SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wybrane zagadnienia pracy z uczniem zdolnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wybrane zagadnienia pracy z uczniem zdolnym
Kod przedmiotu 05.1-WK-MATP-WZPUZ-Ć-S14_pNadGenXJXM7
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Alina Szelecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Kształtowanie umiejętności wykorzystania dorobku nowoczesnej metodyki matematyki przy organizowaniu zajęć pozalekcyjnych. Przygotowanie studentów w zakresie umiejętności rozwiązywania problemów i zadań o podwyższonym stopniu trudności oraz do inspirowania, prowadzenia, wspomagania  i rozpoznawania aktywności twórczej swoich uczniów.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego, metodycznego i praktycznego (w ramach przedmiotów realizowanych na III, IV i V semestrze studiów).

Zakres tematyczny

  1. Kształcenie uczniów uzdolnionych matematycznie. Metody i formy pracy.
  2. Twórcze rozwiązywanie zadań matematycznych. Wyzwalanie aktywności badawczej przy rozwiązywaniu nietypowych zadań.
  3. Przykłady zadań do pracy z uczniem uzdolnionym matematycznie. Ćwiczenia kształcące wybrane zagadnienia matematyczne o podwyższonym stopniu trudności poprzez rozwiązywanie zadań z wybranych działów matematyki:
  • równania i nierówności z wartością bezwzględną w R1 i R2,
  • podzielność i dzielenie z resztą (zadania na dowodzenie),
  • równania i nierówności (zadania na dowodzenie),
  • planimetria (w tym zadania na dowodzenie),
  • stereometria (w tym zadania na dowodzenie),
  • równania i nierówności kwadratowe (w tym z parametrem),
  • wielomiany,
  • równania i nierówności trygonometryczne ( w tym wykresy funkcji),
  • równania i nierówności wykładnicze i logarytmiczne ( w tym wykresy funkcji).

Metody kształcenia

Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: przygotowanych materiałów do zajęć (9 pkt), scenariusza zajęć pozalekcyjnych (6 pkt), sprawdzianu wiedzy z zakresu przedmiotu (12 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.

W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.

Literatura podstawowa

  1. A. Kopański, W poszukiwaniu talentów matematycznych.
  2. J. Kowolik, T. Szwed, Matematyka dla odważnych. Zbiór zadań konkursowych dla uczniów uzdolnionych matematycznie.
  3. E. Śmietana, 500 matematycznych zadań i problemów dla uzdolnionej młodzieży.

Literatura uzupełniająca

  1. K. Kamiński, Wybrane zagadnienia z matematycznych kółek olimpijskich.
  2. Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.
  3. Podręczniki szkolne, przewodniki dla nauczycieli i materiały dydaktyczne.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 06-07-2018 08:46)