SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyczne metody statystyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyczne metody statystyki
Kod przedmiotu 11.2-WK-MATP-PMS-L-S14_pNadGenZVJHL
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Synówka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z wybranymi metodami wnioskowania statystycznego.

Wymagania wstępne

Analiza matematyczna, rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna.

Zakres tematyczny

Wykład

  1. Model statystyczny. Cel badań statystycznych, przestrzeń statystyczna, pojęcie próby, statystyki oraz podstawowe pojęcia dotyczące estymacji oraz testowania hipotez. (2 godz.)
  2. Wnioskowanie statystyczne dotyczące parametrów w modelu normalnym (2 godz.)
  3. Wnioskowanie statystyczne dotyczące parametru rozkładu dwupunktowego. (1 godz.)
  4. Testy zgodności. (4 godz.)
  5. Porównywanie dwóch populacji (w tym próby zależne). Estymacja i testowanie hipotez wrodzinach rozkładów normalnych i rozkładów dwupunktowych. (4 godz.)
  6. Analiza wariancji. Klasyfikacja jednokierunkowa oraz dwukierunkowa. (4 godz.)
  7. Metody rangowe. Rangowe testy niezależności. Współczynnik korelacji Spearmana oraz Kendalla. Test Wilcoxona. (5 godz.)
  8. Wybrane metody analizy danych jakościowych. (4 godz.)
  9. Analiza czynnikowa. (4 godz.)

Laboratorium

  1. Wnioskowanie statystyczne dotyczące parametrów w modelu normalnym (2 godz.)
  2. Estymacja punktowa, przedziały ufności oraz testowanie hipotez dotyczących wskaźnika struktury. (2 godz.)
  3. Testy zgodności. (4 godz.)
  4. Porównywanie dwóch populacji (w tym próby zależne). (4 godz.)
  5. Analiza wariancji. Klasyfikacja jednokierunkowa. (2 godz.) Kolokwium. (2 godz.)
  6. Analiza wariancji. Klasyfikacja dwukierunkowa. (2 godz.)
  7. Zależność korelacyjna dwóch zmiennych. Współczynnik korelacji rang Spearmana oraz Kendalla. (2 godz.)
  8. Test Wilcoxona. (2 godz.)
  9. Tablice wielodzielcze. Współczynniki: Yule’a, Cramera oraz kontyngencji Pearsona. Testowanie niezależności. Testowanie jednorodności. (4 godz.)
  10. Analiza czynnikowa. (2 godz.) Kolokwium. (2 godz.)

Metody kształcenia

Część wykładu prezentowana w postaci slajdów, a część w formie tradycyjnej (przekształcenia wzorów, dowody twierdzeń oraz rozwiązywane przykłady). Na laboratoriach rozwiązywanie zadań z danymi umownymi i rzeczywistymi przy użyciu wybranego pakietu statystycznego z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi teoretycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  1. Przygotowanie studenta do zajęć weryfikuje się poprzez sprawdzenie wiedzy (pojęcia, własności oraz twierdzenia) niezbędnej do rozwiązania zadań. W czasie laboratorium wzrokowa weryfikacja poprawności wyboru uruchomianych procedur na wszystkich stanowiskach komputerowych. Wyrywkowe pytania kontrolne dotyczące interpretacji wyników użytych procedur.
  2.  Kolokwia z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności.
  3. Egzamin pisemny z pytaniami nawiązującymi bezpośrednio do pojęć teoretycznych (definicje, twierdzenia) oraz z pytaniami testowymi  sprawdzającymi znajomość i umiejętność stosowania omówionych metod wnioskowania statystycznego.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z laboratorium, którą uzyskuje się po zdobyciu co najmniej 50% maksymalnej sumy punktów z dwóch kolokwiów pisemnych. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu. Na stopień z przedmiotu składa się ocena z laboratorium (60%) oraz ocena z egzaminu (40%).

Literatura podstawowa

  1. P. J. Bickel, K.A. Doksum, Mathematical Statistics, Holden-Day, Inc. San Francisco, 1977.
  2. Cz. Domański, Testy statystyczne, PWE, Warszawa 1990.
  3. T. Górecki, Podstawy statystyki z przykładami w R, Wydawnictwo BTC, Legionowo 2011.
  4. J. Koronacki, J. Mielniczuk, Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa 2001.
  5. M. Walesiak, E. Gatnar, Statystyczna analiza danych z wykorzystaniem programu R, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  6. Zeliaś, Metody statystyczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca

  1. Mirosław Krzyśko, Statystyka matematyczna, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1996.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 23-09-2016 19:11)