), konspektu zajęć pozalekcyjnych (20%), przygotowanych materiałów do zajęć (50%), obecności i aktywności na zajęciach (10%). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.

W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.

 

 

Literatura podstawowa

  1. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki.
  2. H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej.
  3. D. Zaremba, Sztuka nauczania matematyki w szkole podstawowej.
  4. Podstawa programowa kształcenia na II etapie edukacyjnym.
  5. Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki w szkole podstawowej.

Literatura uzupełniająca

  1. M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.
  2. Podręczniki z matematyki do klas IV-VI szkoły podstawowej.
  3. Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 22-09-2016 12:09)