SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka matematyki 2 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka matematyki 2
Kod przedmiotu 05.1-WK-MATP-DM2-Ć-S14_pNadGen5EVZM
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Alina Szelecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki matematyki związanej z nauczaniem w szkole podstawowej.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego (w ramach przedmiotów realizowanych na III i IV semestrze studiów).

Zakres tematyczny

  1. Matematyka jako przedmiot nauczania w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia.
  2. Programy nauczania i rozkłady materiału – tworzenie i modyfikacja.
  3. Ocenianie i jego rodzaje. Ocenianie bieżące, semestralne i roczne. Ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne. Funkcje oceny. Egzamin ósmoklasisty.
  4. Warsztat pracy nauczyciela. Wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela.
  5. Ewaluacja. Analiza oraz ocena własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej.
  6. Nakład pracy i uzdolnienia w uczeniu się matematyki. Kompetencje kluczowe i ich kształtowanie.
  7. Animowanie działań edukacyjnych i pracy nad rozwojem ucznia. Indywidualizacja nauczania.
  8. Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia.
  9. Kształtowanie u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz motywacji do uczenia się matematyki.
  10. Rozwijanie aktywności i samodzielności poznawczej uczniów oraz kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu.

Metody kształcenia

Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z przedmiotu jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z wykładu i ćwiczeń.

Na ocenę z ćwiczeń składają się punkty otrzymane z: przygotowanych materiałów do zajęć (27 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt).

Na ocenę z wykładu składają się punkty otrzymane z: pisemnych referatów (21 pkt), scenariusza zajęć pozalekcyjnych (6 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt).

Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.

W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.

Literatura podstawowa

  1. H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej.
  2. D. Zaremba, Podstawy nauczania matematyki, czyli jak przybliżyć matematykę uczniom.
  3. Informator o egzaminie ósmoklasisty opracowany przez Centralną Komisję Edukacyjną.
  4. Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki w szkole podstawowej.

Literatura uzupełniająca

  1. M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.
  2. Podręczniki z matematyki do szkoły podstawowej.
  3. Egzaminy ósmoklasisty.
  4. Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 06-07-2018 08:45)