SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ćwiczenia terenowe z ekologii |
Kod przedmiotu | 13.9-WB-BiolP-ĆwTE-Ć-S14_pNadGenLWR2R |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przedstawienie ekologii jako dyscypliny naukowej posługującej się specyficznymi i właściwymi sobie pojęciami i metodami badawczymi. Zakłada się, że student będzie znał i umiał wykorzystać w praktyce podstawowe techniki badań ekologicznych, doskonalił umiejętność posługiwania się sprzętem do badań terenowych umiejętność laboratoryjnych oraz umiejętność krytycznej analizy, interpretacji i opisu wyników przeprowadzanych badań, rozumiał zasady regulujące funkcjonowanie układów ekologicznych na różnych poziomach organizacji żywej przyrody, będzie umiał wykorzystać bioindykatory do oceny stanu środowiska przyrodniczego, będzie potrafił opisać parametry populacyjne wybranej populacji roślin i zwierząt oraz ocenić stan złożoności wybranej biocenozy i ekosystemu.
Znajomość podstaw biologii, w tym botaniki, zoologii i ekologii.
Czynniki abiotyczne i biotyczne wpływające na rozmieszczenie organizmów (woda, gleba i powietrze). Tolerancja ekologiczna i bioindykatory. Ekologia populacji: liczebność/ zagęszczenie, śmiertelność (współczynnik śmiertelności), rozrodczość (współczynnik rozrodczości i płodności), struktura przestrzenna, wiekowa, płciowa i socjalna. Biocenoza − struktura troficzna i organizacja (producenci, konsumenci i destruenci), oddziaływania między organizmami, różnorodność biologiczna. Ekosystem − struktura troficzna i funkcjonowanie. Ekosystemy wodne i lądowe.
ĆWICZENIA: metody podające − pogadanka, metody eksponujące − pokaz połączony z przeżyciem, metody praktyczne − praktyka.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
ĆWICZENIA: warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz opracowanie wyników przeprowadzonych badań w postaci kart pracy (ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów).
1. Banaszak J., Wiśniewski H.: Podstawy ekologii, Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1999
2. Begon M., Mortimer M., Thompson D. J.: Ekologia populacji, Studium porównawcze zwierząt i roślin, PWN, Warszawa, 1999
3. Falińska K.: Ekologia roślin, PWN, Warszawa, 1997
4. Kufel J., Leonowicz-Babiak K.: Wybrane zagadnienia z ekologii. Hodowle i ćwiczenia, WSiP, Warszawa, 1985
1. Müller J., Stawiński W.: Obserwacje i doświadczenia w nauczaniu biologii. Ekologia i ochrona środowiska, WSiP, Warszawa, 1993
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dancewicz (ostatnia modyfikacja: 09-09-2016 10:48)