Po ukończeniu kursu teorii sterowania 1 student powinien być przygotowany do samodzielnego studiowania zagadnień praktycznych i teoretycznych wymagających znajomości dynamicznych układów liniowych.
Wymagania wstępne
Zaliczony kurs algebry liniowej
Zakres tematyczny
Wykład
Układy dynamiczne - podstawowe pojęcia i klasyfikacja (4 godz.).
Twierdzenie podstawowe o funkcji przejścia układu gładkiego (2 godz.).
Wskaźnik jakości - problemy Meyera, Lagrange’a i Bolzy (2 godz.).
Macierz Grama, jej własności i związki z problemem sterowalności (2 godz.).
Twierdzenia o warunku rzędu typu Kalmana dla układów liniowych dyskretnych, oraz ciągłych o stałych i zmiennych współczynnikach (4 godz.).
Problem liniowo kwadratowy - postać rozwiązania (2 godz.).
Własności zbioru dopuszczalnego, strefy emisji i zbioru sterowań dopuszczalnych dla liniowych układów dynamicznych (2 godz.).
Twierdzenia o wypukłości, ograniczoności i zwartości zbioru dopuszczalnego układu liniowego (4 godz.).
Sterowania ekstremalne i twierdzenia o sterowaniu ekstremalnym (2 godz.).
Całkowa zasada maximum (2 godz.).
Ćwiczenia
Powtórzenie wiadomości o układach równań liniowych, macierz fundamentalna i różne sposoby jej wyznaczania (4 godz.).
Liniowe układy dynamiczne, obliczanie macierzy fundamentalnej metodą „0-1” (2 godz.).
Obliczanie macierzy Grama i jej stosowanie do problemów sterowalności (2 godz.).
Badanie globalnej sterowalności w oparciu o warunki rzędu typu Kalmana dla układów liniowych dyskretnych, oraz ciągłych o stałych i zmiennych współczynnikach (6 godz.).
Problem liniowo kwadratowy – wyznaczanie postaci rozwiązania (4 godz.).
Własności zbioru dopuszczalnego, strefy emisji i zbioru sterowań dopuszczalnych dla liniowych układów dynamicznych (2 godz.).
Przykłady o nieistnieniu sterowania minimalizującego funkcjonał kosztu bez założeń typu wypukłość lub zwartość zbioru sterowań dopuszczalnych (2 godz.).
Znajdowanie sterowań ekstremalnych dla układów liniowch (4 godz.).
Stosowanie całkowej zasady maximum (2 godz.).
Kolokwium. (2 godz.)
Metody kształcenia
Tradycyjny wykład; ćwiczenia audytoryjne, w ramach których studenci rozwiązują zadania.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Sprawdzanie stopnia przygotowania studentów oraz ich aktywności w trakcie ćwiczeń.
Kolokwium z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności, pozwalającymi na ocenę, czy student osiągnął efekty kształcenia w stopniu minimalnym.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (40%) i ocena z egzaminu (60%). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i egzaminu.
Literatura podstawowa
J. Zabczyk, Zarys matematycznej teorii sterowania, PWN 1991
Z. Wyderka, Teoria sterowania optymalnego, skrypty Uniwersytetu Śląskiego nr 397, Katowice 1987.
Literatura uzupełniająca
S. Rolewicz, Analiza funkcjonalna i teoria sterowania, PWN 1977.
Uwagi
Przedmiot oferowany również w semestrze II.
Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 25-09-2016 09:03)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.