SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Botanika ogólna |
Kod przedmiotu | 13.9-WB-BiolP-BtOg-L-S14_pNadGenZSLYC |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Celem zajęć z botaniki ogólnej jest nabycie przez studenta wiedzy teoretycznej i praktycznej, w wyniku czego student powinien opisać budowę komórkową organizmów tkankową organizmów roślinnych, objaśnić proces wzrostu, rozwoju i różnicowania się roślin naczyniowych, scharakteryzować budowę organów wegetatywnych i generatywnych roślin, rozpoznać i scharakteryzować ekologiczne formy roślin naczyniowych.
W ramach zajęć laboratoryjnych student powinien poznać podstawowe zasady bezpiecznej pracy w laboratorium biologicznym, opanować techniki mikroskopowania, oraz samodzielnego wykonywania preparatów mikroskopowych. Student powinien nauczyć się analizować preparaty gotowe i sporządzone samodzielnie i wykonywać poprawnie rysunki spod mikroskopu.
Znajomość podstaw biologii, w tym cytologii, histologii oraz podstaw systematyki roślin na poziomie szkoły średniej.
Wykład
Przedmiot i zakres botaniki. Historia botaniki. Metody badawcze stosowane w botanice.
Skład chemiczny komórki roślinnej. Budowa komórki roślinnej. Symplast i apoplast. Ewolucja budowy ciała: formy jednokomórkowe, wielokomórkowe plechowce, rośliny telomowe.
Klasyfikacja i budowa tkanek roślinnych. Funkcjonalne układy tkankowe. Teoria stelarna.
Wzrost, rozwój i różnicowanie się roślin naczyniowych.
Organy wegetatywne roślin. Budowa pierwotna i wtórna korzenia i pędu. Morfologia, anatomia
i modyfikacje korzenia i pędu.
Formy ekologiczne roślin naczyniowych.
Rozmnażanie płciowe i pojęcie przemiany pokoleń. Budowa organów generatywnych i przemiana pokoleń u roślin. Budowa kwiatu roślin okrytonasiennych. Typy kwiatostanów. Rodzaje nasion i owoców.
Zajęcia laboratoryjne
Budowa mikroskopu optycznego. Podstawy mikroskopowania.
Komórka roślinna. Podstawy cytologii.
Budowa chemiczna organizmów żywych.
Cykl życiowy komórki. Podziały komórkowe. Tkanki merystematyczne i stałe roślin.
Budowa morfologiczna i anatomiczna korzenia, łodygi i liścia.
Budowa kwiatu i rodzaje kwiatostanów.
Budowa i rodzaje nasion i owoców.
- podająca (wykład w formie prezentacji multimedialnej),
- praktyczna (ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopów i binokularów, zestawów preparatów i zgromadzonego materiału biologicznego).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - egzamin końcowy, do którego student jest dopuszczany na podstawie uprzedniego zaliczenia ćwiczeń, przeprowadzony w formie pisemnej. Egzamin trwający 60 minut zawiera 70 zamkniętych pytań. Do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 42 pkt (60%) na 70 pkt. możliwych do zdobycia.
Ćwiczenia laboratoryjne - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu laboratorium. Ocenie podlegają: testy sprawdzające wiedzę (zamknięte i otwarte) – ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów, samodzielnie wykonany zielnik dendrologiczny, dziennik laboratoryjny i test praktycznych umiejętności. Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
1.Szweykowscy A i J.: Botanika. Tom 1. PWN, Warszawa, 2008
2. Solomon, Berg, Martin, Villee: Biologia. Multico Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2000
3. Gorczyński T.: Ćwiczenia z botaniki. PWN, Warszawa, 1978
1. Tołpa S.: Botanika. WP. Warszawa, 1993
Zmodyfikowane przez dr Krystyna Walińska (ostatnia modyfikacja: 15-09-2016 20:23)