SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Budownictwo kolejowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Budownictwo kolejowe
Kod przedmiotu bud09_pNadGenPZBOV
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Budownictwo / Drogi i mosty
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Janusz Szelka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie podstaw projektowania i budowy dróg i obiektów kolejowych

Wymagania wstępne

podstawy matematyki, fizyki i mechaniki budowli oraz wytrzymałości materiałów

Zakres tematyczny

Wykład

Transport kolejowy(infrastruktura transportu kolejowego, tabor, organizacja przewozów, ekonomika transportu). Ruch kolejowy(elementy sieci kolejowej, ruch pociągów na liniach kolejowych i w obrębie stacji, sygnalizacja kolejowa, zdolność przepustowa linii kolejowej). Organizacja przewozów pasażerskich i towarowych. Elementy dróg kolejowych (podtorze, nawierzchnia, obiekty inżynieryjne, urządzenia techniczne na stacjach i szlakach). Konstrukcja dróg kolejowych (szyna, tor, torowisko, podtorze, odwodnienie powierzchniowe i wgłębne). Trasa kolejowa(wzniesienia, łuki poziome, krzywe przejściowe,             łuki pionowe, przechyłki, ustrój toru kolejowego w planie i w profilu). Linie kolejowe jedno i wielotorowe. Rozjazdy, obrotnice i inne urządzenia techniczne. Budowa dróg   kolejowych (wybór technologii budowy nawierzchni, układanie torów, montaż i wymiana rozjazdów). Utrzymanie nawierzchni i podtorza. Diagnostyka  ,rodzaje i zakresy napraw nawierzchni.  Stacje kolejowe(tory stacyjne, numeracja torów, rodzaje peronów i urządzeń stacyjnych). Zasady projektowania linii kolejowych. Diagnostyka nawierzchni i komputerowe systemy jej wspomagania. Korytarze transportowe, koleje niekonwencjonalne oraz modernizacja kolei w Polsce i na  świecie.

Metody kształcenia

Wykład – wykład konwencjonalny

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na podstawie testu z progami punktowymi.

                               50% - 60% pozytywnych odpowiedzi – dst,

                               61% - 70%                                           dst plus,

                               71% - 80%                                           db,

                               81% - 90%                                           db+,

                               91% - 100%                                         bdb.

Literatura podstawowa

Bałuch H., Wspomaganie decyzji w drogach kolejowych, KOW, Warszawa 1994

2.   Bałuch M., Interpretacja pomiarów  i nawierzchni kolejowej, Wydanie Politechniki Radomskiej, 2005

3.   Bogdaniuk B., Massel A. ,Podstawy transportu kolejowego. Politechnika Gdańska, Gdańsk 1999

4.   Budownictwo komunikacyjne. Praca zbiorowa pod red H. Bałucha, WAT, Warszawa 2001.

5.   Nowosilski L., Organizacja przewozów kolejowych. KOW, Warszawa 1999.

6.   Towpik K., Utrzymanie nawierzchni kolejowej. WKiŁ, Warszawa 1990.

7.   Woch J., Podstawy inżynierii ruchu kolejowego. WKiŁ, Warszawa 1983.

8.   ID1-ID4,Instrukcje dotyczące budownictwa kolejowego.

Literatura uzupełniająca

-

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Janusz Szelka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-08-2016 14:25)