SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie systemów informatycznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie systemów informatycznych
Kod przedmiotu 11.3-WK-MATP-PSI-L-S14_pNadGen8GW9J
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Janusz Jabłoński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi aspektami analizy i projektowania systemów informatycznych z wykorzystaniem metodyk, technik i narzędzi wspomagających zarządzanie projektami.

Wymagania wstępne

Programowanie komputerów, Technologie Informacyjne.

Zakres tematyczny

Wykład

  1. Zakres materiału, literatura oraz omówienie formy i treści zaliczenia przedmiotu (2 godz.)
  2. Metodologiczne podstawy tworzenia systemów informatycznych: rodzaje systemów, zakres i składniki metodyki tworzenia. Klasyfikacja metodyk tworzenia. (4 godz.)
  3. Cykl życia systemu: kaskadowy, spiralny, przyrostowy. (2 godz.)
  4. Fazy cyklu: planowanie, analiza, projektowanie, wdrażanie, użytkowanie systemów. (2 godz.)
  5. Modyfikacje cyklu życia systemu: prototypowanie, pakiety zastosowań, metodyki „zwinne”. (2 godz.)
  6. Planowanie systemów informatycznych: cele planowania, proces planowania, formułowanie strategii informatyzacji, studium wykonalności, metody analizy sytuacyjnej, zespół projektowy. (2 godz.)
  7. Model klient – server oraz architektura  trójwarstwowa w realizacji systemów informatycznych. (2 godz.)
  8. Metody i techniki projektowania systemów informatycznych – modele związków encji, diagramy przepływu danych, słowniki/skorowidze danych, techniki decyzyjne, diagramy struktur. Diagramy UML w modelowaniu struktury i dynamiki systemów obiektowych. (4 godz.)
  9. Metodyka obiektowa - techniki i modele UML w projektowaniu systemów informatycznych. (4 godz.)
  10. Metodyki społeczne. (2 godz.).
  11. Komputerowo wspomagane tworzenie systemów informatycznych (2 godz.)
  12. Pakiety wspomagające zarządzanie projektami: istota i generacje, rodzaje pakietów na rynku oprogramowania. (2 godz.)

Laboratorium

  1. Wprowadzenie, omówienie zakres materiału i formy zaliczenia laboratorium (2 godz.)
  2.  Etapy cyklu życia oprogramowania jako dokumentacja projektowa - przykłady (2 godz.)
  3. Podstawowe funkcjonalności systemu informatycznego w praktyce gospodarczej (2 godz.)
  4. Cykl życia systemu informatycznego - Diagram Ganta w MicrosoftProject (2 godz.)
  5. Modelowanie systemu transakcyjnego "Sklep" - MSVisio w modelowaniu (2 godz.)
  6. Projektowanie bazy danych dla zadanych wymagań - profil klienta, profil towaru  (2 godz.)
  7. Projektowanie interfejsu użytkownika i programowanie zdarzeniowe w MS Excel (2 godz.)
  8.  Implementacja funkcjonalności systemu "Sklep" w VisualBasic-u (2 godz.)
  9. Modelowanie struktury systemu - Eclipse i projektowanie diagramu klas (2 godz.)
  10. JDBC i bazy danych - połączenie z bazą danych i zapytania z poziomu Eclipse (2 godz.)
  11. Serwer aplikacji i architektura trójwarstwowa w realizacji systemu transakcyjnego (6 godz.)
  12. Testowanie i weryfikacja systemu "Sklep" (2 godz.)
  13. Sprawdzenie wiadomości i wystawienie zaliczenia laboratorium (2 godz.)

Metody kształcenia

Wykład z elementami prezentacji multimedialnych, pogadanka, dyskusja, praca w grupach. Praca z pakietami: MSProject, MSExcell, MSAcces, Eclipse. Programowanie w Java.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  1. Ocena stopnia przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych oraz sprawozdań z realizowanych laboratoriów.
  2. Kolokwium pisemne z progami punktowymi oraz zadaniami pozwalającymi ocenić, czy student osiągnął efekty kształcenia w stopniu minimalnym.
  3. Egzamin pisemny składający się z pytań testowych i zadań, weryfikujący znajomość modeli, technik i metod.

Ostateczna ocena z przedmiotu uwzględnia ocenę z laboratorium (60%) i ocenę z egzaminu (40%), przy założeniu, że student osiągnął wszystkie zakładane efekty kształcenia w stopniu dostatecznym.

Literatura podstawowa

  1. R. Barker, C. Longman, CASE Method, modelowanie funkcji i procesów, WNT, 1996.
  2. V. Sthern, C++ Inżynieria Programowania, Helion, Gliwice 2004.
  3. J. Cogswell, Tworzenie użytecznego oprogramowania, Warszawa 2005.
  4. J. Górski, Inżynieria oprogramowania w projekcie informatycznym, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca

  1. P. Benon-Davies, Inżynieria Systemów Informacyjnych, WNT, 1999.
  2. J. Roszkowski, Analiza i projektowanie strukturalne, Wydawnictwo Helion, 1998.
  3. C. L. Hall, Techniczne podstawy systemów klient–serwer, WNT, 1996.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 13-09-2016 13:13)